راه‌اندازی کارخانه‌ کامیون‌سازی ایران‌کاوه با سرمایه شخصی اصغر قندچی یکی از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی پایتخت به شمار می‌رود که در بریانک و حوالی امامزاده معصوم(ع) رخ داد.

اصغر قندچی

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی: اصغر قندچی، کارآفرین مشهور دوره پهلوی و پدر صنعت کامیون‌سازی که موسس بزرگترین کارخانه تریلر و کامیون در ایران بود، ابتدا در یکی از گاراژهای اطراف میدان قزوین فعالیتش را شروع کرد اما مدتی بعد و با رونق گرفتن صنعت کامیون‌سازی در پایتخت، کارخانه‌ای در حوالی امامزاده معصوم(ع) راه انداخت.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

دوران درخشان قندچی به عنوان کارآفرین و صنعتگر ممتاز دوره پهلوی در بریانک رقم خورد و ایده‌های او برای ساخت کامیون‌های خارجی و ساخت کامیون‌های ایرانی در همین محله عملی شد. نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، درباره روزگار خوش اصغر قندچی در بریانک می گوید: «راسته خیابان قزوین از ابتدای سده اخیر که خودروهای سنگین خارجی مثل «استودبیکر»، «مان»، «اینترناش»، «کامانکار» و ... وارد ایران شدند کوچه ارامنه در حوالی بازارچه قوام‌لسلطنه به محل تعمیر این خودروها تبدیل شد که بعدها مکانیک ها آرام آرام به سمت خیابان و میدان قزوین کوچ کردند. در همان سال‌ها اصغر قندچی با خاندان میردامادی شریک می شود و کارخانه‌ای حوالی امامزاده معصوم(ع) احداث می کند.»

نخستین کامیون ایرانی در این محله ساخته شد | یادگار ماندگار اصغر قندچی

راه‌اندازی کارخانه ایران‌کاوه در محله بریانک برای اصغر قندچی که به عنوان فردی مبدع و مبتکر شناخته می شد شروع یک ماجرای تازه بود. او در همین کارخانه تئوری تقویت محل اتصال بار و اسب تریلی را که اصطلاحا به آن «ریش» می‌گویند مطرح کرد و بعد از ورود خودروهای ماک به ایران با الگوبرداری از شیوه ساخت این خودروی آمریکایی نخستین کامیون ایرانی را ساخت و روانه بازار کرد. بنابراین اصغر قندچی در بریانک دوباره متولد شد و در این محله به اوج شهرت رسید.

حدادی تداوم حیات کارخانه ایران‌کاوه در بریانک را نشانه دلبستگی اصغر قندچی به این محله می داند: «اصغر قندچی بعد از رونق گرفتن کسب و کارش کارخانه نرسی را در بریانک تاسیس می‌کند و کامیون هایی می سازد که جنس اتاق هایش از فایبرگلاس بود. این هم یکی دیگر از مهمترین ابتکارات قندچی در بریانک بود. او تا واپسین روزهای عمرش همچنان به ایران‌کاوه رفت و آمد می کرد و این کارخانه حلقه اتصال یکی از بزرگ‌ترین کارآفرین های تهران با بریانک بود.»

کد خبر 914954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • شیبانی IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
    29 0
    روحش شاد .. بزرگ مرد ایران زمین ..که بهش ظلم کردن واقعا با این همه خدمت که انجام داد ..چ قبل انقلاب چ بعد انقلاب و زمان جنگ ... افسوس که قدردان بزرگان سرزمین نیستن مسئولین
  • علیرضا IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
    16 1
    دنیا با وجود همچنین انسانهایی افتخار میکند افسوس ره چندین ساله مرحوم اصغر قندچی ناتوان ماند این صنعت می‌بایست درایران چنان پیشرفت میکردکه مبتکران چینی شاگردان اصغر قندچی میشدن افسوس صد افسوس
  • ای بابا IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
    10 1
    ای بابا قدیم ندیما خیلی ها به معنی واقعی از کف بازار بلند شدند و کارهای عظیم کردن از شاگردی از سنین پایین ۵,,۶ سالگی تا ساخت کارخانه و بزرگ شدن :/ ولی متاسفانه در حال حاضر آقازاده ها بدون هیچ زحمتی با وام های کلان و رانت و ارز دولتی و غیره برای خودشون کسب کار راه میندازن :\
  • عبدالمحمد کیان پور IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
    12 1
    دلیل روشنه چرا کشور ما در سطح بین المللی از توسعه پایدار جا مونده و از رقابت با کشورهای جهان سوم هم دیگه تاب و توانی نداره تمام دلیلش این هست که در دهه ها ی اخیر در کشور ما نخبه ها رو فراری دادن و بها ندادن آدم بیسواد و صرفا سخنگوی شعاری که نمیتونه کشوررا در تولید و اقتصاد و سیاست موفق کنه ! کشور پر شده از مدیران دستوری که خلاق نیستن و پیرو دستورات هستن و اینجوری مدیرانی ترسو و فاقد اعتماد به نفس بالامیاد که برای پست و مقام تلاش میکنن نه کارآمدی ...