تا پایین آوردن قیمت غذاهای سالم مانند میوهها و سبزیها.
به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران در دانشگاه بوفالو در نیویورک که بوسیله روانشناسان لئونارد اپستین، سرپرستی میشدند، به 42 مادر کمی بیش از 22 دلار دادند تا در "سوپرمارکتی" که در اتاقی در دانشگاه برپا شده بود و تصاویر هر چیزی از موز و نان با غلات کامل تا نوشابههای کولادار و شیرینی در آن وجود داشت، خرج کنند.
به این زنان گفته شده بود که تصور کنند غذایی در خانه ندارند و دارند به یک سوپرمارکت میروند تا برای یک هفته خانوادهشان خرید کنند.
زنان در این سوپرمارکت شبیهسازیشده، حق انتخاب 30 مورد غذای سالم و 30 مورد هله هوله، چهار نوشیدنی سالم- دو نوع آب میوه، شیر چربیگرفته شده و آب- و چهار نوشیدنی قنددار، که همه به صورت تصاویری در این اتاق به نمایش درآمده بودند، داشتند.
زنان پنج بار برای خرید رفتند. در اولین بار، قیمت همه غذاها و نوشیدنیها با قیمت آنها در یک سوپر مارکت محلی تفاوتی نداشت.
دفعه دوم، قیمت غذاهای سالمتر- که مواد مغذی بیشتری را با کالری کمتر به بدن میرساندند- پایین آورده شد، و در دو بار دیگر خرید، قیمتهای غذاها و نوشیدنیهای ناسالم بالا برده شد.
پژوهشگران دریافتند که بالا بردن قیمت هله هولهها، که به اصطلاح "مالیات گناه" نامیده میشود، بر روی زنانی که خرید یک هفتهایشان را انجام میدادند، از لحاظ کاهش کالری مصرفی، موثرتر بود تا کاهش قیمت غذاهای سالم.
در واقع، کاهش غذاهای سالم مانند کلم بروکلی، ماست، انگور،تخم مرغ و ماهی میزان کلی کالری غذاهایی را که در سبد خریدشان میگذاشتند، بیشتر میکرد.
این پژوهشگران که نتایج تحقیقاتشان را در شماره این هفته ژورنال "علوم روانشناختی" منتشر کردهاند: "مینویسند: "به نظر میرسند که مادران پولی را از خرید میوهها و سبزیهای سوبسید داده شده، صرفه جویی میکردند، صرف خرید مواد غذایی کمتر سالم مانند چیپس و نوشابههای گازدار میکردند."
آنها میافزایند: "سوبسید دادن به غذاهای سالم مانند براکلی و ماست... احتمالا نمیتواند باعث کاهش وزن زیادی شود که مردم در حال حاضر به آن نیاز دارند."
بر اساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری بیماریهای آمریکا حدود یک سوم بزرگسالان آمریکایی بالاتر از 20 سال و تقریبا 20 درصد کودکان آمریکایی شش تا 19 ساله چاق هستند.
در مقابل، به نظر میرسد مالیات بستن به هله هولهها (junk foods) در مقابله با چاقی موفق باشد. مادران در مقابله با این مالیات، میزان خرید مواد غذایی پرکالری و کمتر مغذی را کم کردند و غذاهای سالم بیشتری را خریدند که کالری را کمتری داشتند.
در این تجربه، وضع کردن 10 درصد مالیات به هله هولهها باعث شد خریداران 14.4 درصد کمتر غذاها و نوشیدنیهای پرچرب و قنددار بخرند. این امر به معنای ان است که خربد هفتگیشان حاوی 6.5 درصد کالری کمتر بود.