همشهری آنلاین - هلن صدیق بنای: بهار فصل سرزندگی و شادی‌هاست، برگزاری جشن بهار درهرکشوری در ارتباط با فرهنگ و سنت‌های آن کشور است.

جشنواره رنگ‌ها در هند که به جشنواره هولی یا مقدس معروف است، هر ساله با شروع فصل بهار و شور و شوق فراوان مردم آن سرزمین برگزار می شود.

جشنی که با شروع سرزندگی و تولد دوباره طبیعت برگزار می‌شود، 16 روز به طول می‌انجامد. در چنین روزهایی، مردم کشور هند در استقبال شکوفایی و سرزندگی طبیعت با پرتاپ پودرهای رنگ به یکدیگر هرچه با شکوهترجشن می‌گیرند.

رنگ‌های روشن با الهام از رنگ طبیعت، نماد و نشان دهنده انرژی، زندگی و شادی است. این جشنواره با دعا، عشق و برکت جاویدان کریشنا و رادا، خدای هندی‌ها همراه است. به همین خاطر این جشن به مقدس یا هولی هم معروف است.

برگزاری این جشنواره تنها به هدف سرگرمی و شادی نیست، چرا که ایجاد وابستگی و همبستگی عمیق، میان مردم شهرهای مختلف هند یکی از مهمترین اهداف این جشن محسوب می‌شود.

هندی‌ها در این روز‌های جشن معمولا با پودر رنگ و آب از دوستان و مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. پس وای به حال لباس‌های مهمانیتان...

روزهای جشن رنگ‌ها، تمامی شهر‌ها شلوغ، پر جنب و جوش و شادهستند. این روزها با نواختن آهنگهای فولکلور و مراسم‌ سنتی و مذهبی، احساس عمومی مردم را به اتحاد، یگانگی و عشق فرا می‌خوانند.

بسیاری از مردم هند معتقدند؛ شروع بهار و تغییرات آب و هوا همراه با  تب‌های ویروسی، سرماخوردگی و انواع آلرژی‌ها همراه است. بیماری های که در نوع خود آزار دهنده هستند.

پودرهای رنگ در این جشن مقدس، همه به طور معمول و سنتی از ریشه گیاهان‌، بخصوص از گیاهان دارویی بدست آمده‌اند. از این رو برای انسان بسیار مفید هستند. در واقع مراسم رنگ پرت کنی در بهار، نوعی پیشگیری از بیماری‌های رایج فصل بهار هم محسوب می‌شود.

http://www.flickr.com

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز