چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

علی شاکری: قدرت‌نمایی تکواندوی ایران در آستانه بازی‌های آسیایی گوانجو در رقابت با کره‌جنوبی این باور را تقویت کرده که این‌بار برخلاف دوره‌های پیش کاروان ورزشی ایران می‌تواند حساب ویژه‌ای برای مدال‌های قهرمانان این رشته رزمی باز کند.

در نوزدهمین دوره مسابقات تکواندوی آسیا در آستانه قزاقستان، تیم ایران با کسب 4مدال طلا و قهرمانی قاطع نشان داد که در چند ماه به شروع بازی‌های آسیایی در شرایط آرمانی قرار دارد و چند گام نسبت به سایر رشته‌های رزمی رقیب مثل ووشو ،کاراته و جودو  جلوتر حرکت می‌کند. کسب 6 مدال در 6 وزن یکی از دوره‌های پربار حضور ایران دراین پیکارها را رقم زد.

تیم ملی تکواندو ایران برای دومین دوره پیاپی مانع از قهرمانی سنتی کره‌ای‌ها در تکواندوی آسیا شد. به نظر می‌رسد عصرطلایی تکواندوی کره با ورود هوگوهای الکترونیکی رو به افول گذاشته است و  این به معنای آغاز دوران جدید برای تکواندوی ایران است که خود را به عنوان مدعی اول امروز تکواندوی جهان باور دارد.   

نخستین بار این اتفاق 2سال پیش در هجدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در پکن افتاد و این‌بار نیز در «آستانه»-پایتخت جدید قزاق‌ها- تیم ایران با یکی از بهترین‌ ترکیب‌های یک دهه اخیرش داغ قهرمانی را بر دل کره‌ای‌ها گذاشت و آنها را به ایستادن روی سکو دوم وادار کرد. تیم ایران در جام نوزدهم با 4مدال طلا، یک نقره و یک برنز در مجموع با کسب 59امتیاز بر بام آسیا ایستاد و کره‌جنوبی قهرمان 17دوره پیاپی این مسابقات با 2طلا، 2نقره و یک برنز و 42 امتیاز در جای دوم قرار گرفت و عنوان سوم به تایلند رسید که با کنارزدن تیم‌های با سابقه‌ای چون چین‌تایپه، چین و قزاقستان با 2مدال طلا و 33 امتیاز برای نخستین‌بار به مقام سوم دست پیدا کرد. این نگاهی است به موقعیت تکواندوی ایران پس از این قهرمانی در آستانه بازی‌های آسیایی2010 گوانجو و اینکه آیا در رقابت چندین ساله‌اش با کاراته می‌تواند به بیش از تصاحب یک مدال طلا فکر کند؟

به دنبال سنت شکنی

به نظر می‌رسد تکواندو این بار با در اختیار داشتن تیمی یکدست‌تر و با انگیزه‌تر نسبت به همیشه توانایی سنت‌شکنی را دارد و می‌تواند در گوانجو در رقابت با سایر رشته‌های رزمی از آنان سبقت گیرد.

در دوره‌های قبلی بازی‌های آسیایی، با وجود نمایش عالی تکواندو در مسابقات قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا هیچ‌گاه قهرمانان این رشته در دوره‌های مختلف زمانی نتوانسته‌اند با وجود کسب مدال‌های رنگارنگ بیش از یک مدال طلا به دست آورند. این روال از اولین حضور تکواندوی ایران در سال 1986 سئول تا به امروز تبدیل به یک عادت و سنت شده تا جایی که حتی تیم ایران با وجود حضور قهرمان ارزنده جهان هادی ساعی هم به آنچه که استحقاش را داشت در دوره‌های مختلف نرسید.

از سال1986 سئول که تکواندو در زمره رشته‌های ورزشی بازی‌های آسیایی قرار گرفت تا دوره پانزدهم که سال2006 دوحه بود، به ترتیب ابراهیم قادری در سئول1986، فریبرز عسگری در 1994 هیروشیما، مهدی بی‌باک در 1998 بانکوک، هادی ساعی در2002 بوسان و یوسف کرمی در 2006 دوحه 5 مرد طلایی تکواندو در ادوار مختلف تاریخی بوده‌اند.

نقش‌ هوگوهای الکترونیکی

یکی از دلایلی که در سال‌های اخیر در رقابت‌های تکواندو در قاره آسیا و جهان باعث به هم ریختن معادلات قدیمی در تکواندو شد و جلوی نفوذ بی‌حد و حصر کره‌ای‌ها را گرفت به ورود هوگوهای الکترونیکی برمی‌گردد، با آمدن هوگوهای الکترونیکی بیشترین صدمه را کره‌ای‌ها به عنوان ابداع‌کننده و قدرت بلامنازع این رشته متحمل شدند که دیگر نتوانستند به دلیل حضور پررنگ در ساختار فدراسیون جهانی اعمال نظر کرده و سرنوشت بسیاری از مبارزات را با چیدمان داوری در پشت پرده یا به شکل علنی تعیین کنند.

مردان طلایی ایران

در آستانه، محمد باقری‌معتمد، فرزاد عبداللهی، حجی زواره و حسین تاجیک به ترتیب در اوزان چهارم، پنجم، ششم و هشتم مردان طلایی ایران بودند که نقشی پررنگ‌تر از بقیه در قهرمانی قاطع ایران برابر کره‌جنوبی داشتند. محمد باقری‌معتمد پس از قهرمانی جهان در دانمارک نشان داد همچنان برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر بسیار پرانگیزه و آماده است.

وی تا قبل از شکست حریف قدرتمند کره‌ای خود در فینال، جدال‌های سختی را با حریفانی از اردن، قزاقستان و به‌خصوص چین پشت‌سر گذاشت  و در مقابل حریف چینی در راند طلایی پیروز شد و به حریف کره‌ای رسید. پیروزی 2بر صفر مقابل «کیونگ سو» باعث شد تا باقری معتمد، دومین مدال طلای آسیایی خود را صید کند.

مسعود حجی‌زواره در نخستین حضور آسیایی خود مدال طلا گرفت. وی قبل که از فینال حریفانی از هند، ازبک و قزاقستان را مغلوب کرده بود در فینال و در شرایطی که تا ثانیه‌های پایانی با حریف تاجیک خود مساوی بود با ضربه روی صورت حریف نتیجه را تغییر داد و قهرمان آسیا شد.

فرزاد عبداللهی که در پایان مسابقات عنوان فنی‌ترین تکواندوکار آسیا را نیز به خود اختصاص داد در وزن پنجم و در فینال با شکست 5بر2 قهرمان کره‌ای سومین مرد طلایی ایران لقب گرفت. طلای حسین تاجیک اما ارزش دیگری داشت و سرنوشت قهرمانی ایران را او با راهیابی به فینال تعیین می‌کرد. او با غلبه بر حریف قدرتمند قزاق در فینال به استعداد شگرف خود صحه دوباره گذاشت.

مدال نقره برای کاپیتان ایران

در ترکیب 6نفره تیم مردان یوسف کرمی باتجربه‌ترین شرکت‌کننده کشورمان در فینال مغلوب حریف کره‌ای شد و در عین ناباوری مدال طلا را از دست داد. او که در راه رسیدن به فینال تکواندوکارانی از بحرین، ویتنام و اردن را شکست داده بود در راند طلایی با گرفتن اخطار هشتم بازنده شد و این در حالی بود که اعتراض مسئولان تیم ایران در مورد تضییع حق کرمی به جایی نرسید.

با وجود آنکه کرمی نیز ناداوری را عامل اصلی ناکامی خود قلمداد کرد، کارشناسان بر این عقیده‌اند که اگر این چنین بود داوران همانند گذشته می‌توانستند مانع از قهرمانی تیم ایران شوند.

واقعیت آنکه یوسف کرمی قهرمان سابق جهان و برنده مدال برنز المپیک 2004 آتن برای ماندن در عرصه قهرمانی نیاز به تلاش بیشتری دارد.

ناکامی یک المپیکی

رضا نادریان که هنوز انتخاب جنجالی‌اش در آستانه بازی‌های المپیک پکن به جای بهزاد خداداد فراموش نشده است، در قزاقستان و در مرحله نیمه‌نهایی با از دست دادن امتیاز در راند طلایی مقابل حریف کره‌ای وادعی تلخ با مدال طلا در روی شیاپچا‌نگ داشت. نادریان با مبارزاتی که در این دوره داشته، هنوز نتوانسته است نظر کادر فنی را به خود جلب کند.

کد خبر 108275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز