یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخابات پارلمانی ژاپن که انتظار می‌رود در آن حزب مخالف دولت کنونی این کشور به پیروزی برسد، در روز یکشنبه 30 اوت آغاز شد.

به گزارش الجزیره، مراکز اخذ رای در ساعت 7 صبح به وقت محلی گشایش یافته و در ساعت 8 شب با پایان رای گیری بسته خواهند شد.

مشارکت مردم ژاپن در ساعات اولیه رای گیری نشانگر آن است که میزان مشارکت نسبت به 4 سال قبل افزایش یافته است.

بر مبنای این آمار پس از گذشت 7 ساعت از این رای گیری 35.19 درصد از 103 میلیون نفر از واجدان شرایط رای در این دور از انتخابات مشارکت داشته‌اند.

در انتخابات سال 2005 و در مدت زمانی مشابه 34.94 درصد در انتخابات مشارکت کرده‌ بودند.

نتایج نظر سنجی‌ها نشانگر آن است که حزب دمکراتیک ژاپن(DPJ) به رهبری یوکیو هاتویاما بر حزب لیبرال دمکرات (LDP)به رهبری تارو آسو نخست وزیر پیروز خواهد شد.

در صورتی که این پیش بینی صورت واقعیت به خود بگیرد و حزب دمکراتیک ژاپن بتواند در برابر حزب لیبرال دمکرات این کشور به پیروزی برسد، به 5دهه حاکمیت تقریبا بی وقفه حزب لیبرال دمکرات خاتمه داده خواهد شد.

موقعیت آسو پس از شکست حزب لیبرال دمکرات در انتخابات شورای شهر توکیو در روز 12 ژوئیه سال جاری بیش از پیش تضعیف شد.

در حالی که در پی بحران مالی در جهان ژاپن نیز به رکود اقتصادی بی سابقه‌ای دچار شده، تارو آسو نخست وزیر این کشور در اداره امور و حل مشکلات اقتصادی مردد به نظر می‌رسید.

مخالفان درون حزبی آسو با اعتقاد بر اینکه وی حزب لیبرال دمکرات را به سمت شکستی تاریخی هدایت خواهد کرد، خواستار برکناری وی از سمت رهبری این حزب شده بودند.

حزب دمکرات ژاپن بر خلاف لیبرال دمکرات‌ها معتقد به استقلال بیشتر ژاپن و عدم تبعیت این کشور از آمریکا و مشارکت بیشتر این کشور در ماموریت‌هایی که به منظور برقراری صلح انجام می‌گیرد است.

کد خبر 89045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز