همشهری آنلاین: رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده میزان تولید زعفران در سال جاری حداقل 150 تن برآورد شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران، بابک افقهی در چهارمین جشنواره زعفران در تربت حیدریه افزود: در دو سال گذشته بروز پدیده خشکسالی و سرمازدگی و تداوم کاهش راندمان تولید منجر به کاهش تولید به کمترین میزان طی دودهه اخیردر تولید زعفران شده است.

وی اظهار داشت: در نیمه اول امسال 21 تن زعفران صادر شده که از این بین 14 تن مربوط به صادرات در بسته‌بندی‌های زیر 30 گرم و 7 تن مربوط به بسته‌بندی‌های بالاتر از 30 گرم و بزرگ بوده است.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به ارزش افزوده زعفران در کشور تصریح کرد: باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این صنعت صورت گیرد تا ارزش افزوده این محصول را بالا برد چرا که ایران 95 درصد زعفران در جهان را تامین می‌کند و رقبای هیچ سهمی در این میان ندارند.

وی توجه ناکافی به امر آموزش در بخش کشاورزی به ویژه به منظور حفظ و ارتقای کیفیت و سطح بهداشت محصول، توجه ناکافی به بسته‌بندی صحیح، استاندارد، جذاب، شکیل و به روز و فقدان استراتژی قیمت‌گذاری، حفظ قیمت با توجه به مرغوبیت و کیفیت محصول تولیدی کشور و نیز نقش بی‌نظیر ایران در تولید این محصول را از عمده‌ترین مشکلات تولید زعفران عنوان کرد.

افقهی بیان کرد: قاچاق پیاز زعفران به کشورهای دیگر از جمله افغانستان طی سال‌های گذشته، پایین بودن راندمان تولید محصول و وجود پدیده خرده‌مالکی و پایین بودن صرفه اقتصادی برای کشاورز نیز از دیگر مشکلات تولید زعفران در کشور است.

وی وجود زعفران تقلبی در بازارهای هدف و تعمیم پدیده تقلب و بی‌کیفیتی به زعفران ایران و پایین بودن قیمت زعفران در بازارهای هدف نسبت به بازار داخل را از عمده‌ترین مشکلات تجاری زعفران دانست.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: پایین بودن سهم ایران از منافع و ارزش افزوده و به طور کلی تجارت زعفران علی‌رغم سهم بالغ بر 90 درصد در تولید، کاهش سهم و منافع تجار ایرانی از بخش بازرگانی زعفران به کمتر از 5 درصد و افزایش سهم واسطه ها و دلال‌ها و صادرکنندگان غیر واقعی در شبکه بازار داخلی و خارجی به بیش از 50 درصد از دیگر مشکلات تجاری زعفران است.

وی تدوین استاندارد اجباری و اتخاذ سیاست‌های تشویقی جهت صدور زعفران را از گام‌های اساسی سازمان توسعه تجارت برای توسعه صادرات زعفران دانست و افزود: تدوین و تصویب بسته حمایتی زعفران در سال 85 و پرداخت جوایز ویژه به بسته‌بندی‌های کمتر از 30 گرم از سیاست‌های تشویقی صادرات زعفران است.

معاون وزیر بازرگانی در توسعه روابط اقتصادی افزود: انجام فعالیت‌های مشترک تحقیقاتی و بازاریابی با کشورهای هدف، حمایت از سمینارهای معرفی زعفران در بازارهای هدف صادرات از جمله آلمان، امارات و ژاپن و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی Sial و Anuga نیز از دیگر سیاست‌های حمایتی برای صادرات زعفران است

کد خبر 94014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز