جمعه ۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

مایکل له‌پژ: حدود 20 سال پیش، یک دانشجوی جوان به نام «سیندی ون دوور» به چیز عجیبی برخورد کرد: میگوهای بدون چشمی که اطراف دریچه‌های آبی ـ حرارتی جمع شده بودند، همه دارای اندام‌هایی برای دریافت نور در پشت‌شان بودند.

اما چرا میگوهای کوری که در مکان‌هایی بدون نور زندگی می‌کنند، باید در پشت‌شان نوریاب‌هایی داشته باشند؟ آیا می‌توان نتیجه گرفت که در این دریچه‌ها نور ساطع می‌شود؟
به‌طور حتم نور در این نوریاب‌ها چنان ضعیف است که با چشم انسان دیده نمی‌شوند.

«ون دوور» که در حال حاضر یک زیست‌شناس دریایی در دانشگاه ویلیام و ماری است می‌گوید: «آب در این نواحی به حدی گرم است که از گرما می‌درخشد.» از فعل و انفعالات شیمیایی اعماق دریا نیز نور تولید می‌شود. دانشمندان معتقدند که این میگوهای کور، از نور بال‌هایشان برای دوری از آب‌های داغ و یا یافتن غذا استفاده می‌کنند.

احتمال وجود نور در اعماق دریا، سوال جالبی را مطرح کرده است: «آیا بعضی موجودات زنده در اعماق آب‌ها از نور بهره می‌برند؟ آیا در اعماق دریا عمل فتوسنتز انجام می‌شود؟» «ون دوور» و همکارانش به پاسخ‌های این سوال‌ها نزدیک شده‌اند.

«ون دوور» می‌گوید: «ما هنوز نمی‌توانیم به‌طور حتم بگوییم که این موجودات در اعماق آب‌ها زندگی می‌کنند. اما اگر زندگی آن‌ها در اعماق آب‌ها و وابسته به نور خورشید نیز باشد، همه باورهای ما در مورد مکان‌های ممکن برای فتوسنتز از بین می‌رود.»

کد خبر 9218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز