همشهری آنلاین‌: دولت کلمبیا به دلیل نگرانی از فوران آتش فشان گالراس، 8 هزار نفر را از محل سکونتشان منتقل می‌کند.

به نوشته ال موندو، موسسه زمین شناسی ومعدن یابی کلمبیا (Ingeominas) نسبت به فوران آتش فشان گالراس طی روز‌ها و هفته‌‌های آینده هشدار داده است. این قله در جنوب شرقی کلمبیا وقع شده است.

نگرانی دولت کلمبیا از فوران آتش فشان یاد شده سبب شده تا دولت این کشور وضعیت هشدار زرد و یا هشدار درجه دو اعلام کند.این هشدار زمانی اعلام می‌شود که تغییرات مهمی در فعالیت یک قله آتش فشانی مشاهده شود.

این تغییرات ممکن است به یک فوران با خصوصیات انفجاری منجر شوند.این مساله احتمال فعال شدن آتش فشان گالراس طی روز‌ها و هفته‌های آینده بسیار بالا می‌برد.از همین رو دولت کلمبیا طرح تخلیه مناطق مسکونی اطراف آتشفشان را در پی گرفته است.

براساس این طرح ،قرار است سه شهر پاستو (مرکز منطقه)،نارینیو و فلوریدا در اطراف در نزدیکی آتشفشان تخلیه شوند.

آمار‌هار‌های موجودحکایت از آن دارند که،در حدود 550هزار نفر در نزذیکی مناطق آتشفشانی زندگی می‌کنند.شهر پاستو نیز با 390هزار نفر جمعیت بزرگترین مرکز تجمع انسانی منطقه است.

جالب آنکه در میانه راه آتش فشان در ارتفاع 4.276 متر بالاتر از سطح دریا نیز مردم در مناطق روستایی یاکوانکر،کنساکا،ساندونا و خنوی زندگی می‌کنند.

آتش فشان گالراس از سال 1990 فعال بوده واگرچه هیچ نوع فوران شدید آتش طی سال‌های آخر مشاهده نشده اما گاز،خاکستر و بخار آب از دهانه آتش فشان به خارج منتشر شده است. در ماه اخیر نیز زمین لرزه‌های خفیفی در درون آتش فشان با قدرت 2 و 2.6 درجه در مقیاس ریشتر به ثبت رسیده‌اند.

آتش فشان گالراس در زمره 15 آتش‌فشانی است که دانشمندان بر آن نظارت مستمر دارند.آخرین بار نیز فوران خفیف این آتش فشان ،10 کشته بر جای گذاشت.این واقعه در اواخر سال 1993 بوقوع پیوست.در آن زمان گروهی از دانشمندان مشغول انجام تحقیقاتی در محدوده آتش فشان بودند.

کد خبر 9161

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز