یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

عزیز شاه محمدی گزارش گروه مطالعه عراق به سرپرستی بیکر و همیلتون که دو هفته پیش منتشر شد، واکنش‌های متعددی را برانگیخته است.

 در آمریکا جمله نومحافظه‌کاران  که عامل استیصال  فعلی آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شوند،  به گزارش و نتیجه‌گیری‌های آن حمله کردند و حتی شخصیت گزارشگران را نیز به باد ناسزا گرفتند. اما در این میان،  تونی بلر نخست‌وزیر انگلیس صریح و جدی از گزارش و توصیه‌های آن حمایت کرد و عملاً  درصدد اجرای آن برآمده است. بلر گزارش گروه مطالعه عراق که در ‌واقع «استراتژی جدید آمریکا در خاورمیانه» است را  قدمی محکم به جلو توصیف کرد.در گزارش مزبور،  مسئله عراق، تحولات فلسطین و لبنان و حضور غرب در خاورمیانه به‌صورت یکپارچه مورد توجه قرار گرفته  است  و نتیجه‌گیری شده که بدون یک «استراتژی جامع» هیچیک از  مسائل آمریکا در منطقه حل نخواهد شد.  در این گزارش،  مذاکره با ایران و سوریه توصیه شده است. ‌جرج بوش در واکنش به گزارش بیکر گفت  تا  حصول «پیروزی»  نیروهای آمریکایی در عراق خواهند  ماند. در حالی که بجز در حلقه نومحافظه‌کاران، بقیه استراتژیست‌های آمریکایی معتقدند آمریکا در جنگی «غیرقابل پیروزی»  در عراق گرفتار شده است.  قطع نظر از جنبه‌های رسانه‌ای مواضع آمریکا،   بلر قبل از شروع سفر دوره‌ای خود  به خاورمیانه،  هفته گذشته با سفر به واشنگتن با‌ بوش مشورت کرد و سهم بوش از دیپلماسی آمریکا -  انگلیس در خاورمیانه فعلا ً آن  است که «سکوت» کند.  بلر در مرحله اول با سفر به ترکیه و مصر و عراق فعلاً  در حال  رایزنی است،  اما حساس‌ترین بخش سفر وی دیدار از تل‌آویو، غزه و دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه است.
تاریخ  و  محل دیدار بشار اسد و تونی بلر اعلان نشده است، اما سفر بلر بدون دیدار با  اسد اساساً بی‌معنی است؛ کما    این‌که از تابستان گذشته مشاور ارشد  سیاسی بلر با سفر به دمشق و ملاقات با  اسد گام‌هایی برای احیای روابط انگلیس و آمریکا و سوریه برداشته است.  براساس توافق‌های صورت گرفته،  مقامات انگلیس از به ‌کار بردن اصلاحاتی مانند «جنگ با ترور» و یا این‌که مقر گروه‌های فلسطینی رادیکال در دمشق است و یا این‌که سوریه به بخشی از عراقی‌های مخالف آمریکا کمک می‌کند، منع شده‌اند. این در حالی است که سه دیپلمات ارشد آمریکایی نیز در تدوین دستور مذاکرات بلر- اسد مشارکت کرده‌اند.
کد خبر 11209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز