دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۰۳:۱۷
۰ نفر

کاملیا مافی: چند سال پس از انقلاب بود که پدر، او را برای تحصیل به فرنگ راهی کرد. خیلی دلش به این سفر نبود.

هیچ وقت نمی‌خواست از آن همه سرسبزی و طراوت دور شود. زمانی را به یاد می‌آورد که در خوابگاه دبیرستان به یاد پدر،باغ آلوچه و زمین شالی‌اش به خواب می‌رفت... سال‌ها گذشت. از دانشگاه فرنگ فارغ‌التحصیل و سرمست از این موفقیت راهی دیار همیشه آشنا شد.

همه راه را به مزارع شالیشان فکر می‌کرد که مادر و پدرش در آن ساعت‌ها مشغول کار بودند. برایش نقشه‌های بسیار داشت. اما آنچه می‌دید را باور نکرد زمین‌ها دیوارکشی شده بود و کارگران مشغول ساخت و ساز بودند. آنچه از پدر برایش ماند وارث دیگری هم نداشت وحالا...به شهرداری محل رفت. بی‌اطلاع بودند اما زیر لب می‌گفتند: «گیر زمین‌خوار‌ها افتاده است.»

براساس گفته مسئولان شهرداری او تنها کسی نیست که گرفتار این بلا شده به گفته محمدرضا قاسمی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت، «زمین‌خواری» این روزها به یکی از مشکلات بزرگ شهر رشت تبدیل شده است.

او با اشاره به سرعت و شدت پیشروی این معضل می‌گوید: اگر این مشکل همین گونه ادامه پیدا کند، جلوگیری از آن در آینده از توان شهرداری خارج می‌شود. البته این در حالی است که هم‌اکنون تعداد زیادی از پرسنل شهرداری تا پاسی از شب بیدار می‌مانند که شبانه عملیات ساختمانی و دیوارگذاری در شهر صورت نگیرد. به همین دلیل هم از دستگاه‌های امنیتی و قضایی استان خواستیم تا در این زمینه به‌صورت جدی وارد شوند.

زمین‌خواران چه کسانی هستند؟

چطور می‌شود زمین خورد؟ درست است، به هیچ طریقی نمی‌شود زمین را خورد؛ چون هم برای سلامتی ضرر دارد و هم تا به حال کسی آن را به‌عنوان غذا نخورده است. اما چطور می‌شود که بعضی‌ها زمین را می‌خورند و هیچ لطمه‌ای هم به سلامتی آنها وارد نمی‌شود و در بسیاری موارد حتی وضع بهداشتی و سلامتی آنها بهتر می‌شود؟!

 جالب است بدانید که آنها زمین را مشتی نمی‌خورند بلکه صدها هکتار زمین را به راحتی آب خوردن بالا می‌کشند. مثلا در مرداد ماه همین امسال 53 زمین‌خوار به جرم خوردن 24 هکتار معادل 240 هزار متر مربع زمین در حوالی رودخانه‌ای در استان گیلان دستگیر شدند.

حسن حیدری، کارشناس حقوقی در مورد مفهوم زمین‌خواری می‌گوید: زمین‌خواری اصطلاحی است که به‌علت سوءاستفاده‌های مختلف و کلاهبرداری در املاک و اراضی، رواج یافته است.

حیدری ادامه می‌دهد: اما اینکه به چه افرادی زمین‌خوار می‌گویند باید بگویم، یکی از انواع زمین‌خواری یعنی خرید اراضی کشاورزی حاشیه شهرها به‌ویژه شهرهای بزرگ، قطعه بندی و فروش آن به‌عنوان مسکونی به مردم و تعاونی‌های مسکن. نوع دیگر آن یعنی تصرف اراضی حاشیه شهرها که متعلق به دولت است و سپس قطعه بندی آنها در قطعات کوچک‌تر و واگذاری به افراد دیگر برای امور کشاورزی یا ساخت و ساز یا ایجاد صنایع و واحدهای تولیدی.

همچنین بد نیست بدانید که حتی کشاورزانی که با استفاده از غفلت مأموران دولتی زمین همجوار خود با اراضی دولتی را روز به روز توسعه داده و به اصطلاح یواشکی اراضی دولتی را به ملک خود می‌افزایند زمین‌خوار هستند و البته کسانی که شبانه در اراضی کشاورزی خانه می‌سازند و مثلاً در جایی که پنجشنبه صبح باغی وجود داشته، شنبه صبح یک خیابان باریک با ده‌ها خانه ساخته شده، به‌وجود می‌آورند هم زمین‌خوارند.

قاسمی، عضو شورای شهر رشت هم در این باره می‌گوید: ما در رشت بیشتر با زمین‌هایی مواجه هستیم که یا مالک قانونی و وراثی ندارند و یا مالکین آنها در سال‌های قبل از انقلاب از ایران رفته‌اند و افرادی سود جو آنها را تصاحب کرده و بدون استعلام از شهرداری، تنها با چاپ یک آگهی در روزنامه آنها را صاحب شده‌اند.

او با اشاره به گستردگی این زمین‌ها می‌گوید: در برخی نقاط شهر نظیر کمربندی خرمشهرو بلوار شهید قلی‌پور که اصلا سند مالکیت صادر نشده است، این افراد سودجو شبانه اقدام به دیوارگذاری می‌کنند و صبح با سندی در دست زمین‌ها را به فروش می‌گذارند.

حراج زمین و آپارتمان در کمربندی خرمشهر

از قدیم گفته‌اند که هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست، به همین دلیل هم برای پیدا کردن زمین‌های بی‌سند نگاهی به صفحات روزنامه‌های استانی و سایت‌های تبلیغاتی می‌اندازم تا آژانس‌های مسکن و فروشندگان زمین‌های ارزان نظیر زمین‌های نامبرده را بیابم.

220 متر مربع زمین در بلوار خرمشهر فروش فوری،  فروش زمین و آپارتمان ارزان در کمربندی خرمشهر، فروش زمین کشاورزی ارزان در کمربندی تنها 5 میلیون تو مان و... با چند تایی از آنها تماس گرفتم تمام فروشندگان این زمین‌ها قبل از اینکه از سند حرفی به میان بیاید به اندازه و شرایط پیشرفت ممتاز این زمین‌ها اشاره می‌کنند

 و وقتی که از آنها در مورد سند سؤال می‌شود، از پاسخ دادن به آن طفره می‌روند. تنها چیزی که می‌گویند پیشنهاد خریدن زمین یدون هیچ درنگ و تاخیری است: دیر بجنبید از دستتان رفته است. سندش را هم برایتان جور می‌کنیم. خدا بزرگ است.....

همشهری استانها

کد خبر 97234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز