سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

نگار صادقی: طرح اخیر نمایندگان مجلس مبنی بر ادغام سازمان محیط‌زیست با وزارت جهاد کشاورزی اگرچه با هدف کوچک‌سازی دولت و کارآمدی دستگاه‌های اجرایی تدوین شد، اما ادغام این سازمان‌ها به اعتقاد فعالان محیط‌زیست در نهایت به ضرر محیط‌زیست تمام می‌شود.

استان خراسان شمالی از جمله استان‌های بکر کشور است که مناطق حفاظت شده آن 6/8 درصد از وسعت استان را به خود اختصاص داده است. براساس قانون مسئولان نمی‌توانند اجازه واگذاری زمین‌های حفاظت شده را برای امر کشاورزی صادر کنند؛

حال چنانچه وزارت جهاد با سازمان محیط‌زیست ادغام شود، این احتمال وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن سازمان محیط‌زیست در زیر مجموعه وزارت جهاد دیگر مخالفی برای واگذاری زمین‌ها وجود نداشته باشد.

محسن شهریاری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی که از مخالفان ادغام سازمان محیط‌زیست و وزارت جهاد کشاورزی است در این ارتباط به همشهری می‌گوید: در صورت ادغام، این امکان وجود دارد که قسمتی از مناطق حفاظت شده زیستگاه‌های بکر دچار دست‌خوردگی شود.

به گفته وی، با استقرار یک صنعت در مجاورت یکی از مناطق حفاظت‌شده، تمامی اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان محیط‌زیست برای حفظ ژن و گونه‌های زیستگاهی دچار تغییر و آسیب در نهایت به ضرر محیط‌زیست تمام می‌شود.

شهریاری تاکید می‌کند: با توجه به این که سازمان محیط‌زیست یک سازمان نظارتی و حفاظتی است و قوانین حاکمیتی را  اجرا می‌کند، نمی‌تواند با دستگاه‌های اجرایی همراه شود؛ چنانچه این سازمان با وزارت جهاد ادغام شود، سازمان به‌عنوان یکی از معاونت‌های وزارت جهاد فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.

سید‌هادی سید، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی معتقد است: تنها ادغام بخشی از فعالیت‌های سازمان منابع طبیعی و جنگلداری مانند حفاظت از ایستگاه‌ها، آب‌ها و محیط با سازمان محیط‌زیست امکان پذیر است. به اعتقاد او و شهریاری  سایر فعالیت‌های این معاونت هیچ همخوانی با فعالیت‌های محیط‌زیست ندارد و نمی‌تواند با این سازمان ادغام شود.

سید با بیان این که نظر خاصی در رابطه با ادغام سازمان جهاد کشاورزی و محیط‌زیست ندارد ، تصریح می‌کند: از آنجا که اطلاعی از مسئولیت‌های سازمان محیط‌زیست ندارم بنابراین فعلاً نمی‌توانم در این ارتباط اظهارنظر کنم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گستره فعالیت جهاد کشاورزی را بسیار متنوع می‌داند و می‌گوید: هم‌اکنون تقسیم‌بندی‌های متنوعی در سازمان جهاد در رابطه با فعالیت‌های مربوط به بخش زراعی، دامی و باغبانی و شیلات صورت گرفته است که هیچ یک از آنها سنخیتی با فعالیت‌های صورت گرفته با سازمان محیط‌زیست ندارد.

محور اساسی تولیدات استان خراسان شمالی مبتنی بر کشاورزی است، 52 درصد ساکنان این استان را روستاییان تشکیل می‌دهند و تولیدات کشاورزی 30 درصد تولید ناخالص داخلی استان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی تصریح می‌کند: سازمان محیط‌زیست به نظارت بر استقرار صنایع کشاورزی و دامپروری در فاصله مناسبی از محیط‌زیست انسانی می‌پردازد و چنانچه تخلفی در این ارتباط وجود داشته باشد، مانع از احداث این واحدها می‌شود.

حال چنانچه سازمان با وزارت جهاد ادغام شود و بین معاونت‌ها در این ارتباط اختلاف‌نظر به وجود آید، این امکان وجود دارد که تصمیم نهایی به ضرر محیط‌زیست تمام شود.

شهریاری ادغام این سازمان‌ها را امکان‌پذیر نمی‌داند و تاکید می‌کند: تصویب این طرح از سوی نمایندگان در آینده شدیداً به ضرر محیط‌زیست تمام می‌شود.

با این حال« سید»، مکانیزه کردن فعالیت‌های کشاورزی را به ضرر محیط‌زیست نمی‌داند و می‌گوید: مکانیزه کردن فعالیت‌های کشاورزی منجر به جلوگیری از هدرروی منابع آب و خاک می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه می‌دهد: تاکنون اختلاف اساسی با سازمان محیط‌زیست استان در رابطه با فعالیت‌های مربوط به کشاورزی نداشتیم، منتهی به صورت موردی اختلافاتی بین دو سازمان در رابطه با ایجاد مجتمع‌های تولیدی وجود داشته است.

کد خبر 90992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز