طرح صدور کارت ویژه با سه کارایی مشترک استفاده در مترو ، اتوبوس و صدور قبض پارکبان در حوزه ترافیک در دست بررسی است.
سید جعفر تشکری هاشمی در مراسم بهره برداری از سیستم های هوشمند تونل رسالت و همچنین افتتاح پروژه پارکومترهای هوشمند در تهران گفت : سیستم شمارنده تردد ، سیستم OHP یا تشخیص ارتفاع ، سیستم تشخیص خودکار حوادث با استفاده از پردازش تصویری، سیستم کنترل دسترسیها، سیستمهای هشومند تاسیساتی، سیستم تامین برق، سیستم روشنایی از مهمترین موارد لحاظ شده در بحث هوشمند سازی تونل رسالت است که به دست متخصصان ومهندسان کارآزموده ایرانی و تلاش شبانه روزی آنها به اتمام رسیده است .
به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران وی با اشاره به راه اندازی پروژه پارکومترهای هوشمند صدور مکانیزه قبوض پارکبان در تهران نیز گفت : به دلیل مشکلاتی که شهروندان تهرانی در بحث پارکبان ها با آن مواجه بودند از جمله اینکه پارکبان ها همیشه در دسترس نبودند و یا احتمال بروز تخلفاتی در صدور قبوض پارکبان مطرح شده بود، بنابر این با استفاده از دستگاههای خودپرداز قبوض پارکبان در سطح شهر میتوان رابطه منطقی و کنترل شدهای بین میزان تقاضا و ساعت تقاضای پارک خودروها طی ساعات مختلف روز ایجاد کرد.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه به تدریج تمام پارکومترهای فعلی از سطح شهر جمع آوری شده و جای خود را به دستگاههای هوشمند خودپرداز قبوض پارکبان خواهند داد، تصریح کرد: در حال حاضر 7 هزار دستگاه پارکومتر در سطح شهر نصب شده که به تدریج این پارکومترها از سطح شهر جمع آوری و پارکومترهای هوشمند جای آنها را خواهند گرفت ضمن اینکه پارکومترهای فعلی نیز بلااستفاده رها نشده و بر حسب اعلام نیاز به شهرهای دیگری که متقاضی این دستگاههای باشند، اهدا خواهند شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک تمام نقاطی از تهران که تقاضای پارک حاشیه ای دارند، به پارکومترهای هوشمند تجهیز خواهند شد، گفت : اولویت نخست با مکانهایی است که در حال حاضر پارکومترهای عادی فعلی در آنها نصب شده است.
وی با بیان اینکه هزینه تولید و اداره دستگاههای مکانیزه صدور قبض پارکبان ( پارکومترهای هوشمند ) نسبت به پارکومترهای فعلی بسیار کمتر و مقرون به صرفه تر است، تصریح کرد : پارکومترهای فعلی در حال حاضر 10 برابر درآمدی که کسب می کنند، هزینه دارند ، درحالیکه پارکومترهای هوشمند با قابلیت پاسخگویی به 20 تا 40 خودرو در یک ساعت کاملا مقرون به صرفه است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین از بررسی طرحی برای امکان استفاده شهروندان از یک کارت ویژه برای مترو ، اتوبوس و کارت پارک خبرداد و گفت : تلاش میکنیم با بررسی کارشناسان حوزه ترافیک این امکان را فراهم کنیم که شهروندان تهرانی با یک کارت بتوانند از خدمات مترو، اتوبوس و حتی در هنگام پارک کردن خودروی خود به صورت مشترک استفاده کنند.
تشکری هاشمی اجرای این طرح را مبنی بر اجرای طرح کارت بلیت برای اتوبوس عنوان کرد و گفت : از آنجا که استفاده از بلیت های کاغذی ضمن ایجاد زباله در سطح شهر ، همواره هزینههای بسیاری را به شهرداری تحمیل میکند، بررسی مطالعاتی طرح کارتی کردن بلیت اتوبوس نیز هم اکنون از سوی تیم فنی حوزه معاونت در دستور کار قرار گرفته است .
همچنین در ادامه این مراسم مهندس بهروز مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به نصب پارکومترهای هوشمند در تهران گفت : این پارکومترها در مرحله نخست در خیابان پاسداران حد فاصل گلستان پنجم تا نگارستان ششم به عنوان اولین محور تحت پوشش سیستمهای خودپرداز کارت پارک با 13 دستگاه برای 316 فضای پارک حاشیه ای به نصب شده است.
وی در خصوص عملکرد این دستگاهها گفت : دستگاههای خودپرداز کارت پارک قابلیت دریافت سکه و اسکناس و کارتهای پیش پرداخت شده را داشته و مجوز پارک خودرو را به صورت پرینت همراه با بقیه پول به متقاضی عودت میدهد که راننده خودرو باید برگه تحویل گرفته شده را در جلوی داشبورت خودرو زیر شیشه قرار دهد تا ماموران کنترل به سادگی بتوانند برگه را مشاهده کنند .
بهروز با بیان اینکه حداکثر زمان مجاز توقف برای پارک حاشیه ای 2 ساعت است که پس از پایان این مدت باید محل را ترک کنند ، گفت : تعرفه قیمت پارک مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برای هر ساعت 300 تومان است و در صورتی که رانندگان تقاضای بیش از 2 ساعت پارک خودرو را دارند باید از پارکینگهای عمومی استفاده کنند.
به گفته مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران اگر همین مرحله اول پروژه پارکومترهای هوشمند در تهران که شامل 6400 فضای توقف است، درست استفاده شود، بر اساس بررسی ها و مطالعات صورت گرفته در هر روز 3 میلیون و 200 هزار دقیقه در وقت شهروندان صرفه جویی و در هر روز بیش از 6000 لیتر در مصرف بنزین و سوخت صرفه جویی به همراه خواهد داشت.