همشهری آنلاین: دیگر نیازی نیست که برای رفتن از یک نقطه شهر به نقطهای دیگر بارها خطوط اتوبوس یا تاکسی خود را عوض کرد. دیگر شهروندی برای سوار شدن بر اتوبوس نباید در ایستگاههای نامناسب به دنبال آن بدود. دیگر کسی ساعتها معطل رسیدن اتوبوس نمیماند. حالا شهروندان تهرانی همه خطوط اتوبوسهای تندرو را به هم پیشنهاد میکنند.
به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، تا همین چند سال پیش، مردم تهران برای رفتن از یک نقطه شهر به نقطه دیگری -اگر خودروی شخصی نداشتند- باید چندین بار سوار بر این تاکسی و آن اتوبوس و ماشین شخصی میشدند تا بتوانند خود را پس از مدت زمان طولانی به مقصد برسانند. اگر هم برف و باران یا گرمای شدید تابستان در راه بود که شرایط بدتر میشد و خبری از تاکسی و اتوبوس نبود و به همین دلیل کسی جرات نداشت بدون خودروی شخصی خود از خانه بیرون بیاید.
تهرانگردی با اتوبوسهای تندرو؛ جدول مسیرها و قیمتهای خطوط BRT
یک اتوبوس یک مقصد
تا همین حوالی سالهای قبل (یعنی از سال 86 به قبل) اگر کسی قصد داشت سوار بر اتوبوس شود و به اصطلاح حق شهروندی خود را برای تهران ادا کند باید دقایق زیادی را در ایستگاههای غیراستاندارد میایستاد، تا اتوبوسی مملو از مسافر از راه برسد و او را به مقصدش برساند. تازه خیلیها مجبور بودند برای رسیدن به مقصد چندین بار اتوبوس خود را عوض کنند. به طور مثال اگر کسی قصد داشت از میدان تهرانپارس به میدان انقلاب یا آزادی و یا از میدان راه آهن به میدان تجریش برود باید حداقل سه اتوبوس سوار میشد و ساعتها منتظر حرکت اتوبوس در خیابانهای شلوغ میماند. اولین اتوبوس از چهاراه تهران پارس تا میدان امام حسین، بعد از میدان امام حسین تا انقلاب و بعد از میدان انقلاب تا میدان آزادی. و آن عده دیگر از میدان راه آهن تا میدان ولیعصر (عج) و بعد از آنجا به میدان ونک و از آنجا به میدان تجریش میرفتند.
حقوق شهروندی در ایستگاههای اتوبوس
اما هم اکنون شرایط در تهران بسیار فرق کرده است. منظور از هم اکنون یعنی پنج تا 6 سال اخیر است. پنج سالی که خطوط اتوبوسهای تندرو یا همان (BRT) در نقاط مختلف شهر فعال شده و شهروندان به راحتی میتوانند از نقطه شرقی شهر به غربی، از شمال به جنوب و از شرق به غرب و بالعکس روند بدون اینکه نیاز داشته باشند بارها خط اتوبوس خود را عوض کنند یا ساعتها منتظر اتوبوس بمانند یا در ایستگاههای کاملا غیر استاندارد دنبال اتوبوس مملو از جمعیت بدوند. حالا شهروندان در پایگاهی سرپوشیده و مناسب میایستند تا اتوبوس مورد نظرشان از راه برسد و آنها را سوار کند.
مخالفان اتوبوسهای تندرو و پاسخ شهرداری با رضایت مردم
اولین خط اتوبوسهای تندرو در مرداد سال 1386 از ابتدای تهرانپارس تا پایانه آزادی فعالیت خود را آغاز کرد. اتوبوسهایی که با سرعتی مناسب و در کوتاهترین مدت و با استفاده از خطوط ویژه، شهروندان را به مقصد خود میرساندند. آغاز فعالیت این اتوبوسها با مخالفتهای زیادی روبرو شد. پلیس راهنمایی و رانندگی تهران یکی از مهمترین مخالفان طرح بود که آن را موجب ترافیک سنگین در پایتخت میدانست و بارها آن را در رسانهها عنوان میکرد.
سردار رویانیان بارها و بارها تاکید کرد: "احداث اولین خط سامانه اتوبوسهای تندرو، حدفاصل پایانه آزادی تا چهارراه تهرانپارس ناکارآمد بوده و به دلیل عدم هماهنگی با پلیس راهور، در هفت منطقه راهنمایی و رانندگی ایجاد ترافیک کرده است. حتی مدعی شد که اجرای این سامانه در تهران از نظر شورای عالی ترافیک ابهاماتی دارد و باید شهرداری در مورد این ابهامات پاسخگو باشد."
از سویی دولتیها که احداث مونوریل را برای تهران کارآمدتر میدیدند در این زمینه مخالفتهای جدی را با شهرداری تهران آغاز کرده و حاضر به تامین هزینههای خرید اتوبوسهای تندرو نشدند.
اما شهرداری تهران بدون توجه به این موضوعات کار خود را ادامه داد و وقتی با رضایت مردم و استقبال آنها از این طرح روبرو شد خطوط اتوبوسهای تندرو را در نقاط دیگر شهر توسعه داد. البته بعد از آن نیز ایجاد خط اتوبوس تندرو میدان راه آهن تا میدان تجریش نیز با مخالفتهایی جدی روبرو شد که پس از مشهود شدن نقاط مثبت آن، زبان منتقدان را برای همیشه بست.
ویژگیهای این خطوط
از ویژگیهای خطوط اتوبوسهای تندرو می توان گفت که سرفاصله حرکت آنها دراین سامانه به طور میانگین 2 دقیقه است. روزانه یک میلیون و 800هزار نفر با اتوبوسهای بی.آر.تی به مقصد میرسند. در مسیر 104کیلومتری خطوط سامانه اتوبوسهای تندرو 575 دستگاه اتوبوس دوکابین، 656 اتوبوس تک کابین و درمجموع 1231 دستگاه اتوبوس فعال هستند.
براساس تحقیقات شرکت واحد اتوبوسرانی،اقشار تحصیلکرده تمایل بسیاری از سامانه اتوبوس های تندرو دارند و ترجیح میدهند به جای استفاده از خودرو شخصی، سفری سریع و راحت را با بی.آر.تی تجربه کنند. ضمن اینکه خدمات سامانه اتوبوسهای تندرو شبانه روزی است.
حالا تهران از شمال به جنوب، از شرق به غرب و...دارای 10 خط اتوبوس های تندرو است که روزانه هزاران مسافر را جا به جا میکند و توسعه این خطوط همچنان ادامه دارد. نام خطوط اتوبوسهای تندرو تهران به علاوه ویژگیها و مبدا و مقصد آن را که طی 6 سال گذشته ایجاد شده اند، میتوانید در جدول زیر بخوانید:
نام خطوط |
مشخصات و ویژگی ها |
آدرس |
خط یک |
|
پایانه آزادی تا چهارراه تهران پارس |
خط دو |
|
پایانه آزادی تا پایانه خاوران |
خط سه |
|
پایانه علم و صنعت تا پایانه خاوران |
خط چهار |
|
چهار راه پارک وی تا پایانه جنوب |
خط پنج |
|
پایانه علم و صنعت تا پایانه بیهقی |
خط شش |
|
بلوار ارتش تا میدان پونک |
خط هفت |
|
میدان راه آهن تا میدان تجریش |
خط هشت |
|
بزرگراه بعثت تا میدان بسیج |
خط نه |
|
بزرگراه بعثت تا بزرگراه بابایی |
خط10 |
|
مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تا پایانه آزادی |