همشهری آنلاین: دنباله‌دار ISON تا آخر این هفته در آسمان شب قابل روئیت خواهد بود،‌اما از هفته آینده این دنباله‌دار به اندازه‌ای به خورشید نزدیک می‌شود که مشاهده آن از زمین دشوار یا غیر‌ممکن خواهد شد.

 

 

براساس گزارش واشنگتن‌پست،‌ این دنباله‌دار به سرعت درحال نزدیک شدن به افق شرقی است و همین امر رصد آن را از روی زمین دشوارتر خواهد ساخت. هنوز مشخص نیست که این دنباله‌دار پس از نزدیک شدن به خورشید قادر خواهد بود از حرارت جهنمی آن جان به در ببرد یا خیر. در صورتی که ISON در این سفر سالم باقی‌بماند، بار دیگر در اوایل ماه دسامبر می‌توان آن را کرد.

رصد ISON در آسمان زمین با چشم غیر مسلح از 14 نوامبر امکان‌پذیر شد. به گفته اخترشناسان بهترین زمان برای رصد این دنباله‌دار ساعات ابتدایی بامداد است. روز سه‌شنبه دنباله‌دار ISON مستقیما زیر ستاره Spica یا اسپور قرار خواهد گرفت و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز با فاصله‌گرفتن از این ستاره بیشتر به سمت افق حرکت خواهد کرد.

دنباله‌دار ISON روز جمعه در سمت راست سیاره عطارد قرار خواهد گرفت و در روز شنبه با این سیاره و سیاره زحل در یک راستا قرار می‌گیرد. دنباله‌دار در دو روز بعدی نیز به مسیر خود به سوی افق ادامه می‌دهد تا اینکه سرانجام تا روز 27 نوامبر در میان خورشید ناپدید خواهد شد.

دنبله‌دار ISON

این نقشه از آسمان شب می‌تواند در یافتن موقعیت این ستاره دنباله‌دار به علاقمندان کمک کند. در این نقشه ISON به شکل نقطه‌ای مربع شکل و سفیددر پایین و مرکز تصویر مشخص شده‌است که روزهای آینده از میان صورت فلکی دوشیزه (Virgo) عبور خواهد کرد. درخشش ستاره اسپورا (Spica) و سیاره عطارد (Mercury) می‌تواند به علاقمندان در یافتن این دنباله‌دار در آسمان شب کمک کند.

همچنین علاوه بر اپلیکیشن‌هایی که برای ردیابی این دنباله‌دار به صورت رایگان در اختیار کاربرای قرار گرفته، علاقمندان می‌توانند مسیر حرکت دنباله‌دار ISON را از روی وب‌سایت Sky Live به صورت لحظه به لحظه مشاهده کنند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰