مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

شاهین تهرانی: پل‌های فلزی قدیمی‌ترین تقاطع‌های غیرهمسطح ساخته شده در پایتخت را تشکیل داده‌اند

این پل‌ها گاهی آن‌قدر قدیمی هستند که نام‌شان به‌گونه‌ای با فرهنگ مردم تهران در هم آمیخته است و عظمت‌شان در زمان ساخت، آن‌قدر زیاد بوده که حتی گاهی نام محله هم به نام این پل‌ها گره‌خورده است. درست به همین‌دلیل است که امروز بسیاری از مردم تهران-و حتی شهرستان‌ها- نام‌هایی چون پل چوبی(که البته هرگز چوبی نبوده و ساختاری فلزی دارد!»،

 پل حافظ، پل نصر و پل کریمخان را نه به عنوان یک پل که در حکم یک منطقه و یک محله می‌شناسند!شاید چندین سال بعد، نام جدیدی به این فهرست نه چندان بلند اضافه شود. نامی که بیانگر طولانی‌ترین پل فلزی پایتخت خواهد بود؛ «پل روشندلان».

شاید چندین سال بعد، نام جدیدی به این فهرست نه چندان بلند اضافه شود. نامی که بیانگر طولانی‌ترین پل فلزی پایتخت خواهد بود؛ «پل روشندلان».

تغییرات در طرح اولیه

زمزمه احداث پل روشندلان از چند ماه قبل دهان به دهان می‌چرخید و به اطلاع همشهری‌ها می‌رسید، البته از همان ابتدا قرار نبود که این پل بزرگ‌ترین پل فلزی پایتخت باشد! پل روشندلان ابتدا قرار بود پلی فلزی باشد، برای آن‌که تقاطع خیابان‌های انقلاب‌اسلامی-روشندلان را تبدیل به یک تقاطع غیرهمسطح کند.

 این پل که در آن زمان قرار بود 3/8 متر عرض و 370متر طول داشته باشد، فقط برای استفاده اتوبوس‌های تندرو بی‌.آر.تی احداث ‌شد، اما طرح تعریض خیابان انقلاب، زمینه را برای اعمال تغییرات در طرح اولیه احداث این پل فراهم کرد تا عرض آن به 16متر افزایش پیدا کند و علاوه بر اتوبوس‌های تندرو سایر وسایط نقلیه هم از آن عبور کنند، اما این هم طرح نهایی نبود! در بررسی مجدد قرار شد که پل روشندلان به سمت‌غرب امتداد پیدا کند و از تقاطع‌های انقلاب با خیابان‌های دکترشریعتی و بهار نیز به صورت غیرهمسطح عبور نماید.

تاثیرات زیست‌محیطی، اقتصادی و ترافیکی!

طبیعی است که برای احداث هر پلی تحقیقات و مطالعات زیادی از سوی شهرداری منطقه مربوطه‌اش انجام می‌شود. پل روشندلان هم از این قاعده مستثنی  نیست، ضمن این‌که برای این پروژه، حتی اثرات زیست‌محیطی، اقتصادی و... هم بررسی شده و تحت مطالعه قرار گرفته‌اند، اما تاثیرات ترافیکی این پل، طبعا بیش از سایر تاثیراتی است که احداث آن در پی خواهد داشت. برای اطلاع‌ پیدا کردن از اثرات ترافیکی احداث این پل پای صحبت‌های مهندس فقیری، معاونت ترافیکی شهرداری منطقه7 نشستیم.

بلندترین پل فلزی تهران

پل روشندلان طولانی‌ترین پل فلزی تهران است که بیش از800متر طول دارد و عرض آن هم بین 16 تا 26متر متغیر خواهد بود. این پل که 3تقاطع پرتردد محور خیابان انقلاب‌اسلامی را تبدیل به تقاطع‌های غیرهمسطح خواهد کرد، تاثیر زیادی در ترافیک و روان‌شدن تردد اتومبیل‌ها و عابران خواهد داشت. احداث این پل بخشی از حرکات یا رویکردهایی که به این پل مربوط خواهد شد را تسهیل می‌بخشد و گشایشی در گره تقریبا کور ترافیک این مناطق حاصل خواهد کرد. بعد از احداث این پل و با توجه به این‌که تقاطع‌های پرترافیک تبدیل به تقاطع‌های غیرهمسطح می‌شوند، ضریب ایمنی ترددهای این تقاطع‌ها هم افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند.

به نام سواره‌ها، به کام پیاده‌ها!

این پل در عبور ایمن عابران پیاده در عرض خیابان انقلاب‌اسلامی هم نقش پررنگی ایفا خواهد کرد، چون از طرفی مسیر خط یک بی.‌آر.تی و خط ویژه آن به حرکت اتوبوس‌ها سرعت بخشیده بود و از طرف دیگر ترافیک شدیدی که در کنار گذرهای خط ویژه ایجاد می‌شد، باعث شده بود عبور عابران پیاده از عرض خیابان مشکل شود اما احداث این پل سواره‌رو، فضا را برای عبور عرضی عابران پیاده هم باز خواهد کرد!

تنها پلی که بی.‌آر.تی هم دارد!

پل روشندلان اولین پلی است که در بالای آن ایستگاه بی‌.آر.تی هم احداث از آن‌جا که پل روشندلان در منطقه‌ای احداث شده که پیش از این ایستگاه بی.آر.تی تقاطع دکترشریعتی در آن قرار داشت، ابتدا به نظر می‌رسید که باید این ایستگاه را حذف کرد، اما شهرداری منطقه و مهندسان این طرح بعد از بررسی بیشتر به این نتیجه رسیدند که می‌توانند ایستگاه بی‌.آر.تی را به بالای پل انتقال بدهند! این ایستگاه به همین‌منظور از 2، 3ماه قبل موقتا تعطیل شده تا پس از پایان ساخت‌پل، کارش را در بالای این پل ادامه بدهد. این تصمیم بدان جهت گرفته شد که وجود این ایستگاه از لحاظ مسافرت‌های درون‌شهری بسیار استراتژیک و حساس بود.

پله‌هایی که به برق وصل می‌شوند

براساس طرح جدیدی که به همین‌منظور طراحی شده، روی پل، محلی برای توقف اتوبوس‌های بی.‌آر.تی در ایستگاه در نظر گرفته شد تا مسافران پیاده و سوار شوند. این ایستگاه فعلا توسط پلکان عادی به سطح زمین متصل است تا در دسترس مسافران اتوبوس‌های تندرو باشد، اما در آینده و با توجه به حجم زیاد مسافران این ایستگاه قرار است که پله‌ها تبدیل به پله‌برقی می‌شوند تا همه بتوانند به راحتی به این ایستگاه دسترسی داشته‌باشند.

کاهش زمان چراغ‌های قرمز

تاثیر احداث پل روشندلان در زمان‌بندی چراغ راهنمایی تقاطع‌های زیر پل هم غیرقابل‌انکار است. چراغ‌هایی که همگی به صورت هوشمند کنترل می‌شوند. با توجه به این‌که اتومبیل‌هایی که در خیابان انقلاب‌اسلامی در حال تردد هستند،  برای فرار از تقاطع‌های موجود از بالای پل عبور می‌کنند، حجم ترافیک ورودی به تقاطع‌ها در مسیر شرقی و غربی کاهش پیدا می‌کند و این امر به ما اجازه می‌دهد تا زمان این چراغ‌ها را به حداقل برسانیم.

به همین‌ترتیب طول صف، اتومبیل‌های پشت چراغ کاهش می‌یابند و زمان تاخیر به حداقل مقدار ممکن می‌رسد.براساس مطالعات شرکت ‌مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، با احداث پل روشندلان متوسط سرعت حرکت خودروها در محدوده اجرای طرح حدود 7/7درصد افزایش یافته و زمان تاخیر حرکت خودروها هم در محدوده پل 7/5درصد کاهش پیدا می‌کند!

دور برگردان‌ها

یکی دیگر از نکات گفتنی در طرح احداث این پل دوربرگردان‌هایی است که در زیر این پل تعبیه شده است. پل روشندلان 2دوربرگردان دارد که یکی از آن‌ها اصطلاحا «شرق‌به‌شرق» و دیگری«‌غرب‌به‌غرب» است. دوربرگردان غرب به غرب در حدفاصل خیابان بهار و دکترشریعتی احداث شد و دوربرگردان دوم در شرق خیابان روشندلان ساخته شده است تا دسترسی به محور شرقی برای خودروهایی که در مسیر شرق‌به‌غرب خیابان انقلاب‌اسلامی در حرکت هستند، آسان‌تر شود.

راندمان کاری بالا

کار ساخت پل روشندلان از تابستان سال گذشته آغاز شده، پس زمانی که صرف ساخت این پل شده حدود یک‌سال و3ماه بوده است. زمانی که راندمان بالای کاری در این پروژه عظیم را نشان می‌دهد. پل روشندلان تاثیر شگرفی بر ترافیک این محدوده خواهد داشت. کاهش زمان چراغ‌های رانندگی که همگی به صورت هوشمند کنترل شده و عمل می‌کنند،

افزایش سطح ایمنی تقاطع‌های تحت پوشش این پل و بالا رفتن سرعت اتومبیل‌هایی که در مسیر خیابان انقلاب‌اسلامی و خیابان‌های عمود به آن-در محدوده این پروژه- از آشکارترین تاثیرات ترافیکی احداث پل روشندلان است. اما آیا پل روشندلان این طویل‌ترین، جدیدترین و مدرن‌ترین پل فلزی پایتخت می‌تواند مثل پل‌های فلزی قدیمی مانند پل نصر، پل چوبی و پل کریمخان واژه‌ای جدید هم وارد ادبیات محاوره‌ای ما کند؟!

همشهری مسافر

کد خبر 92703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز