مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

محمدجواد زمان‌آبادی: از همان‌ روزها صدای پای همت و تدبیر را می‌‌توانستید بشنوید.

از همان روزها که قلب تهران به تپش افتاده بود که قرار است خونی تازه در رگ‌های این شهر پیر و فرتوت به جریان بیفتد، که قرار است بار دیگر همتی دیده شود و بلندای افتخاری برافراشته‌.

این‌بار زیبایی‌ها را به‌جای حرکت در طول به عمق می‌‌بردیم و برای رها شدن‌تان از این غول، تدبیری دیگر می‌‌آفرینیم. از همان روزها قرار بود، اتفاقی جدید در شهرمان به وقوع بپیوندد. از همان روزها صدای حرکت و پیشرفت در شهر می‌‌آمد، حتی وقتی برخی با ‌2دست به گوش‌هاشان فشار می‌‌آوردند تا نشنوند و پلک‌ها را آن‌قدر به‌هم فشردند تا نبینند اتفاقی که می‌‌افتد را...

اگر کمی، فقط کمی‌‌ پیگیر اخبار شهری باشید، نام تونل توحید و ویژگی‌های آن برای‌تان چندان غریب و دور از ذهن نیست. پروژه‌ای شهری که اجرای آن سر‌و‌صدای زیادی به‌پا کرد و در تمام مدت ساخت‌و‌سازش، نشان داد از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است. ویژگی‌هایی که یک‌پروژه عادی شهری با آن روبه‌رو نیست. تا چند‌روز دیگر بزرگراه شهیدچمران با افتتاح این تونل از بن‌بست خلاص می‌شود و برای نخستین بار کمربندی آزادگان به شمالی‌ترین مناطق پایتخت راه باز می‌کند.

به سمت میدان توحید که می‌روی، به‌راحتی صدای همت ایرانی‌ها را می‌توانی از دل زمین بشنوی؛ صداهایی که نشان از تلاش کارگران، دستگاه‌ها، دست‌ها و میله‌ها و صد‌البته بودجه‌های هزینه‌شده برای یکی از بزرگ‌ترین تونل‌های شهری ایران دارد.
این طرح در‌حالی ‌‌به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهری تهران نام گرفته که بسامان رسیدن آن حاصل تلاش شبانه‌روزی بیش از ‌4هزار انسان است که در ‌3شیفت کاری مشغول پیش بردن عملیات اجرایی هستند.

تونل‌توحید از بزرگراه شهید‌چمران، تقاطع خیابان باقرخان آغاز و در بزرگراه شهید‌نواب (‌پایین‌تر از خیابان آذربایجان) به اتمام می‌رسد. این تونل با طول 2136‌متر و 2‌رشته تونل مجاور هم و هر رشته دارای 3‌باند رفت‌و‌برگشت با توجه به ترافیک سنگین و نیاز شدید بخشی از شهر به اتصال 2‌بزرگراه شهیدچمران و شهید‌نواب صفوی احداث شده است.

تاریخچه تونل توحید نشان می‌دهد که این طرح نیز در پس تصمیمات سلیقه‌ای به‌جای ‌مانده بود و تا سال‌1377 اتصال این ‌2شاهراه‌(از میدان توحید تا میدان جمهوری) بلاتکلیف بود، اما با توجه به حساسیت، ترافیک سنگین و نیاز شدید شهر تهران ، شهرداری تهران در سال‌1377  کار را آغاز کرد. به‌دنبال این مسأله در اواخر سال1385 پیمانکار این طرح انتخاب و در 21خرداد سال86 طرح کلی کار به تصویب رسید و آغاز شد. این تونل با 2پرتال از شمال خیابان باقرخان تا خیابان آذربایجان در بزرگراه شهیدنواب احداث می‌شود.

« بدیهی است با احداث و راه‌اندازی این تونل، معضل ترافیک در حدفاصل تقاطع بزرگراه شهیدچمران و خیابان باقرخان تا تقاطع بزرگراه شهید‌ نواب ‌صفوی برطرف خواهد‌شد و ترافیک بزرگراه‌های شهید‌مدرس و یادگار امام(ره) نیز که در موازات تونل توحید قرار دارند، کاهش می‌یابد». این سخنان احمد دنیامالی- معاون شهردار تهران است.

مدیر پروژه توحید می‌گوید: «عملیات بازگشایی 2‌رمپ ورودی و خروجی تونل از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌طوری که تأثیر عمده‌ای بر وضعیت ترافیک منطقه خواهد داشت». از جمله مزایای دیگر این طرح بنا به گفته معاون فنی‌و‌عمرانی شهرداری تهران، آثار و نتایجی هم‌چون کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و وقت شهروندان و زمان اجرای آن است.

احمد دنیا‌مالی در خصوص آخرین مراحل پیشرفت پروژه خاطرنشان می‌کند: «کارگاه رمپ جنوبی هم مانند رمپ شمالی تقریبا تکمیل شده و کارها به موازات هم پیش می‌روند و مشکلی برای افتتاح طرح وجود ندارد». معاون شهردار تهران، افزایش ایمنی عبور‌و‌مرور و در نتیجه کاهش حوادث، تصادفات و جرایم ترافیکی، کاهش آلودگی محیط‌زیست اعم از صوتی و هوایی، کاهش استهلاک وسایل نقلیه و هزینه‌های نگهداری و تامین قطعات یدکی و بالا رفتن امنیت فکری و کاهش اضطراب شهروندان را از دیگر مزایای این طرح می‌داند.

 از نکات بارز و قابل‌اهمیت دیگر، توانمندی فنی و تجربی 3هزار‌و‌400‌نفر پرسنل اجرایی در تونل توحید و استفاده از 708‌دستگاه تجهیزات سبک و سنگین مدرن درروند اجرای پروژه است. این مقام مسئول در شهرداری تهران اعلام می‌کند که با احتساب و برنامه زمان‌‌بندی‌شده، پروژه باید در مدت 29‌ماه از زمان عقد قرارداد اجرا، تکمیل و بهره‌برداری شود که همین مدت‌زمان تعیین‌شده برای انجام این پروژه بزرگ با این موقعیت مکانی و ویژگی‌های استثنایی یک رکورد کم‌نظیر در جهان برای کشور است.

زمانی که بحث بزرگ‌ترین پروژه عمرانی شهری ‌ ‌پیش می‌‌آید، شاید عمق این فعالیت‌ها آن‌جایی نمایان ‌‌شود که مسئولان، کارشناسان مربوطه و مدیران اداره‌کننده شهر و کشور، از آن به عنوان اصلی‌ترین اتفاق شهر در زمینه مبارزه با غول ترافیک نام می‌‌برند. زمانی که به ادعای مسئولان، تونل‌توحید در مقابل پروژه‌هایی نظیر برج میلاد، تونل رسالت و ‌آزادراه شهید‌همت به عنوان بزرگ‌ترین و ویژه‌ترین پروژه شهری معرفی می‌‌شود، باید قطع و یقین حاصل کرد که اتفاقی که قرار است تا چند‌روز دیگر در تهران به وقوع بپیوندد، از جنس «ترین»‌ها و «ویژه»هاست.

در اولین اظهارنظر مربوط به تونل‌توحید، اعضای شورای اسلامی ‌‌شهر تهران با تایید اقدامات انجام‌شده توسط شهرداری تهران، راه‌اندازی تونل توحید را نتیجه اقدامات عملی در راه برطرف کردن اصلی‌ترین مشکل تهران، یعنی ترافیک دانستند. مهدی چمران، رییس شورای شهر در این باره معتقد است‌: «پرداختن به پروژه تونل‌توحید توسط شهرداری و تلاش برای به موقع آماده کردن آن، اقدام خوبی است و من آن را تقدیر می‌کنم».

وی هم‌چنین با توجه به لزوم حساسیت بیشتر در دیگر مراحل باقی‌مانده ساخت می‌گوید‌: «‌البته یک‌هزارم درصد نیز احتمال بروز مشکل در آینده را نمی‌دهم».مرتضی طلایی نیز اظهار‌داشت‌: «مدیریت شهری توانسته با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات و موانع طبیعی و غیر‌طبیعی، ‌تونل‌توحید یکی از شاخص‌ترین تونل‌های خاور‌میانه را با افتخار و در کمترین زمان پیش ببرد».
 
مسئول اصلی اداره شهر تهران نیز با اشاره به فعالیت‌های بزرگ صورت‌گرفته در تونل‌توحید و برنامه‌ریزی‌های متعددی که در راه راه‌اندازی تونل انجام شده است، از تونل توحید به‌عنوان یکی از ماندگارترین پروژه‌های شهری در اذهان مردم نام برد.30‌ماه پیش که کلنگ احداث تونل توحید به زمین زده شد، دکتر ‌محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران اظهار داشت:

 «تونل توحید را در زمان‌بندی تعیین‌شده به اتمام خواهیم رساند تا ثابت کنیم این اقدام شدنی است و مانند تونل رسالت، خاطره تلخی در اذهان شهروندان تهرانی برجای نخواهد گذاشت؛ تونلی که حدود 10سال از کلنگ‌زنی تا چیدن روبان آن زمان صرف شد».
 
واجد شرایط‌ترین اظهارنظر‌کنندگان در خصوص تونل‌توحید بعد از مسئولان شهرداری و شورای شهر، شاید نمایندگان مجلسی باشند که با برنامه‌های خود در زمینه حمایت از توسعه حمل‌و‌نقلی شهری و مواردی نظیر مترو، پیش از این هم نشان داده‌اند که به مسایل شهری اهمیت زیادی می‌‌دهند. در همین رابطه، اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس، در خصوص برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته توسط شهرداری برای تونل‌توحید اظهارنظر کردند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌‌ با اشاره به ضرورت انجام پروژه‌های مهمی ‌‌مانند تونل‌توحید در شهرهای دیگر کشور، بر ضرورت توجه به اصلاح الگوی مصرف در انجام این پروژه‌ها تاکید کرد و گفت: «‌کاری که شهرداری تهران برای رفع مشکلات این شهر انجام می‌دهد، الگوی مناسبی برای شهرهای دیگر است تا به تناسب مشکلات خود، از این روش‌ها بهره ببرند».

بهروز جعفری با بیان این‌که مردم تهران همانند دیگر شهرهای کشور به آرامش روانی نیاز دارند، گفت: «در این شهر شلوغ اقداماتی هم‌چون تونل توحید علاوه‌بر تاثیرگذاری در امور شهری، بر امنیت روانی شهروندان نیز تاثیرگذار است و باید به تداوم چنین برنامه‌هایی اندیشید».

هم‌چنین محمداسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از زحمات صورت‌گرفته در پروژه تونل‌توحید، حجم عملیات صورت‌گرفته در این طرح را کم‌نظیر عنوان کرد و گفت: «در کلان‌شهرهای ما کمتر چنین اتفاقات مبارکی رخ داده و این در حالی است که باید انجام سریع و مطمئن کارهای بزرگ به یک رویه و منش در طرح‌های عمرانی تبدیل شود».

نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: «اتمام چنین پروژه‌هایی در سایر نقاط کشور با کیفیت بالا و دقت لازم میسر نمی‌شود، مگر آن‌که تجربیات به‌دست‌آمده کنونی به‌کار گرفته شود تا در کارهای آینده بتوان میزان بهره‌وری از سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته را ارتقا بخشید».

کوثری گفت: «بالطبع هر بیننده‌ای که از تونل بازدید می‌کند، متوجه تلاش ارزنده‌ای که برای اتمام کار در موعد مقرر صورت پذیرفته، می‌شود و این حساسیت در مورد وفای به عهد باید سرلوحه سایر برنامه‌های مدیریتی قرار گیرد».

از همکاران دیگر عملیات احداث این تونل باید به پلیس‌های راهنمایی‌و‌رانندگی اشاره کرد که در روزهای پرترافیک و شلوغ محدوده بزرگراه شهید‌چمران و تقاطع توحید و جمهوری، نقش بسزایی در کاهش ترافیک داشتند.

سرهنگ هاشمی، رییس‌پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی تهران نیز گفته است که افتتاح تونل‌توحید می‌تواند کاهش بار ترافیکی در بزرگراه‌های تهران به‌خصوص در ‌2بزرگراه شهیدنواب و شهیدچمران را در‌پی داشته باشد. این قبیل پروژه‌ها هم‌چون پل روشندلان تاثیر زیادی در کاهش بار ترافیک درون‌شهری پایتخت خواهد‌داشت».متن کامل سخنان وی را در ستون «گفت‌وگو»همین صفحه مطالعه کنید.    

همشهری مسافر

کد خبر 94273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز