دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

روستای پونک در بخش شرقی بلوار کمالی امروزه در گذشته بیابان و مزارع کشاورزی بود. ساکنان این روستا در زمین‌های فرمانفرما کشاورزی می‌کردند. اما اولین مدارس پونک چگونه شکل گرفت و بانیان آن چه افرادی بودند؟

مدرسه پونک

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: راه‌اندازی نخستین مدرسه پونک با کار خیر معصومه خانم، یکی از همسران عبدالحسین فرمانفرما مرتبط است. آنگونه که احترام فدایی روایت کرده، مادربزرگش، بتول باجی، معلم قرآن بوده و به دختران خود و همسایه‌ها آموزش قرآن می‌داده ‌است. او با کدخدای پونک پیگیر ساخت مدرسه شد تا نخستین دبستان پونک در زمین‌های اهدایی معصومه‌خانم، همسر فرمانفرما در روستای پونک راه‌اندازی شود.

تمرین کشتی قهرمانی در نخستین مدارس پونک

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

تنبیه با ترکه انار در مدارس قدیمی

مصطفی میرزایی، از اهالی قدیمی پونک است که بیش از ۷۰سال دارد، می‌گوید. او در توصیف مدرسه قدیمی که در روستای پونک دایر بود:«مدرسه ۶کلاسه بود و فضایی حدود ۳۰۰مترمربع داشت. من سال ۱۳۳۶پایه ششم را در همین مدرسه به پایان رساندم. بسیاری از دختران و پسران روستای پونک، فرحزاد، اکبرآباد و باغ‌فیض در این مدرسه باسواد شدند.»میرزایی در ادامه می گوید: «یکی از ویژگی‌های مدرسه دولتی فرمانفرمایان این بود که ما برای هر درس یک معلم داشتیم. ترکه انار باغ‌های پونک هم وسیله تنبیه دانش‌آموزان بود. به دلیل کم تعداد بودن تعداد دانش آموزان و نبودن مدرسه‌ای دیگر، دختر و پسر در یک کلاس درس می‌خواندند. تا چند سال قبل از انقلاب این مدرسه در بلوار پونک دایر بود و بعد از آن مدرسه بزرگتری حدود ۱۵۰۰ متر مربع در انتهای بلوار پونک فعلی و با همان نام فرمانفرمایان ساخته شد. اکنون نام مدرسه به شهید فلاح‌زاده تغییر یافته و مدرسه قبلی به محل مسکونی تبدیل شده است.»

کلاس‌هایی با تلویزیون مداربسته

مدرسه کیهان نو، نخستین مدرسه مدرنی بود که در محله پونک ساخته شد. بتول وزیری، همسر مرحوم اکبر کمالی از نخستین ساکنان برایمان از روزهایی می‌گوید که مسئولیت ایاب و ذهاب فرزندانش و چند دانش‌آموز به مدرسه را برعهده گرفته بود: «وقتی ما ساکن پونک شدیم، مجبور بودیم بچه‌ها را برای تحصیل به محله‌های دیگر ببریم. بلوار «کمالی» که امروز یکی از معروف‌ترین بلوارهای محله پونک شمالی است ۵۰ سال پیش هیچ امکاناتی نداشت. مرحوم همسرم من را تشویق کرد تا رانندگی یاد بگیرم و بتوانم در نبودن همسرم به امورات خانه رسیدگی کنم. زمانی که یکسال قبل از رفتن پسرم به مدرسه رفت، راننده شده بودم. یادش بخیر! با لندرور، پسرم خودم و چند بچه هم سن و سالش را به مدرسه‌ای در آریاشهر که آن زمان و محله «صادقیه» امروز، می‌بردم.»

تمرین کشتی قهرمانی در نخستین مدارس پونک

کیهان نو، از نظر امکانات آموزشی مدرسه‌ای متفاوت بود.خدایار کمالی که خود و برادرش خشایار جزو نخستین دانش آموزان این مدرسه بوده اند، می‌گوید: «کیهان نو، مدرسه مدرنی بود که امکانات بسیاری داشت. مدرسه رو به‌روی باغ فیض بود. دانش آموزان می‌توانستند در این مدرسه از مقطع ابتدایی تا دبیرستان تحصیل کنند. اغلب بچه‌های رجال در آن مدرسه تحصیل می‌کردند. تمام کلاس‌های این مدرسه به دوربین مدار بسته مجهز بود که بعد از انقلاب دوربین‌ها جمع آوری شد. آزمایشگاه، استخر و دو سالن کشتی قهرمانی داشت. مدرسه کیهان نو بعدها به نام مدرسه شهید دستغیب تغییر نام داد.»

تمرین کشتی قهرمانی در نخستین مدارس پونک

کد خبر 893435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha