چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری اعلام کرد که فدراسیون‌های وزنه‌برداری ایران به دلیل دوپینگ چندین وزنه‌بردار، به 500 هزار دلار جریمه شد.

این فدراسیون اعلام کرده که این جریمه به دلیل مثبت شدن دوپینگ سه وزنه‌بردار ایرانی  برای این فدراسیون در نظر گرفته شده است.

فدراسیون وزنه برداری ایران در حالی با این جریمه روبرو شده است که کل بودجه آن در سال در حدود یک میلیارد تومان است.

فدراسیون جهانی اعلام کرده است که پرونده دوپینگ چهارمین وزنه‌بردار ایرانی همچنان باز است.

با استناد به اعلام فدراسیون جهانی هنوز پرونده نفر چهارم که به احتمال زیاد سعید علی حسینی است، باز بوده و مسئولان فدراسیون وزنه برداری ایران می‌توانند برای جلوگیری از محرومیت مادام العمر وی اقدام کنند.

"مونیکا اونگار" مسئول حقوقی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌بردار ی همچنین اعلام کرد که اگر سه یا تعدادی بیشتر از وزنه‌برداران یک کشور مرتکب دوپینگ شوند، جریمه یا محرومیت شامل حال فدراسیون‌ها خواهد شد.

ایران در سال‌های 2005 هشتاد و در 2006 چهارصد هزار دلار جریمه شده بود.

هنوز فدراسیون جهانی وزنه‌بردار ‌ایران را دوپینگی نمی‌داند

در حالی که حدود یکصد روز از نمونه‌گیری دوپینگ سعید علی حسینی می‌گذرد هنوز فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری خبری در مورد مثبت شدن آزمایش دوپینگ او منتشر نکرده است، این درحالی است فدراسیون ایران اعلام کرده نمونه‌ B وی مثبت شده است.

سعید علی حسینی قهرمان و رکورددار جوانان جهان در دسته‌ فوق سنگین و پدیده وزنه‌برداری دنیا در سال 2009 روز دوم آبان‌ماه در اردوی تیم ملی وزنه‌برداری به صورت داوطلب نمونه آزمایش دوپینگ داده است که هنوز فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری به صورت رسمی چیزی در مورد مثبت شدن آزمایش دوپینگ او اعلام نکرده است.

این در حالی است که دو روز پیش "داراب ریاحی" نایب رییس جدید فدراسیون وزنه‌برداری اعلام کرد که هم نمونه A و هم نمونه B سعید علی حسینی مثبت شده است. در حالی سایت فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری (IWF) هنوز خبری مبنی بر دوپینگی بودن علی حسینی اعلام نکرده که در صورت مثبت شدن نمونه B هر ورزشکار نام او در میان دوپینگی‌ها قرار خواهد گرفت.

علی حسینی اصلی‌ترین شانس ایران برای کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو و بازی‌های المپیک لندن محسوب می‌شود.

‌وزنه‌برداری ایران برای پاکسازی از دوپینگ مدتی تعلیق شود

رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی با اشاره به اعلام مثبت بودن تست دوپینگ تعدادی از ورزشکاران وزنه‌بردار کشورمان گفت: با توجه به تکرار این معضل در وزنه‌برداری، ضمن احترام به تلاش‌های انجام گرفته مسئولان قبلی و فعلی فدراسیون پیشنهاد می‌شود مدتی این ورزش در بخش قهرمانی را به تعلیق درآورده و به سرعت و با قدرت به پاکسازی آن بپردازند.

حجت‌الاسلام سیدجلال یحیی‌زاده در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس اظهار کرد: قطعی شدن بیش از 20 مورد دوپینگ در سال اخیر و افزایش تقریبا دو برابری این پدیده منحوس در سال جاری، آن هم در سالی که طبق مصوبه‌ مجلس، کشورمان به صورت رسمی به جرگه‌ کشورهای مبارزه کننده علیه دوپینگ پیوست به هیچ وجه قابل تحمل نیست و ضروری است با توجه به آموزه‌های دینی و حساسیت ملت غیور، بیش از این ادامه این بداخلاقی شناخته شده‌ بین‌المللی در ورزش کشور را اجازه نداده و جلوی پیدایش پهلوان‌های کاذب را بگیریم.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی، همچنین گفت: یکی از مواردی که قطعا در تحقیق و تفحص جایگاه خاصی دارد موضوع دوپینگ است که امسال بیش از سال‌های گذشته اتفاق افتاده است. اینها مسایلی است که مجلس باید در نظارت بهای زیادی به آنها بدهد. ما نیز این مورد را به طور خاص در تحقیق و تفحص دنبال کرده و خواهیم کرد.

یحیی‌زاده مثبت بودن تست دوپینگ ورزشکاران وزنه‌بردار کشورمان را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: در این خصوص بحث‌هایی در کمیسیون داشتیم و من سه شنبه گزارشی را در این خصوص به اعضا ارائه کردم تا کمیسیون در این خصوص اعلام موضع کند.

وی با اشاره به افزایش آمار دوپینگ ورزشکاران کشورمان در سال 2009، یادآور شد: این در حالی است که حتی اگر یک مورد دوپینگ در ورزش کشور ما اتفاق بیفتد شرم‌آور است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست. طبق گزارشات در سال 2009، 20 مورد دوپینگ ورزشکاران ما در رشته‌های مختلف به ویژه در وزنه‌برداری ثابت شد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: ما معتقدیم ملت، مکتب و نظام ما همواره از این موارد، تقلب‌ها و فریب‌ها بری و بیزار است، ورزشکاران ما هم نباید در این دام‌ها گرفتار شوند. وظیفه‌ ما نیز این است که به بررسی علل و عوامل اسباب این اقدام زشت بپردازیم و با این عوامل برخورد شدیدی کنیم تا بیش از این شاهد تکرار دوپینگ در کشور نباشیم.

یحیی‌زاده خاطرنشان کرد: به نظر ما ورزشکار دوپینگی یک ورزشکار تقلبی است و ورزش دوپینگی یک ورزش تقلبی و سراسر فریب است که برای نظام ما بسیار شرم‌آور است. ما در ورزش اگر از هر چه بگذریم نمی‌توانیم به سادگی از مساله دوپینگ حتی در موارد نادر بگذریم.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی، با اشاره به این‌که طبق قانون تا زمان نهایی شدن گزارش تحقیق و تفحص، محتوای گزارش قابل انتشار و بیان نیست، گفت: این موارد از جمله مسایلی است که حساسیت دقیق، عمیق و وسیعی را می‌طلبد. ما این حساسیت را به‌کار خواهیم برد تا ان‌شاءالله بتوانیم گزارش جامعی به افکار عمومی ارائه دهیم و شاهد از بین رفتن این آسیب‌ها در ورزش باشیم.

از علی‌حسینی اعاده‌ حیثیت می‌کنیم

نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز گفت: نسبت به اتفاقاتی که برای علی‌حسینی پیش آمده واکنش نشان می‌دهیم.

جواد صبورآقچه کندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر حمایت از سعید علی حسینی قهرمان وزنه‌برداری ایران و جهان اظهار کرد: ما هم از اتفاقی که برای وی افتاده ناراحتیم. او جانشین رضازاده و امید آینده کشور است و گاهی چنین مسائلی در مجموعه‌های ورزشی پیش می‌آید و با توجه به توطئه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی شکل می‌گیرد، ما از این بابت خواستار اعاده حیثیت هستیم.

صبور در پاسخ به این سوال که آیا مجلس نمی‌خواهد برای حل مشکل علی حسینی ورود کند، تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم کاری کنیم، این قضیه قانون‌گذاری نیست اما، مطمئن باشید ما عکس‌العمل نشان می‌دهیم. همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا این مشکل حل شود. من هم سعی می‌کنم با سعیدلو تماس بگیریم.

از سعیدلو می‌خواهم شخصا به این قضیه ورود کند

سیدکاظم موسوی هم گفت: امثال علی حسینی‌ها سرمایه‌های این کشورند و درست نیست با اتهام و شایعه و بی‌مهری آن‌ها را کنار بزنیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو  ایسنا، با بیان این‌که علی حسینی از افتخارات ایران و اردبیل و نماد اقتدار جوان ایرانی در صحنه‌های بین‌المللی است، اظهار کرد: واقعیت آن چیزی نیست که حالا به صورت شایعه پراکنده شده است. نباید این مسائل را رسانه‌ای کرد تا مشکل علی حسینی زودتر حل شود. من خودم روز گذشته با رضازاده درخصوص علی حسینی صحبت کردم ما تمام سعی خود را به کار می‌بریم که مشکل علی حسینی حل شود.

موسوی در پاسخ به این سوال که بنا بر ادعای علی حسینی "آیان" رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به نفع خود در کار وزنه‌برداران ایرانی کارشکنی می‌کند، آیا مجلس نمی‌خواهد در این باره اقدامی انجام دهد، گفت: این‌ها مسائل داخلی وزنه‌برداری است و خود فدراسیون باید این کارها را انجام دهد. ما هم پیگیر مسائل خواهیم بود، اما من شخصا از آقای سعیدلو می‌خواهم که به این موضوع ورود کرده و مشکلات وزنه‌برداری را حل کند.

نماینده مردم اردبیل در ادامه تاکید کرد: امثال علی حسینی‌ها سرمایه‌های این کشورند. درست نیست با این نحوه برخورد یک بار با اتهام یک بار با شایعه و یک بار با بی‌مهری جوانان و نخبگان اردبیلی و ایرانی را کنار بزنیم.

وی افزود: من قول می‌دهم پیگیر کار علی حسینی باشم، چرا که با این اتفاقات نه تنها به روحیه این جوان صدمه وارد می‌شود، بلکه جوانان دیگر کشور که به این ورزش پرطرفدار علاقه‌مندند و حتی خانواده‌های آنها دچار سرخوردگی خواهند شد. این‌ها افرادی هستند که پرچم ایران اسلامی را در دنیا برافراشته می‌کنند و ما باید پاسدار و نگهبان آن‌ها باشیم.

کد خبر 100408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز