گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که اختلاف‌نظر میان شورای نگهبان و اصلاح‌طلبان در انتخابات خبرگان امری تاریخی است گفت:

اگر مشاهده کنم در مورد تأیید صلاحیت‌ها عدالت رعایت نشده، به‌عنوان یک شهروند، حاضرم از آن فرد دفاع کنم، قطع نظر از این‌که آن فرد به کدام جناح وابسته باشد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری غلامعلی حداد عادل که پس از یک ماه وقفه در انجام کنفرانس‌های مطبوعاتی‌اش با خبرنگاران در مجلس سخن می‌گفت: مخالفت با شورای نگهبان را از ویژگی‌های اصلاح‌طلبان دانست و افزود: الان هم فصل طرح این مسائل است ولی ما امیدواریم شورای نگهبان عدالت را در مورد همه کاندیداها رعایت کند. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری در خصوص اقدام دولت انگلستان به انگشت‌نگاری از اتباع ایرانی در مبادی ورودی آن کشور، این اقدام انگلیس را به تبعیت از آمریکا عنوان کرد و گفت: این تبعیت‌ها ملت انگلستان را در چشم همه مردم جهان خوار کرده و دولت انگلستان هم به این تحقیر توجه نمی‌کند.وی حفظ شأن شهروندان ایرانی را مبنای کار نمایندگان دانست و افزود: حق اقدام متقابل را برای خودمان قائلیم.
ردصلاحیت 5 درصدی
رئیس مجلس با اشاره به تأیید صلاحیت حدود 95 درصد ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات شوراها افزود: ردصلاحیت 5 درصد از کل ثبت‌نام‌کنندگان درصد کمی است و منطقی و طبیعی به‌نظر می‌رسد.
وی همچنین اکثر ردصلاحیت‌ها را به‌دلیل ادله قانونی و بدون اعمال سلیقه دانست.
کانادا دنباله‌رو آمریکا
حداد عادل همچنین در خصوص قطعنامه پیشنهادی کانادا در سازمان ملل در خصوص حقوق بشر علیه ایران گفت:‌ ما از موضع‌گیری‌های کانادا علیه ایران در چند سال اخیر گله‌مندیم. به‌نظر می‌رسد همین کانادا هم مانند انگلیس دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا شده است و این نشان‌دهنده فقدان استقلال دولت کانادا است. وی این‌گونه مسائل را فشارهای سیاسی و تبلیغاتی دانست.
نظارت بر مصوبات دولت
وی همچنین در خصوص تصمیمات دولت و نظارت مجلس گفت: هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین بر اساس اصل 38 قانون اساسی در حال حاضر وجود دارد و زیر نظر رئیس مجلس کار خود را دنبال می‌کند.حدادعادل افزود: اگر تخلفی را مشاهده کنم به رئیس جمهور اعلام می‌کنم.
دو بچه کافی است
رئیس مجلس همچنین در خصوص دیدگاه‌های اخیر رئیس جمهور در مورد کنترل جمعیت افزود: نگرانی آقای رئیس جمهور از آن است که اجرای کنترل جمعیت در همه جای کشور نباید یکسان اجرا شود و این مسئله جای بررسی دارد. وی افزود: البته نظر عمومی در ایران همین است که دو بچه کافی است.
تغییر قانون کار بدون جنجال
حداد عادل در خصوص تغییر قانون کار در مجلس هفتم نیز گفت: عده‌ای قانون فعلی را ضدکارفرما ارزیابی می‌کنند و از سوی دیگر هر موقع تصمیم به تغییری در این قانون گرفته می‌شود کارگران دست به اعتراض می‌زنند چراکه معتقدند این قانون نباید عوض شود.وی افزود: بعد از 20 سال این قانون نیاز به اصلاح دارد و ذی‌نفع‌ها بهتر است این مسئله را تبلیغاتی و سیاسی نکنند. ما هم حاضریم حرف حق کارگران را شنیده و حتی از نمایندگان آنها برای حضور در مجلس دعوت کنیم.
لایحه مدیریت خدمات کشوری
رئیس مجلس در ادامه لایحه مدیریت خدمات کشوری را مهم‌ترین لایحه عمر مجلس هفتم دانست و گفت، وضع فعلی قوانین استخدامی چندان مساعد نیست و خیلی از دستگاه‌ها ضوابط ویژه خود را دارند و این خلاف عدالت و شعار مجلس و دولت است.وی به برخی نگرانی‌ها و نامه‌نگاری‌ها در خصوص بار مالی این لایحه اشاره کرد و افزود: کمیسیون مشترک معتقد است این ارقام بالا که مطرح می‌شود صحیح نیست و با تدابیری مانند اجرای پلکانی، اجرای آن ممکن است.
محکومیت  اهانت به مقدسات اسلامی
209 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای اهانت به مقدسات اسلامی را محکوم کرده و از محافل و سازمان‌های بین‌المللی خواستند با موضع‌گیری صریح مانع تکرار حرکات فتنه انگیز شوند. در بخشی از این بیانیه که از سوی جهانبخش محبی‌نیا قرائت شد، آمده است:  تعلل دولت باکو و عدم برخورد مناسب و قاطع با چنین اهانت‌ها به ساحت مقدس پیامبر اسلام زمینه را برای حرکات ضد اسلامی در این کشور آماده کرده است. براین اساس لازم است که هشدارهای لازم از سوی وزارت خارجه به دولت جمهوری آذربایجان داده شود که بیش از این در دفاع از مقدسات اسلامی تعلل نکرده و به وظایف قانونی و اسلامی خود عمل نماید وگرنه این لکه ننگ به آسانی از پیشانی آن پاک نخواهد شد.
آمار نهایی نیست
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: هیچ فردی از میان نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان به علت کهولت سن ردصلاحیت نشده است. محسن اسماعیلی در حاشیه جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 495 نفر برای نامزد شدن در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کردند که از این میان 50 نفر کاملاً فاقد تحصیلات حوزوی بودند و چند نفر نیز انصراف دادند.  اسماعیلی تصریح کرد: 144 نفر صلاحیت‌شان پذیرفته شده است، اما این آمار نهایی نیست، زیرا برای رد صلاحیت‌شدگان همچنان فرصت باقی است که اعتراضات خود را تا پایان مهلت قانونی ارائه دهند.  این عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص پذیرفته شدن صلاحیت «مجید انصاری» اظهار داشت: از آنجا که صلاحیت علمی وی مورد تردید شورای نگهبان بود و در امتحان اجتهاد نیز شرکت نکرد، فقهای شورای نگهبان شرکت نکردن وی در آزمون را به منزله انصراف تلقی کردند، اما زمانی که آقای انصاری به این مسئله اعتراض کرد، اعتراض وی مانند بقیه معترضان در حال بررسی است.
نامه سعیدلو به حداد عادل
معاونت اجرایی رئیس جمهور در نامه‌ای به غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس اعلام کرد: موضوع اجرایی نشدن اکثر مصوبات سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان قزوین واقعیت ندارد.این نامه در پاسخ به نطق پیش از دستور قدرت‌الله علیخانی نماینده بوئین زهرا و آوج در تاریخ نهم مهر ماه 1385 در خصوص عملکرد دولت در سفرهای استانی و به‌ویژه در استان قزوین است.
کد خبر 9129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز