گروه شهری: طرح‌های تفصیلی «برنامه جامع کاهش خطر‌پذیری لرزه‌ای شهر تهران» توسط کمیته‌های تخصصی 9‌گانه تهیه و تدوین می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در نشست آشنایی و مشارکت در تهیه و تدوین طرح‌های تفصیلی عملیاتی شدن برنامه جامع کاهش خطر‌پذیری لرزه‌ای شهر تهران که در محل سالن آمفی‌تئاتر این سازمان و با حضور جمعی از استادان دانشگاه، کارشناسان ارشد و مجریان این طرح برگزار شد، حاضران به بحث و بررسی درخصوص مراحل عملیاتی شدن این طرح پرداختند.

برنامه جامع کاهش خطر‌پذیری لرزه‌ای شهر تهران مصوب سال گذشته شورای اسلامی شهر تهران است و مراحل اجرایی آن از جمله تدوین برنامه تفصیلی جهت عملیاتی نمودن این طرح از خرداد ماه امسال با انتخاب مدیر طرح (عامل چهارم) آغاز شده است و تا پایان خردادماه سال آینده برای اجرا و تصویب به شورای‌عالی نهاد مطالعات و تهیه طرح‌های توسعه شهری ارائه خواهد شد.

براساس این گزارش، مازیار حسینی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در سخنرانی آغاز به کار این همایش با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری‌های وسیع در حوزه کاهش مخاطرات طبیعی گفت: مدیریت خطر‌پذیری در کشور لرزه‌خیزی مانند ایران باید در اولویت قرار گیرد.

وی گفت: مباحث اولیه طرح جامع کاهش خطر‌پذیری لرزه‌ای شهر تهران ابتدا در کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران که از زیرمجموعه‌های کمیسیون عمران است مطرح شد و در آنجا جمعی از استادان با محوریت شورای اسلامی شهر تهران گردهم آمدند و به این جمع‌بندی رسیدند که کلانشهر تهران به طرح مشخصی در حوزه کاهش خطر‌پذیری لرزه‌ای‌ نیاز دارد.

وی گفت: این مصوبه 3 محور اصلی دارد: محور نخست به توسعه آتی شهر توجه دارد. به هر حال شهری که می‌گوییم 50 درصد از آن آسیب‌پذیر و دارای بافت فرسوده است حتما در بازسازی و نوسازی آن باید سعی شود که اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم و رویکردی جدید اتخاذ شود.

حسینی افزود: محور دوم مصوبه، نگاه به گذشته دارد، در واقع بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های شهر، بخش‌هایی هستند که در گذشته ساخته شده‌اند و نیاز به بازنگری اساسی در قالب بهسازی لرزه‌ای دارند، از مخازن آب گرفته تا بیمارستان‌ها، از مدارس گرفته تا ساختمان‌های حیاتی و حساس، مکان‌هایی که به هر حال اثر‌گذاری خاصی در ارائه خدمات به مردم دارند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: محور سوم که رویکرد‌ش با حوزه‌های قبلی به ظاهر متفاوت است، بحث ارتقای فرهنگ عمومی و آموزش است که در این مجموعه به‌صورت یک محور مشخص و مجزا هم برای دست‌اندرکاران و هم برای شهروندان به‌عنوان ذینفعان طرح پیش‌بینی شده است.

کد خبر 89231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز