شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

کانبرا: محققان به تازگی دریافته‌اند، با وجود اینکه شامپانزه‌ها تا حدودی خشن به نظر می‌رسند اما حیوانات بسیار احساساتی هستند که در عین حال احساسات خود را کنترل می‌کنند.

به گفته محققان، بچه شامپانزه‌ها در مقایسه با نوزاد انسان، در عین احساساتی بودن بسیار صبور هستند و می‌توانند احساسات‌شان را کنترل کنند.

برای مثال در حالی که بچه انسان به هر بهانه‌ای گریه را سر می‌دهد و یا خیلی زود با یک آبنبات خوشحال می‌شود، بچه‌ شامپانزه‌ها این ویژگی را ندارند و آنها برای خنده یا گریه خود دلایل بسیار محکمی دارند؛ به طوری که به هیچ وجه به بهانه‌های کوچک جیغ نمی‌کشند.

غذا‌های خورشیدی

دهلی‌نو: در حالی که روز به روز نگرانی در خصوص به‌پایان رسیدن سوخت‌های فسیلی در جهان بیشتر می‌شود، دانشمندان به فکر استفاده از انرژی‌های نو افتاده‌اند که از جمله آنها می‌توان به انرژی خورشیدی اشاره کرد. دانشمندان اخیرا صفحاتی تولید کرده‌اند که با جذب نور خورشید، انرژی تولید می‌کنند.

اما تا کنون کمتر کسی به فکر پخت و پز با انرژی خورشیدی آن هم در مقیاس وسیع افتاده است؛ به همین دلیل دانشمندان در این خصوص مطالعات زیادی انجام دادند و پس از 7 ماه تلاش سیستمی را راه‌اندازی کردند که روزانه انرژی لازم برای تهیه 50 هزار پرس غذا را از طریق انرژی خورشیدی فراهم می‌کند.

گفتنی است در صورتی که هزینه‌های این پروژه پایین بیاید در آینده‌ای نزدیک می‌توان از این سیستم برای رستوران‌ها هم استفاده کرد. این در حالی است که عمر مفید این سیستم حدود نیم قرن برآورد می‌شود.

بازگشت سیگاری‌ها

زاگرب: مقامات زاگرب در حال کاهش سختگیری‌ها در خصوص سیگار کشیدن در اماکن عمومی هستند. در حالی که نگرانی در خصوص  استعمال سیگار در اماکن عمومی مقامات را بر‌آن داشته بود تا قوانین سختگیرانه‌ای را در این خصوص اجرا کنند اما اعتراض جمعی از صاحبان رستوران‌ها تغییراتی را در این زمینه ایجاد کرد.

برای مثال اخیرا دستور‌العمل‌هایی به رستوران‌ها ابلاغ شده که به آنها اجازه می‌دهد با در نظر گرفتن مکانی خاص به مشتریان سیگاری خود هم جا بدهند. طبق مقررات این مکان‌ها باید دست‌کم 10 متر مربع وسعت داشته باشند و بیش از 20درصد از فضای رستوران را اشغال نکنند.

این در حالی است که رستوران‌ها و کافه‌هایی که نتوانند این شرایط را لحاظ کنند باید از پذیرش مشتریانی که تمایل به استعمال سیگار در فضای سربسته دارند، خودداری کنند. گفتنی است 25 درصد از جمعیت این کشور را افراد سیگاری تشکیل می‌دهند.

نوزاد اشتباهی

نیوجرسی: هرچند جابه‌جا شدن سهوی نوزادان در بیمارستان‌ها یک سوژه قدیمی برای داستان‌ها و فیلم‌های سینمایی است اما هنوز هم با وجود دقت کارکنان بیمارستان‌ها نوزادان در بیمارستان عوض می‌شوند.

گزارش ها حاکی از آن است که اخیرا یک مادر که به تازگی زایمان کرده بود، با نوزادی که متعلق به خودش نبود روانه خانه شد و مقامات بیمارستان چند ساعت پس از اینکه او بیمارستان را ترک کرده بود، متوجه این موضوع شدند.

به گفته کارکنان بیمارستان هنوز مشخص نیست چه عاملی این اشتباه بزرگ را به وجود آورده است اما خوشبختانه نوزاد واقعی این مادر پس از چند ساعت به او تحویل داده شد. گفتنی است کارکنان بیمارستان پس از پی‌بردن به این اشتباه به خانه این زن جوان رفتند و از او خواستند برای تحویل دادن نوزاد اشتباهی و تحویل گرفتن نوزاد خودش به بیمارستان برود.

کد خبر 90294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز