به گزارش همشهریآنلاین به نقل از روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها کتاب فوق در واقع نخستین اثر حقوقی نویسنده در زمینه تبلیغات بازرگانی است که در چهارچوب یک پژوهش تطبیقی به بررسی قوانین و مقررات تبلیغات بازرگانی کشورهای غربی و ایران میپردازد.
نویسنده در این کتاب با طرح مباحثی در زمینه قوانین و مقررات تبلیغات بازرگانی و تجربیات برخی از کشورهای غربی، به تشریح مقررات حقوقی ملی، بینالمللی و منطقهای مصوب دولتها پرداخته و در بخش دیگری قوانین و مقررات حقوقی آگهی و تبلیغات بازرگانی ایران را در دورههای قبل و بعد از انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار داده است.
ضرورت مقرراتگذاری تبلیغات بازرگانی از اوایل قرن هجدهم در کشورهای غربی مورد توجه قرار گرفت و سپس به موازات گسترش مطبوعات تجاری و افزایش آگهیها، به تدریج مقررات مختلفی برای جلوگیری از سوءاستفادههای مربوط به آن به تصویب رسید. از آن پس با رفع محدودیتهای قانونی و شکلگیری خبرگزاریها و آژانسهای تبلیغاتی و توسعه فعالیتهای بازرگانی، مقررات اخلاقی خاصی برای سازماندهی، چگونگی فعالیتها و محدودیتهای آگهی و نیر مقابله با سوءاستفادههای احتمالی، در کشورهای غربی پدید آمد.
حقوق تبلیغات بازرگانی در ایران تا چند سال پیش مانند سایر زمینههای حقوق ارتباطات مورد بیاعتنایی قرار گرفته بود اما با آغاز مطالعات و تحقیقات اجتماعی و اقتصادی در دهه 1340؛ و در سالهای پس از انقلاب اسلامی با عنایت ویژه معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این امر، بتدریج باب فعالیتها و مطالعات نسبتاً گسترده مقررات حقوق تبلیغات بازرگانی در سطح جهانی و ملی گشوده شد و زمینه فعالیتها و تحقیقات آن در ایران گسترش یافت.
کتاب حقوق تبلیغات بازرگانی چهارمین کتاب دکتر کاظم معتمدنژاد،پدر علم ارتباطات، در مجموعه آثار حقوقی منتشر شده از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها به شمار میرود و برای روزنامهنگاران، مدیران مطبوعات، کارگزاران تبلیغات بازرگانی، حقوقدانان، دانشجویان و سایر علاقهمندان این حوزه میتواند مفید واقع شده و به عنوان یک مأخذ تخصصی به پر کردن خلاء اطلاعاتی موجود در این زمینه کمک نماید.[کتاب جدید دکتر معتمدنژاد رونمایی میشود]
این کتاب علاوه بر پیشگفتار ومقدمه مولف دارای فصول و بخشهای زیر است:
مبانی حقوق تبلیغات بازرگانی، فصل یکم: اصول حقوقی تبلیغات بازرگانی
،فصل دوم: مقررات حقوقی بینالمللی تبلیغات بازرگانی ،قسمت دوم: نظام حقوقی تبلیغات بازرگانی در ایران ، فصل یکم: مقررات حقوقی تبلیغات بازرگانی در دوره بین انقلاب مشروطیت و انقلاب اسلامی،فصل دوم: مقررات حقوقی تبلیغات بازرگانی در دوره پس از انقلاب اسلامی
حقوق تبلیغات بازرگانی/ نویسنده: کاظم معتمدنژاد/ قطع: رقعی/ تعداد صفحات: 560/ شمارگان: 2000 نسخه/ قیمت: 6000 تومان/ چاپ اول: 1388 / ناشر: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها