پنیر لاکتیکی به عنوان یکی از انواع پنیر ایرانی، طعم ملایمی دارد. اما طرز تهیه پنیر لاکتیکی چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه همراه‌مان باشید.

پنیر لاکتیکی

به گزارش همشهری آنلاین، پنیر، به عنوان یکی از عناصر اصلی صبحانه در انواع مختلفی تولید می‌شود. شما می‌توانید با آماده کردن پنیر در خانه، نسبت به کیفیت مواد اولیه آگاه باشید. ضمنا، متناسب با سلیقه خود از ترکیبات منحصر به فرد و دل‌خواه‌تان استفاده کنید. پنیر لاکتیکی به عنوان یکی از انواع پنیر ایرانی، طعم ملایمی دارد. اما طرز تهیه پنیر لاکتیکی چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه همراه‌مان باشید.

پنیر لاکتیکی چیست؟
پنیر لاکتیکی، یک فرآورده‌ی خوشمزه و مغذی از دسته لبنیات است. در واقع، پنیر لاکتیکی یکی از انواع پنیرهای سنتی ایرانی است که از فرآیند تخمیر شیر به دست می‌آید. این پنیر دارای بافتی نیمه‌سخت و کمی اسفنجی است و طعمی ملایم و دلپذیر دارد. با خوردند پنیر لاکتیکی، فوایدی زیادی را دریافت می‌کنید که عبارتند از:
- منبع غنی از پروتئین، کلسیم و فسفر: این مواد مغذی که حاصل تخمیر شیر هستند، برای سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها ضروری به حساب می‌آیند.
- حاوی باکتری‌های پروبیوتیک: باکتری‌های پروبیوتیک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. بنابراین، پنیر لاکتیکی سیستم گوارش را تقویت می‌کند.
- کمک به هضم لاکتوز: افرادی که به لاکتوز یا همان قند شیر حساسیت دارند، ممکن است پنیر لاکتیکی را راحت‌تر هضم کنند. با این وجود، دیگر نگرانی خاصی بابت هضم سخت مواد لبنی ندارید.
- منبع ویتامین‌های گروه B: این ویتامین‌ها برای تولید انرژی و عملکرد صحیح سیستم عصبی ضروری هستند که در پنیر لاکتیکی به وفور یافت می‌شوند.
بیشتر بخوانید: طرز تهیه پنیر خانگی با سرکه؛ نسبت شیر و سرکه | با چه سرکه‌ای پنیر درست کنیم؟
مواد مورد نیاز برای تهیه پنیر لاکتیکی
هنگامی که صحبت از طرز تهیه پنیر لاکتیکی در خانه می‌شود، احتمالاً با خود فکر می‌کنید که برای تهیه این محصول به چه مواد اولیه‌ای نیاز دارید. این مواد عبارتند از:
- شیر: مهم‌ترین ماده اولیه در تهیه پنیر لاکتیکی، شیر است. بنابراین، بهتر است با استفاده از شیر تازه و پرچرب، پنیر باکیفیت‌تری تولید کنید. شیرهای محلی یا شیر گوسفند هم برای این منظور مناسب هستند.
- ماست: ماست طبیعی و بدون افزودنی بهترین گزینه است. در واقع ماست باعث تخمیر شیر و تبدیل آن به پنیر می‌شود.
- نمک: این چاشنی برای طعم‌دار کردن پنیر و افزایش ماندگاری آن استفاده می‌شود. شما می‌توانید از نمک به اندازه دل‌خواه برای طعم‌دار کردن پنیر کمک بگیرید.
- آب: برای شستند پنیر و تهیه آب نمک، به آب نیاز دارید.
مراحل تهیه پنیر لاکتیکی
می‌توان گفت که طرز تهیه پنیر لاکتیکی بسیار ساده است و در چند گام کوتاه انجام می‌شود. با این کار می‌توانید دقیقاً مطابق میل خود، پنیر را آماده کنید. ضمناً با کمک چاشنی‌های اضافی مانند سبزیجات خشک، طعم دل‌نشین‌تری به پنیر لبنی خود ببخشید. این مراحل شامل موارد زیر می‌شود:
- جوشاندن شیر
شیر را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به دمای ۸۵ درجه سانتی‌گراد برسد. در این مرحله باید توجه داشته باشید که شیر جوش نیاید.
- اضافه کردن ماست
سپس، قابلمه را از روی حرارت بردارید و ماست را به آن اضافه کنید. بهتر است در این مرحله ماست را به کمک قاشق یا ملاقه هم بزنید تا به صورت یکنواخت و کامل با شیر ترکیب شود.
- تخمیر شیر
حالا باید قابلمه را با یک پارچه تمیز بپوشانید و به مدت زمان حداقل یک ساعت در جای گرم قرار دهید تا شیر تخمیر شود و لخته شود.
- جداً کردن پنیر از آب پنیر
پس از گذشت زمان تعیین شده، قابلمه یا ظرف انتخابی را بردارید. سپس، پارچه نخی را روی صافی قرار دهید و محتویات قابلمه را روی آن بریزید. با این کار، اجازه دهید که آب پنیر به طور کامل از پنیر جداً شود.
- شستن پنیر
برای طعم بهتر، پنیر را با آب سرد بشویید تا نمک اضافی آن گرفته شود. سپس، پنیر را در ظرف مناسبی قرار دهید و به آن نمک اضافه کنید. مقدار نمک به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. ضمناً بهتر است، پنیر را در ظرف در بسته به مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید تا طعم آن جا بیفتد.
ترفندهای حرفه‌ای تهیه پنیر لاکتیکی
تهیه پنیر لاکتیکی در خانه محصولی ارگانیک با طعم و عطر بسیار لذت‌بخش، در اختیارتان قرار می‌دهد. شما می‌توانید با رعایت چند ترفند ساده، پنیر لاکتیکی با کیفیتی تهیه کنید که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:
- انتخاب شیر مناسب
استفاده از شیر تازه و پرچرب به شما کمک می‌کند تا پنیری با بافت بهتر و طعم غنی‌تر داشته باشید. از طرفی، شیرهای محلی، طعم طبیعی و بهتری دارند. در هر صورت، از شیر باکیفیت و تازه استفاده کنید تا سلامت تغذیه خود را تامید کنید.
- کنترل دما
دمای شیر هنگام جوشاندند، ترکیب با ماست و تخمیر بسیار اهمیت دارد. به طور مثال، دمای ایده‌آل برای تخمیر شیر بین ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است.
- هم زدند مداوم
شاید با خود فکر کنید که هم زدند شیر و ماست، فقط برای یکنواخت شدن استفاده می‌شود. اما هم زدند مداوم شیر در حین تخمیر باعث می‌شود تا باکتری‌ها به طور یکنواخت در شیر پخش شوند و لخته یکنواختی تشکیل شود.

طرز تهیه پنیر لاکتیکی در خانه | ترفندهای حرفه‌ای

  • نگهداری پنیر

پنیر لاکتیکی خانگی، نسبت به موارد بازاری حساسیت بیش‌تری دارند. بنابراین، باید آن‌هت را در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پنیر خانگی یا لیقوان | با این دو روش خودتان در خانه پنیر لیقوان تهیه کنید

سوالات متداول

۱. چرا پنیر من سفت نمی‌شود؟

دلایل مختلفی می‌تواند در نرم ماندن پنیر تاثیر داشته باشد. برخی از این دلایل شامل عدم توجه به دمای مناسب و بررسی لحظه‌ای آن، عدم در نظر گرفتن زمان کافی برای تخمیر و ترکیب نامتعارف ماست با شیر می‌شود.

۲. اگر پنیر لاکتیکی ترش شد، چه باید کرد؟

ترش شدن پنیر به دلیل ترکیب نامناسب و طی شدن زمان زیاد فرایند تخمیر است. در واقع، رشد بیش از حد باکتری‌ها موجب ترش شدن پیتر می‌شود. البته برای رفع ترشی اندک پنیر می‌توانید آن را با مواد دیگری مانند سبزیجات و ادویه‌ها مخلوط کنید.

سخن پایانی

ما در این مطلب به طرز تهیه پنیر لاکتیکی پرداختیم. شما می‌توانید با آماده کردن این نوع پنیر در خانه، متناسب با ذائقه و سلیقه‌تان دست به انتخاب و ترکیب مواد اولیه بزنید. سپس، با بیان ترفندهای مناسب، شما را در تهیه پنیر مرغوب و باکیفیت یاری می‌کنیم.

کد خبر 891186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha