گروه شهری: پل روشندلان، بزرگ‌ترین پل فلزی پایتخت، اواخر هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد

آنهایی که در ماه‌های گذشته از خیابان انقلاب حدفاصل پل چوبی تا خیابان مفتح جنوبی عبور کرده‌اند به‌طور حتم شاهد عملیات عمرانی بوده‌اند که در این خیابان در حال انجام است. این پل به گفته مدیرعامل سازمان فنی و عمرانی شهر تهران هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مسعود نصر آزادانی با بیان این خبر به همشهری گفت: عملیات اجرایی این پل که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده و البته ابتدا قرار بود فقط مختص عبور اتوبوس‌های تندرو باشد با جدیت در حال انجام است تا هرچه زودتر برای استفاده شهروندان آماده شود.

این پل با طول 900 متر و عرض 16 متر تنها پل فلزی تهران است که برای ساخت و آب‌بندی آن نیز از تکنولوژی نانو استفاده شده است تا اگر در مرحله بتن‌ریزی اشکالی وجود داشته با آب‌بندی، درزهای کوچک پر شود. از همین روست که گفته می‌شود تمام مراحل ساخت، نصب و نگهداری این پل اقتصادی است.

از دیگر مزیت‌های این پل که نصر آزادانی به آن اشاره می‌کند، موضوع صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان است. وی با ذکر این مطلب در ادامه افزود: اول قرار بود که این پل فقط روی تقاطع خیابان روشندلان با خیابان انقلاب ساخته شود اما به‌دلیل نزدیکی تقاطع‌های دیگر چون پیچ شمیران و مفتح تصمیم گرفته شد که طول این پل افزایش یابد و البته عرض آن هم برای استفاده خودروهای دیگر، غیراز اتوبوس‌های تندرو بیشتر شود.

اجرای این پروژه در مسیری که روزانه حدود 500 هزار مسافر در آن تردد می‌کنند بسیار ضروری است. اگر هر مسافر 2دقیقه را پشت این 3تقاطعی که پل روشندلان آنها را از مسیر حذف می‌کند، منتظر می‌ماند، با احتساب 500 هزار مسافر به‌طور متوسط، روزانه حدود یک میلیون دقیقه هدر می‌رفت که با ساخت این پل دیگر چنین امری اتفاق نمی‌افتد. همچنین هزینه صرفه جویی سوختی برای وسایل نقلیه‌ای که در این مسیر تردد می‌کنند نیز بسیار قابل توجه است.

مدیرعامل سازمان فنی و عمرانی شهر تهران در ادامه به امکانات ویژه این پل برای سهولت تردد مسافران اتوبوس‌های تندرو اشاره کرد. نصرآزادانی گفت: ایستگاه پل چوبی برای مسافران اتوبوس‌های تندرو روی عرشه این پل در نظر گرفته شده به‌طوری که مسافران پس از پیاده شدن از اتوبوس با استفاده از پله‌های نصب شده در کنار پل می‌توانند به خیابان انقلاب دسترسی داشته باشند. البته پله‌های برقی برای این پل در نظر گرفته شده اما تا رسیدن این پله‌ها از پله‌های فلزی استفاده خواهد شد.

همچنین برای تامین روشنایی مورد نیاز پل نیز از روشنایی‌هایی که در دوطرف پل تعبیه می‌شوند استفاده خواهد شد که زیبایی خاص خود و امنیت را برای شهروندان به‌دنبال خواهد داشت.

اما یکی از اصلی‌ترین مشکلات در ساخت این پل وجود معارضان ملکی بود که نصر آزادانی درباره این مورد نیز اضافه کرد: این پل با وجود معارضان ملکی برای شهروندان ساخته شد. لوله‌های آب 600 که جابه‌جایی آنها نیازمند هزینه بالایی است، کابل‌های برق، مخابرات و لوله‌های گاز از دیگر معارضانی هستند که امید می‌رود همزمان با طرح تعریض خیابان دماوند این معارضان نیز برطرف شوند. البته وجود این معارضان باعث نشده که استانداردها در ساخت این پل نادیده گرفته شوند.

برای ساخت این پل در هر متر مربع حداکثر 5/1 میلیون تومان هزینه شده است که در مقایسه با املاک اطراف و صرفه جویی ناشی از ساخت این پل بسیار مقرون به صرفه است.

کد خبر 91284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز