جمعه ۲۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: رکود حاکم بر ساخت و ساز مسکن و برخی سیاستگذاری‌های غلط موجب شده است تا این روزها بخش فولاد نیز مانند بسیاری از بخش‌های دیگر صنعت با مشکلات بسیاری دست به گریبان باشد.

با رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • رکود حاکم بر بخش صنعت چه تاثیری بر بخش فولاد داشته است؟

رکود حاکم بر بخش صنعت موجب شده است تا در بخش فولاد نزدیک بودن قیمت تمام شده با فروش و سودآوری پایین شرکت‌ها به معضل بزرگی تبدیل شود؛ موضوعی که از کمبود تقاضا نشات می‌گیرد.

درحالی‌که اکنون در بخش عرضه فولاد مشکلی وجود ندارد اگر روال کنونی حاکم بر بخش تقاضا تداوم یابد، کارخانه‌ها مجبور به کاهش ظرفیت تولید می‌شوند و آینده مبهمی پیش روی این بخش قرار می‌گیرد.

گرچه با وجود کاهش شدید تقاضا اکنون تولید‌کنندگان فولاد همچنان روال قبلی تولید را حفظ کرده‌ و با توجه به مباحث مطرح، رونق احتمالی ساخت و ساز را به انتظار نشسته‌اند اما باید پذیرفت که وضعیت کنونی تولید چندان پایدار نخواهد بود و اکنون نفس تولید‌کنندگان بخش فولاد به شماره افتاده است.

با کاهش شدید قیمت‌ها و رکود حاکم بر بخش تقاضا، سیاستگذاران نسبت به افزایش تعرفه واردات اقدام کرده اما اکنون دولت زیر بار این افزایش تعرفه نمی‌رود.

  • نقش وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی در مشکلات کنونی بخش فولاد چگونه بوده است؟

با وجود اقدامات انجام شده هنوز هیچ نتیجه مثبتی برای افزایش تعرفه واردات فولاد را شاهد نبوده‌ایم. گرچه وزارت صنایع و معادن پیگیر انجام این موضوع است اما وزارت بازرگانی با این امر مخالفت کرده و هرازگاهی محصولات بی‌کیفیت چینی را که 2 تا 3 سال قبل وارد شده در بورس عرضه می‌کند و عرضه این محصولات بی‌کیفیت و غیراستاندارد نیز کاهش قیمت محصولات تولید داخل را به‌دنبال دارد.

  • با این روند چه سرنوشتی در انتظار تولید‌کنندگان این بخش خواهد بود؟

تداوم این وضعیت موجب خواهد شد تا قیمت فروش محصولات فولادی تولید داخل به کمتر از قیمت تمام شده کاهش یابد که این امر به معنای نابودی صنعت فولاد بوده و این همان رویکردی است که اکنون وزارت بازرگانی با عرضه محصولات بی‌کیفیت و مخالفت با افزایش تعرفه واردات این محصولات دنبال می‌کند که با ادامه روند کنونی قطعا محقق خواهد شد.

با این روند اکنون تعرفه‌های پایین واردات و ورود محصولات فولادی بی‌کیفیت و غیراستاندارد به بازار به دغدغه اصلی صنعتگران بخش فولاد تبدیل شده است.

کد خبر 97616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز