مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

یکی از تأسیسات مورد نیاز برای حفظ ایمنی تونل توحید، نصب تجهیزات مربوط به عملیات اطفا و مهار آتش است

 که در مواقع اضطراری می‌تواند نقشی حیاتی در تأمین سلامت سرنشین خودروها ایفا کند. از این رو، طراحی‌های دقیقی در این مورد صورت گرفته تا در صورت بروز آتش‌سوزی در تونل توحید، عملیات نیروهای آتش‌نشانی در عمق 30 متری از سطح زمین در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

لوله‌های آتش‌نشانی درهفته گذشته به داخل تونل حمل و در محلی مناسب انبار شد تا به مرور زمان و با آماده شدن بستر کار، مراحل مربوط به نصب آنها طی شود. درباره دیگر تجهیزات داخلی تونل توحید می‌توان به نصب یک هزار و 16 چراغ از مجموع یک هزار و 89 چراغ اشاره کرد که 700 پایه در محل‌های مورد نظر تعبیه شده‌اند. همچنین، 31 هزار و 500 متر کابل‌کشی مربوط به تأسیسات روشنایی، تهویه و تجهیزات کنترلی مورد نیاز هم در این تونل انجام شده است.

 ثبت رکورد در تونل توحید

شمارش معکوس بسیاری اقدامات مورد نیاز برای بهره‌برداری از تونل توحید آغازشده و به دلیل برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و استفاده از کارشناسان مجرب، سرعت حفاری در این مجموعه بی‌نظیر افزایش یافته است. بتن‌ریزی و نصب قطعات پیش ساخته در داخل تونل توحید و مسیرهای مرتبط با آن هم به سرعت و با دقت عمل بیشتر در حال انجام است.

فقط 29متر از حفاری تاج تونل باقی مانده که 16 متر آن مربوط به قسمت خیابان جمهوری و 13 متر مربوط به مسیرخیابان آزادی است. در واقع می‌توان گفت یک درصد از کل کار در این قسمت باقی مانده است.

از مجموع 741 متر طول حفاری بخش تحتانی که باید طی روزهای آینده خاتمه پذیرد و مربوط به قسمت‌های مجاور شمع‌های میانی، شمع‌های کناری و کف تونل است، 381 متر در شفت جمهوری، 90 متر در رمپ جنوبی و 270 متر در شفت آزادی باقی مانده و در کل می‌توان گفت 7 درصد از کل حفاری تحتانی هنوز انجام نشده است.

خاکبرداری و خروج خاک از تونل در هفته‌ای که گذشت به مرز 3 هزار و500 تا 4 هزار مترمکعب در روز رسیده و آمار آرماتوربندی نشان از نصب آرماتور به مقدار 260 تن در روز به عنوان یک رکورد قابل قبول در روزهای اخیر دارد. شنصب قطعات پیش ساخته در تونل توحید هم از مرز 22 هزار و 506 قطعه گذشته و 7/8 درصد کار در این قسمت که معادل 2 هزار و135 قطعه است، باید انجام شود. بتن‌ریزی تاج تونل هم به روزهای آخر خود نزدیک شده و با اتمام 88 متر طول باقی مانده، پرونده این قسمت از کار بسته خواهد شد. 

جدیت مسئولان در اجرای طرح 

«مدیران شهرداری ثابت کردند، هیچ غیرممکنی وجود ندارد.» مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به حجم عظیم کارهای انجام شده در پروژه تونل توحید گفت: «مدیران شهرداری در اجرا و اتمام پروژه تونل توحید ثابت کردند، هیچ غیرممکنی وجود ندارد.»

محسن ‌هاشمی ‌اتمام کار تونل توحید در مدت زمان سپری شده از تاریخ شروع طرح را باورنکردنی توصیف کرد و افزود: «تا پیش از این، کمتر کسی فکر می‌کرد بتوان پروژه‌های بزرگی همچون تونل توحید را در طول مدتی نزدیک به 2 سال به سرانجام رساند، اما کار و تلاش شبانه‌روزی دست‌اندرکاران مربوطه ثابت کرد هیچ غیرممکنی وجود ندارد.»

وی ادامه داد: «تحویل چنین خدماتی به مردم آن هم با هزینه‌ای معقول و در مدت زمانی که یک رکورد محسوب می‌شود، واقعاً جای تقدیر و تحسین دارد. ضمن اینکه باید توجه داشت در چنین پروژه‌هایی هرچه زمان بهره‌برداری طولانی‌تر شود، امکان افزایش قیمت مصالح و خدمات بیشتر شده و بار مالی مضاعفی به طرح وارد می‌سازد.»

مدیرعامل شرکت مترو در ادامه افزود: «خوشبختانه در مورد تونل توحید این اتفاق رخ نداد و در مقام مقایسه با پروژه‌های مشابه خارجی نیز می‌توان ادعا کرد  کار در حداقل زمان ممکن به مراحل پایانی خود نزدیک شده است. مسئله بعد، خاتمه طرح در زمان مدیریت شهردار فعلی است؛ در واقع پروژه‌های بزرگ این طور ایجاب می‌کنند که طرح در مدت خدمت متولی آن شروع شود و خاتمه پذیرد تا اسیر تفاوت سلیقه مدیران نشده و با روی کار آمدن مسئول جدید، برنامه‌های مدیر قبلی دچار وقفه و رکود نشود.»

هاشمی ‌تأکید کرد: «به حول و قوه الهی، تونل توحید که از 3 دهه پیش بحث ساخت آن مطرح بود، توسط دکتر قالیباف به مرحله اجرا درآمد و امروز شاهد به ثمر نشستن آن هستیم. این امر نشان از جدیت و پشتیبانی قوی مسئولان امر داشته و ثابت می‌کند آنها به کاری که در پیش گرفته‌اند، اعتقاد قلبی دارند.»  

همشهری محله - 19

کد خبر 96025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز