مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

اولین گفت‌وگوی همشهری محله با شهردار جدید منطقه 15.

 اصولاً شهردارها سه دسته‌اند:‌ بعضی‌هایشان اصلاً دقت و علاقه‌ای برای مصاحبه ندارند و فقط کار می‌کنند. گروه دوم: عاشق تریبونند و صحبت کردن و نشستن پشت میز و هر جا و هر زمان که بخواهی می‌توانی با آنها مصاحبه کنی و کار کردن اولویت دوم آنهاست، این گروه اعتقاد ویژه‌ای به تبلیغات دارند و ارائه گزارش کارهای مفصل و متعدد.

اما دسته سوم با وجود اینکه فکر و ذکرشان کار کردن و خدمت به مردم است، از مصاحبه هم استقبال می‌کنند ولی چون وقتشان کاملاً پر است اگر هماهنگ نکرده باشی باید قبل از شروع ساعت اداری و پیش از صرف صبحانه با آنها قرار مصاحبه بگذاری. شهردار منطقه ما که از مصادیق بارز دسته سوم است، با کمی اغماض ساعت 7:30 تا 8:30 صبح پذیرایمان شد و درباره مشکلات منطقه و برنامه‌هایش برایمان صحبت کرد.

در این گفت‌وگوی کوتاه، سؤالات مهمی به نقل از اهالی منطقه مطرح شد و «مجتبی یزدانی» که حدود 2 ماه از شروع فعالیتش به عنوان شهردار منطقه می‌گذرد، به آنها پاسخ داد.

  •  با توجه به تأکید شهردار تهران بر اینکه حل معضل بافت فرسوده مهم‌ترین اولویت شهرداری در منطقه 15 است. ابتدا از اقدامات انجام شده در این زمینه بگویید.

 بحث بافت فرسوده در منطقه ما به چند فاز تقسیم شده است. اولین فاز، کار شناسایی پلاک‌های باقیمانده است. عمده کار ما در این بخش، مربوط به محله‌های اتابک و مینایی است. حدود 124 تک‌پلاک که اغلب یا کاربری عمومی دارند و یا اطراف آنها تملک شده، در بافت باقی مانده‌اند.

ما از هفته قبل، نیروها را دراتابک مستقر و یک دفتر خدمات الکترونیک هم در این محله راه‌اندازی کرده‌ایم تا دسترسی مردم راحت‌تر و کارها با سرعت بیشتری انجام شود. اولویت بعدی ما پس از تملک این پلاک‌ها، تکمیل معابر و کاربری‌های عمومی است.

 برای انجام این دو فاز یعنی تملک پلاک‌ها و تکمیل معابر، مبلغی حدود 20 میلیارد تومان از طرف شهرداری به ما اختصاص داده شده است. پیش‌بینی من این است که تا پایان سال جاری این 2 فاز پایان یابد. در سال آینده نیز محور کاری‌مان را بر ایجاد و توزیع سرانه‌ها قرار می‌دهیم.

  •  علیرغم سرانه بالای فضای سبز در منطقه، بعضی از محله‌ها مثل افسریه فاقد فضای سبز مناسب هستند. برای این مسئله چه راه‌حلی اندیشیده‌اید؟

 منطقه ما در تهران بالاترین سرانه فضای سبز را دارد ولی این بوستان‌ها پراکندگی محلی مناسبی ندارند و درصد بالایی از آنها جنگلی و فرامنطقه‌ای هستند. ما ابتدا باید از همین پتانسیل موجود به خوبی نگهداری کنیم و بوستان‌ها و پارک‌های منطقه را احیا و بازپیرایی کنیم. در مرحله بعد باید به دنبال احداث بوستان‌های محلی باشیم که در این بخش تا پایان سال، احداث 6 بوستان را در دستور کار داریم.

  •  همانطور که می‌دانید منطقه ما به خاطر قرار گرفتن در حصار 3 بزرگراه اصلی، منطقه پرترافیکی است و این بار ترافیکی به محدوده‌های مرکزی منطقه هم سرایت کرده است، چه برنامه‌ای برای بهبود این وضعیت دارید؟

 تا یک ماه آینده منطقه ما به یک مرکز کنترل ترافیک مجهز می‌شود که این مرکز علاوه بر منطقه خودمان، مناطق 14، 16، 19 و 20 را هم تحت پوشش و کنترل خواهد داشت. ادارات و سازمان‌های ستادی و خدماتی این منطقه هم در این مرکز مستقر می‌شوند تا علاوه بر تسریع خدمات‌رسانی و انجام کارهای ستادی، از ایجاد ترافیک در محله‌ها جلوگیری کنند.

  • راه‌اندازی این مرکز تأثیری در ترافیک بزرگراه بسیج هم خواهد داشت؟

 ما برای کاهش ترافیک این بزرگراه 2 برنامه داریم. یکی احداث کمربندی کمکی برای این بزرگراه است که خودروهای سنگین برای تردد، به جای بزرگراه بسیج، از این مسیر عبور کنند که این کمربندی نهایتاً تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. این مسیر کمکی، از اتوبان هجرت به بزرگراه امام‌رضا¨ع متصل می‌شود.

در این محدوده، املاک معارضی از جمله یک منبع آب، مدرسه امام‌حسین¨ع و حدود 25 منزل مسکونی وجود داشت که توافقات لازم برای تخریب آنها صورت گرفت. پیش‌بینی ما این است که زیرسازی این محدوده تا 3 ماه آینده انجام شود. برنامه دوم ما برای کاهش ترافیک بزرگراه بسیج، افزایش عرض خود بزرگراه است که حدود 35 مغازه در این محدوده وجود دارد و ما بصورت تک‌تک با مالکان آن در حال توافق هستیم.

  • شهرک‌های منطقه معمولاً از کمبود امکانات مختلف رنج می‌برند و این کمبود در شهرک‌های واقع در حریم منطقه مثل قیامدشت و خاورشهر بیشتر است. چه نویدی برای ساکنان این محله‌ها دارید؟

 محور کاری ما بحث توزیع عادلانه سرانه‌ها و تأمین حداقل امکانات در تمامی محله‌هاست. کمبود امکانات شهرک‌های منطقه نیز زیر مجموعه همین موضوع قرار می‌گیرد. مطمئناً اولویت‌ با محله‌هایی است که کمبودهایشان بیشتر است مثل همین شهرک‌ها. البته باید توجه داشت که متولی سرانه‌ها فقط شهرداری نیست و سازمان‌هایی مثل تربیت بدنی، آموزش و پرورش و... هم باید در این حوزه وارد عمل شوند.

 ضروری است در اینجا موضوعی را یادآوری کنم. حریم منطقه ما با حدود 16 هزار و 500 هکتار، چند نقطه جمعیتی دارد که شامل 4 روستا و 2 شهرک قیامدشت و خاورشهر می‌شود. در اصول مدیریت شهری، هر نقطه جمعیتی نیازمند «طرح هادی» است که در این طرح ساختار، ویژگی‌ها و تمام امکانات مورد نیاز مشخص می‌شود.  محله‌های واقع در حریم منطقه نیز پیش از هر چیز نیازمند طرح‌ هادی هستند.

 طی جلساتی که با بنیاد مسکن، فرمانداری و بخشداری داشتیم. طرح هادی 2 روستای منطقه تهیه و تصویب شده است. طرح 2 روستای دیگر هم تهیه شده و در حال بررسی توسط مراجع ذیربط است. با اجرایی شدن این طرح‌ها، مشکلات زیربنایی و اصولی حل خواهد شد. در جلسه‌ای که با دکتر قالیباف داشتیم، مقرر شد تا طرح خاورشهر و قیامدشت هم تهیه شود که این کار نیز طی قراردادی آغاز شده است.

  • به نظر شما شورایاری‌ها چقدر در بهبود وضعیت محله‌ها و زندگی شهری مؤثرند و آیا به اندازه لازم از سوی سازمان‌ها و خود شهرداری به آنها توجه می‌شود؟

شهردار تهران تأکید ویژه‌ای به نهاد شورایاری دارد و در تمام جلسات و سخنرانی‌ها به این موضوع اشاره می‌کند. من هم شخصاً اعتقاد زیادی به نقش شورایاری‌ها دارم و پس از آمدنم به منطقه، طی 15 روز علاوه بر بازدید‌های محلی با تمام شورایاری‌ها جلساتی مشورتی داشتم. با دبیران نیز در این 2 ماه 4 جلسه مفصل برگزار کردیم، در حالی که طبق بخشنامه، ماهی یک جلسه مقرر شده است.

 شهرداران نواحی هم جلسات متعددی با شورایاری‌هایشان داشته‌اند. در مجموع از شورایاری‌های منطقه راضی‌ام و تعامل خوبی با هم داریم. برای هماهنگی بیشتر شورایاری‌هایمان با سازمان‌های مختلف نیز اقداماتی انجام داده‌ایم و جلسات مشترکی را در این زمینه برای حل مشکلات محلی مدنظر شورایاران برگزار کرده‌ایم.

  •  کار در منطقه 8 سخت‌تر است یا منطقه 15؟

مساحت و تعداد محله‌ها و ناحیه‌های منطقه 8 کم است، در حالی که منطقه 15 با 20 محله و حریم گسترده، هم وسعت زیادی دارد و هم با مشکلات فراوانی روبروست که کار را سنگین‌تر و دشوارتر می‌کند. 

  •  تداعی‌های ذهنی یک شهردار

منطقه 8: منطقه‌ای برخوردار از شهرسازی مدرن و نمونه خاورشهر: ضرورت تهیه طرح تفضیلی فرهنگسرای خاوران: پتانسیل فرهنگی ویژه در تهران مسگرآباد: یک نقطه جمعیتی مهم  نظر مجتبی یزدانی درباره همشهری‌محله: انتقادها را در نشریه‌تان چاپ کنید ما از انتقاد استقبال می‌کنیم و از همشهری‌محله می‌خواهیم که انتقادها و پیشنهادهای اهالی را در نشریه منعکس کنند.

 در مقابل انتظار داریم اگر برای رفع مشکلات مطرح شده، اقدام و کاری هم صورت گرفت، آن موضوع هم در نشریه خبررسانی شود و به اطلاع اهالی منطقه برسد. از پوشش خبری و تعامل خوبی هم که با ما دارید، تشکر می‌کنم و امیدوارم این همکاری همچنان ادامه داشته باشد.

کارخانه سیمان مشیریه: مشکل آلودگی زیست محیطی محلی محمد پورنبوی: دوست خوب و صمیمی من ناحیه محوری: راهی برای دستیای به شهر ایده‌آل کوه بی‌بی‌شهربانو: مکان خوب تفریحی و تفرجی منطقه 15: منطقه‌ای با پتانسیل بالا برای کار و فعالیت 

مشخصات و خلاصه‌ای از سوابق و فعالیت‌ها مجتبی یزدانی:

متولد کرمانشاه، کارشناس مدیریت، ساکن منطقه 2 تهران مسئول اداره زیباسازی کرمانشاه، شهردار منطقه 3 کرمانشاه، شهردار قصرشیرین، اولین معاون رسمی خدمات شهری شهرداری کرمانشاه، مدیرعامل سازمان نوسازی همیاری شهرداری‌های استان، معاون مدیرکل شهری و روستایی استانداری، شهردار کرمانشاه، شهردار منطقه 8 تهران، شهردار منطقه 15 تهران  

همشهری محله - 15

کد خبر 91704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز