دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

صادرکنندگان نمونه استان تهران برای نخستین بار در سطح استانی معرفی و از سوی مسئولان مورد تقدیر قرار گرفتند.

رئیس سازمان بازرگانی استان تهران در این مراسم  از کاهش ارزشی و وزنی صادرات غیرنفتی استان تهران در 6 ماهه اول سال‌جاری خبر داد. سیدعلی موسوی با بیان اینکه ارزش صادرات استان طی سال‌جاری 655 میلیون و 938 هزار و 409 دلار برآورد شده است، اظهار داشت: در شهریور سال‌جاری صادرات استان13 درصد کاهش ارزشی و 14 درصد کاهش وزن داشته است.

نبود استراتژی

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در این مراسم گفت: حقیقت این است که اقتصاد ایران ازنبود استراتژی رنج می‌برد و این مشکل در مقوله صادرات بیش از سایر بخش‌ها مشهود است.

وی افزود: درحالی که ایران پتانسیل دستیابی به صادرات 300 میلیارد دلاری را دارد، دل به صادرات 20 میلیارد دلاری و تراز بازرگانی 70میلیارد دلاری بسته‌ایم که این به هیچ عنوان در شان اقتصاد ایران نیست.

یحیی آل اسحاق افزود: واقعیت این است که پتانسیل تولید در ایران نباید فقط برای جمعیت 70 میلیون نفری کشور صرف شود بلکه باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که ایران در بخش تولید و صادرات به بازارهای منطقه‌ای و جهانی بیندیشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید از بالارفتن حجم واردات هراس داشته باشیم، گفت: تقبیح واردات خوب نیست؛ به این دلیل که نظام اقتصادی جهان به‌صورت جاده‌ای دو طرفه طراحی شده و اقتصادهایی که به‌صورت جاده یکطرفه عمل می‌کنند، هرگز موفق نخواهند بود.

وی افزود: چه اشکالی دارد اگر 200میلیارد دلار واردات داشته باشیم و در مقابل بتوانیم 300میلیارد دلار صادر  کنیم؟ در این صورت چرا باید از افزایش واردات هراس داشته باشیم؟

کد خبر 94325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز