همشهری آنلاین: دانشمندان قصد دارند با انجام دقیق‌ترین اسکن مغزی که تاکنون از مغز انسان‌ها به دست آمده، طی پروژه‌ای که برای درک بهتر عملکرد این اندام حیاتی بدن آغاز شده، اسرار نهفته مغز انسان را کشف کنند.

 

 

بر اساس گزارش BBC، هدف از انجام این پروژه تعیین تاثیر ساختار مغز انسان بر روی رفتارها و نبوغ است. محققان حاضر در پروژه کانکتوم انسان از دانشگاه واشنگتن ، سنت لوئیس، اسکن‌های انجام شده از مغز 68 انسان را منتشر کردند. این دانشمندان امیدوارند به تدریج مغز هزار و 200 نفر را اسکن کرده و جزئیات بیشتری را از صفات رفتاری و DNA آنها به دست آورند.

اطلاعات به دست آمده از این پروژه به صورت رایگان در اختیار عصب‌شناسان قرار خواهد گرفت تا بتوانند با استفاده از آن راز مغز انسان را افشا کنند. داوطلبان حاضر در این پروژه به مدت چهار ساعت تحت اسکن مغزی قرار گرفتند که طی این مدت زمان کارهای مختلفی از قبیل انجام محاسبات، گوش دادن به داستان،‌انجام بازی و حرکت دادن اندامهای مختلفی از بدن انجام دادند.

داوطلبان همچنین تست‌هایی انجام دادند که مهارت‌ها و توانایی‌های آنها را ارزیابی می‌کرد و درعین حال از DNA آنها نیز نمونه‌برداری شد. اسکن‌های انجام شده درواقع نموداری از اتصالات موجود در مغز هر داوطلب است. این اسکن‌ها نشان می‌دهند چگونه قسمت‌های مختلف مغز توسط رشته‌های اعصاب و دسته‌های تارهای عصبی با ضخامت‌های متفاوت که نشانگر اهمیت نوع اتصال است، به یکدیگر وصل شده‌اند؛ به این اسکن‌ها نقشه ساختاری گفته می شود. درعین حال اسکن‌ها می‌توانند نشان دهند کدام بخش از مغز برای انجام کاری ویژه فعال می‌شود که به این اسکن‌ها نیز نقشه عملیاتی گفته می‌شود.

محققان با استفاده از تمامی این اطلاعات قادر خواهند بود ارتباط میان مهارت‌هایی از قبلی مهارت موسیقیایی، اجتماعی بودن و استعداد علمی و تحقیقاتی داشتن و اتصالات مغزی هرفرد را کشف کنند. به گفته دانشمندان این پروژه می‌تواند مسیرهای طبیعی که در تعیین رفتارها و خصلت‌های انسانی حیاتی هستند را مشخص کند.

هدف نهایی این پروژه درک اتصالات موجود درون مغز سالم انسان است و اینکه چگونه تفاوت‌های مغزی میان انسان ها،آنها را منحصر‌به‌فرد می‌سازد؟ با درک درست عملکرد مغز سالم انسان نتایج این مطالعه می‌تواند برای محققانی که بر روی اختلالات مغزی از قبیل آلزایمر و پارکینسون مطالعه می‌کنند، کاربردی باشد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۸