همشهری آنلاین: نیم‌فصل بوندس‌لیگای آلمان با برگزاری پیکارهای هفته‌ هفدهم و قهرمانی بایر لورکوزن به پایان رسید. مجموعه‌ زیر ترکیبی است از "ترین‌"های این نیم‌فصل که پر بوده از لحظات تلخ و شیرین و چهره‌های خبرساز.

کاراترین سرمربی نیم‌فصل

فلیکس ماگات (Felix Magath) ناممکن را ممکن می‌سازد! هیچ سرمربی ‌دیگری نتوانست در طی نیم‌فصل تا این اندازه از امکانات تیم بهره ببرد و سبب شود که بازیکنانش نهایت قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را در خدمت تیم قرار دهند. ماگات که در این فصل سرمربی‌گری شالکه را برعهده گرفته، علی‌رغم آنکه سرپرستان این تیم سرمایه‌گذاری چندانی در خرید ستارگان جدید نکردند و بازیکنانی تازه‌نفس در اختیار او قرار ندادند، توانست با شاگردانش ۳۴ امتیاز در ۱۷ بازی کسب کند و نایب‌قهرمان نیم‌فصل شود.

ماگات

خطرناک‌ترین گلزن نیم‌فصل

 اشتفان کیسلینگ (Stefan Kiessling)، مهاجم جوان بایر لورکوزن تا چند ماه پیش بیشتر به از دست دهنده‌ فرصت‌ها شهرت داشت تا باز‌کننده‌ دروازه‌ حریف. در فصل جاری اما ورق برگشته و کیسلینگ با خطرآفرینی‌های خود محوطه‌ جریمه‌ حریفان را آشفته می‌کند. این مهاجم موطلایی ۲۵ ساله با گل‌های طلایی خود سهم بسزایی در موفقیت تیمش در نیم‌فصل داشت. کیسلینگ که در کل فصل گذشته‌ بوندس‌لیگا ۱۲ گل هم به ثمر نرسانده بود، در طی ۱۷ بازی نیم‌فصل ۱۲ بار دروازه‌ حریفان بایر لورکوزن را گشود.

کیسلینگ

کهنه‌کارترین بازیکن نیم‌فصل

سامی هیپیا (Sami Hyypiä)، سازمان‌دهنده‌ خط دفاعی بایر لورکوزن، کهنه‌کارترین چهره‌ ثابت بوندس‌لیگا محسوب می‌شود. این مدافع ۳۶ ساله‌ فنلاندی با تجربیات زیاد و شخصیت مستحکم خود توانسته به خط دفاعی تیمش چنان ثباتی ببخشد که کمتر مهاجمی توان عبور از آن را دارد. بایر لورکوزن در ۱۷ بازی نیم‌فصل ۹ بازی را بدون گل خورده به پایان برد و در طی این هفده بازی نیز مجموعا ۱۳ گل دریافت کرد. ناگفته نماند که هیپیا در این بازی‌ها ۶۰ درصد نبرد‌های تن‌به‌تن را به سود خود به پایان برد، آن‌هم با ۳۶ سال سن.

هیپیا (چپ)

موفق‌ترین بازگشت نیم‌فصل

یوپ هاینکس که زمانی سرمربی‌گری تیم پرآوازه رئال مادرید را برعهده داشت و با این تیم عنوان قهرمانی مسابقات لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا را ربوده بود، در پایان فصل گذشته برای مدتی کوتاه و موقت جانشینی یورگن کلینزمان را پذیرفت و سرمربی بایرن مونیخ شد. موافقت او با انجام این کار بیشتر به خاطر دوستی و نزدیکی‌اش با مسئولین بایرن مونیخ بود تا بازگشت به صحنه. طعم موفقیت نسبی در فصل گذشته سبب شد که یوپ هاینکس برخلاف انتظارات به صحنه برگردد و سکان کشتی یکی از تیم‌های رقیب، یعنی بایر لورکوزن را در دست گیرد. این سرمربی ۶۴ ساله توانست از بازیکنان کم و بیش جوان لورکوزن تیمی منسجم و موفق بسازد و با شاگردانش به قهرمانی نیم‌فصل دست یابد.

هاینکس

ناکام‌ترین تیم نیم‌فصل

هرتا برلین که یکی از تیم‌های موفق فصل گذشته بوندس‌لیگا بود و حتی بلیت ورود به رقابت‌های باشگاهی اروپا را کسب کرده بود، بدون تردید ناکام‌ترین تیم نیم‌فصل است. یک پیروزی، سه تساوی و سیزده شکست حاصل حضور هرتا برلین در ۱۷ بازی بود. برلینی‌ها در طی این ۱۷ دیدار مجموعا ۱۳ گل به ثمر رساندند و ۳۹ گل خوردند. مسئولین برلین اگر چه در همان اوایل نیم‌فصل، لوسین فاوره، سرمربی تیم را برکنار کردند، اما ولفگانگ فونکل، جانشین وی نیز نتوانست مانع سقوط هرتا برلین به قعر جدول شود.

مهاجم برلین (پیراهن سفید و آبی)

شدید‌ترین سقوط نیم‌فصل

نخست استقبالی پرشکوه و سپس برکناری‌ای اجتناب‌ناپذیر. مارکوس بابل (Markus Babbel)، سرمربی پیشین اشتوتگارت را می‌توان بازنده‌ بزرگ نیم‌فصل دانست. او که در فصل گذشته از اشتوتگارت تیمی منسجم ساخته و با این تیم حتی به رقابت‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا راه یافته بود، در فصل جاری چنان عملکرد ناموفقی داشت که مسئولین اشتوتگارت سرانجام چاره‌ای جز برکناری وی نداشتند. بر سر نحس بودن عدد ۱۳ نظرات مختلفی وجود دارد، اما درخور توجه این است که مارکوس بابل بعد از ۱۳ ماه از سرمربی‌گری اشتوتگارت برکنار شد و در ۱۵ بازی نخست نیم‌فصل به همراه اشتوتگارت تنها ۱۳ امتیاز کسب کرد.

بابل

غم‌انگیزترین رویداد نیم‌فصل

غم‌انگیز‌ترین رویداد نیم‌فصل بی‌تردید خودکشی روبرت انکه، دروازه‌بان شماره یک تیم ملی فوتبال آلمان و کاپیتان باشگاه هانوفر بود که چندین سال از بیماری افسردگی رنج می‌برد. این رویداد نه تنها جهان فوتبال که سراسر آلمان را شوکه کرد.انکه نه تنها در بوندس‌لیگا، که در لیگ‌های معروف اروپا نیز فعالیت داشت و از جمله دروازه‌بان باشگا‌ه‌های اف ث بارسلونا و اسپورتینگ لیسبون بود.

انکه

دویچه‌وله

کد خبر 97831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز