یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

وحیدرضا نعیمی: داشتن روابط اجتماعی شاید به اندازه شستن دست و پوشاندن دهان به هنگام عطسه برای بهداشت عمومی اهمیت داشته باشد.

 یک تحقیق جدید حاکی از آن است که احساس تنهایی می‌تواند مانند سرماخوردگی در شبکه‌های اجتماعی پراکنده شود.

به گزارش نیوزوایز، افرادی که در حاشیه روابط اجتماعی قرار دارند، تنهایی را به دیگران می‌گسترانند.

نیکولاس کریستاکیس، استاد دانشگاه هاروارد در تحقیقی که در نشریه شخصیت و روانشناسی اجتماعی درج شده است، با تأکید بر این مطلب می‌گوید که این کار مانند کشیدن نخ یک لباس است که باعث پارگی آن می‌شود.

وی و جیمز فولر از دانشگاه کالیفرنیا قبلاً‌ درباره انتقال عادات و احساسات در شبکه‌های اجتماعی تحقیق کرده‌اند. یافته‌های پیشین آنان حاکی از آن است که چاقی، سیگار کشیدن و خوشبختی از چیزهایی است که مسری است.

تحقیق جدید نشان می‌دهد که تنهایی نیز واگیردار است و دلیل آن احتمالاً این است که افراد تنها به ارتباطات اعتماد نمی‌کنند و باعث بی‌اعتمادی به دیگران می‌شوند. به‌نظر می‌رسد تنهایی، راحت‌تر از دوستان به شخص سرایت می‌کند تا از اعضای خانواده، بیشتر در میان زنان پراکنده می‌شود تا مردان و بیشتر در میان همسایگانی می‌گسترد که حدود 2 کیلومتر از هم فاصله دارند.

براساس یافته‌های این تحقیق، تنهایی تا سه درجه جدایی ایجاد می‌کند. به بیان دیگر، یک دوست، تنها شخص را 40 تا 65درصد در برابر تنهایی مستعد می‌کند، اما دوست تنها، امکان احساس تنهایی را بین 14 تا 36 درصد افزایش می‌دهد، در حالی که دوست دوست دوست بین 6 تا 26 درصد می‌تواند تأثیر بگذارد.

البته برخی پژوهشگران با یافته‌های تحقیقاتی از این دست قانع نشده‌اند. مثلاً‌ جیسون فلچر از دانشگاه ییل می‌گوید که در این تحقیقات به‌سادگی نمی‌توان آثار متغیرهای دیگر را مانند آثار زیست‌محیطی یا تمایل افراد دیگر به دوستی با هم نادیده گرفت. وی خود تحقیقی انجام داده است که نشان می‌دهد جوش صورت، سردرد و حتی قد از طریق شبکه‌های اجتماعی منتقل می‌شود، اگر چه به‌نظر نمی‌رسد این امر شدنی باشد.

البته احساس تنهایی به این معنا نیست که شخص هیچ‌گونه روابطی ندارد، بلکه به این معنا است که این روابط به اندازه کافی ارضاءکننده نیست. تنهایی می‌تواند با این احساس آغاز شود که همه چیز حالت خصمانه دارد و باعث می‌شود که افراد آماده تهدیدهای اجتماعی باشند و  رفتارهای تدافعی بیشتری از خود نشان دهند که اتفاقاً بیشتر نتیجه معکوس دارد.

این افراد نهایتاً از شبکه‌های اجتماعی خارج می‌شوند و دوستان خود را تنها می‌گذارند.
از آنجایی که تنهایی به مشکلات بهداشتی از آلزایمر گرفته تا بیماری قلبی مربوط می‌شود، تجدید این روابط برای حفظ بهداشت عمومی اهمیت دارد.

کد خبر 97657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز