گروه حوادث: با دستگیری بنگاه‌دار قلابی و همدستانش که به بهانه فروش آپارتمان‌های رؤیایی دست به کلاهبرداری میلیاردی از طعمه‌هایشان زده‌اند، ابعاد تازه‌ای از فعالیت‌های مجرمانه این باند فاش شد.

با شناسایی ده‌ها شاکی جدید مشخص شد که کلاهبرداران برای جلب اعتماد طعمه‌هایشان خود را جانباز شیمیایی جا می‌زدند و برای اثبات ادعایشان از کپسول اکسیژن هم استفاده می‌کردند.

تحقیقات پلیس برای دستگیری متهمان، شهریور سال گذشته و با شکایت زن میانسالی در شعبه 18 دادسرای ناحیه 5 تهران شروع شد. این زن که یک معلم بازنشسته بود تصمیم داشت پس‌انداز سال‌ها کار و تدریسش را برای خرید آپارتمانی کوچک هزینه کند اما از بخت بد در دام کلاهبرداران گرفتار شد.

مردان کلاهبردار،  بنگاهی قلابی در شهرک راه‌آهن،  راه انداخته بودند تا از این طریق خریداران خانه را سرکیسه کنند. آنها برای این کار آپارتمانی را با مبلغ رهن پایین و کرایه بالا اجاره کرده بودند و یکی از اعضای باند با استفاده از سند جعلی، خود را صاحب آپارتمان جا می‌زد.

وقتی فردی برای خرید آپارتمان به بنگاه‌ قلابی مراجعه می‌کرد، عضو دیگر باند که نقش صاحب بنگاه را بازی می‌کرد، خریدار را به همان آپارتمانی می‌برد که همدستش اجاره کرده بود. از آنجا که متهمان مبلغی زیر قیمت روز برای فروش آپارتمان پیشنهاد می‌کردند،

طعمه‌شان وسوسه می‌شد و برای اینکه ملک را از دست ندهد خیلی زود با متهمان وارد معامله می‌شد و بعد از تنظیم قرارداد چندین میلیون تومان به‌عنوان ودیعه به صاحبخانه قلابی پرداخت می‌کرد اما بعد از چند روز وقتی برای پیگیری کارهای خرید خانه به بنگاه می‌رفت نه از صاحب بنگاه خبری می‌یافت و نه از فردی که ادعا می‌کرد صاحب آپارتمان است.

آنجا بود که مالباخته متوجه می‌شد فریب کلاهبردارانی را خورده که بعد از اجاره یک آپارتمان، آن را با اسناد جعلی به چند نفر فروخته‌اند.

پایان خط فرار

درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌داد افراد زیادی در آرزوی خریدن آپارتمان در دام اعضای این باند گرفتار شده و میلیون‌ها تومان پول خود را از دست داده‌اند، تحقیقات برای دستگیری مردان تبهکار شروع شد و با چاپ عکس متهمان در روزنامه‌ها و درخواست از مردم برای شناسایی آنها، متهمان یکی بعد از دیگری دستگیر شدند.

گرچه در نخستین روز دستگیری متهمان، تعداد 20‌نفر از مالباختگان که اغلب از کارگران و کارمندان حقوق‌بگیر بودند، با حضور در اداره چهاردهم آگاهی از متهمان شکایت کردند اما بعد از چاپ خبر دستگیری اعضای این باند، ده‌ها مالباخته دیگر نیز به اداره پلیس رفتند و به این ترتیب ابعاد تازه‌ای از فعالیت متهمان فاش شد.

سیاه‌بازی کلاهبرداران

یکی از مالباختگان که 90میلیون تومان پول خود را در این پرونده از دست داده بود مدعی شد: وقتی به بنگاه قلابی متهمان رفتم، روی دیوارهای بنگاه پر بود از عکس‌های جبهه و جنگ. یکی از متهمان که وانمود می‌کرد صاحب بنگاه است، خود را جانباز شیمیایی معرفی کرد و حتی یک بار جلوی من دچار تشنج شد که بلافاصله کپسول اکسیژنی که داخل بنگاه بود را به او وصل کردند و حالش خوب شد.

 با دیدن این صحنه‌ها بود که اعتمادم به کلاهبرداران جلب شد و برای خرید خانه با آنها وارد معامله شدم. من در آن زمان فکر نمی‌کردم که همه این سیاه‌بازی‌ها ترفندی برای فریب‌دادن من است و مرد بنگاه‌دار و همدستانش قصد دارند خانه فرد دیگری را به من بفروشند. اما بعد از پرداخت 90 میلیون تومان به آنها، متوجه شدم که متهمان با تخلیه بنگاه خود متواری شده‌اند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران، با بیان اینکه رسیدگی به این پرونده زیرنظر قاضی مدیرروستا، بازپرس شعبه 13 دادسرای ناحیه 5 ادامه دارد گفت: در ادامه تحقیق از متهمان، یک جاعل که اقدام به جعل مدارک شناسایی و سند ملکی برای متهمان می‌کرد نیز دستگیر شد.

وی با اشاره به اینکه مبالغ کلاهبرداری شده از سوی این باند تا‌کنون به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است افزود: متهمان برای اینکه از سوی پلیس شناسایی نشوند از کلاه‌گیس استفاده می‌کرده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی تهران ادامه داد: بازپرس پرونده مجوز چاپ عکس بدون پوشش چهره متهمان در روزنامه‌ها را صادر کرده و از شاکیان احتمالی درخواست می‌شود برای طرح شکایت به اداره چهاردهم پلیس آگاهی یا شعبه 13 بازپرسی در دادسرای ناحیه 5 تهران مراجعه کنند.

11 بنگاه برای کلاهبرداری

بررسی‌ها نشان می‌دهد که متهمان با راه‌اندازی 11 بنگاه قلابی از ده‌ها نفر کلاهبرداری کرده‌اند که نام این بنگاه‌ها به این شرح است:
 املاک مهدی در بهاران شهران
 املاک امیر در شهرک راه آهن
 املاک همشهری در تهرانسر
 املاک اهورا در فلکه 5 فردیس
 املاک کامران در خیابان زرتشت
 املاک لادن در خیابان شریعتی
 املاک تخت جمشید در بلوار گل‌های شهرک راه‌آهن
 املاک چشمه در شهرک چشمه
 املاک پارسیان در خیابان سلیمان خاطر
 املاک باران در عظیمیه کرج
 املاک مهدی در مارلیک کرج

کد خبر 109170

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز