پوکی استخوان یک اختلال شایع و جدی در استخوان است که با کاهش تراکم استخوانی همراه است و شیوع این اختلال در سالمندان و به خصوص زنان بعد از سنین یائسگی بسیار بالا است.

پوکی استخوان - osteoporosis

به گزارش همشهری آنلاین، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار کرد: مهمترین و شایعترین پیامد پوکی استخوان، شکستگی است که به طور شایعتری در مچ دست، لگن و مهره های کمری رخ می دهد.

دکتر محمد جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی پوکی استخوان و پویش همگانی پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان یک اختلال شایع و جدی در استخوان است که با کاهش تراکم استخوانی همراه است و شیوع این اختلال در سالمندان و به خصوص زنان بعد از سنین یائسگی بسیار بالا است.

رئیس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: در سراسر جهان، شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در افراد بالای ۵۰ سال از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر را درگیر می کند.

وی با اشاره به عوامل خطر این بیماری گفت: افزایش سن، عدم تحرک، یائسگی خانم ها، رژیم غذایی فاقد کلسیم، مصرف برخی داروها همانند کورتیکو استروئیدها، مصرف سیگار، عدم تماس با نور خورشید و نیز زمینه‌های ارثی و عوامل ژنتیکی از جمله عوامل خطر این بیماری است.

عوامل به وجود آمدن پوکی استخوان چیست؟ | بهترین ویتامین برای سلامت استخوان ها و عضلات

معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی پوکی استخوان با عنوان «هر قدم یک گام به سوی استخوان های قوی تر» نامگذاری شده است، اظهار کرد: پوکی استخوان که در اصطلاح «بیماری خاموش» گفته می شود تا زمان بروز شکستگی هیچ علائم و نشانه ای ندارد، بنابراین برای سلامت استخوان ها و عضلات باید تغذیه مناسب را که شامل مقادیر لازم ویتامین D، کلسیم و پروتئین است، رعایت کنیم.

رئیس مرکز بهداشت استان خاطر نشان کرد: نکات مهم برای بهبود سلامت و حفظ قدرت استخوان‌ها و عضلات و کاهش خطر پوکی استخوان شامل داشتن فعالیت بدنی و رژیم غذایی غنی از کلسیم، پروتئین و مصرف مکمل ویتامین D است.

کد خبر 892381
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha