دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

کامران محمدی: اگرچه خیلی دیر اما سرانجام موفقیت خیره‌کننده 90، مسئولان فرهنگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را وادار کرد

book-tv

برنامه‌ای از همان جنس اما در حوزه سینما خلق کنند. این برنامه که به تبعیت از 90، «هفت» نام گرفت، البته همانطور که انتظار می‌رفت فاصله زیادی با مادر ورزشی‌اش دارد. 90 در فضای باز و آزاد فوتبال، هر چه می‌خواهد می‌گوید و هر شخصی را که می‌خواهد می‌آورد‌

اما هفت مثل هر رویداد فرهنگی - هنری دیگری، آزادی فضای ورزش را ندارد و گذشته از جابه‌جایی چندین باره زمان پخش برنامه، محدودیت‌های بسیاری دارد. بخش عمده‌ای از این محدودیت‌ها، پشت صحنه اتفاق می‌افتد و تنها آنها که در جریان جزئیات ساخت و پخش این برنامه‌اند می‌دانند چه خبر است اما حتی جلوی دوربین هم گوشه‌ای از این موارد دیده می‌شود.

به هر حال، پس از حدود 10 سال، در فقدان کامل برنامه‌های جدی و جذاب در حوزه ادبیات و هنر، سرانجام برنامه هفت با مجری‌گری فریدون جیرانی و تنها در حوزه سینما متولد شد. انگار برای اینکه ظرفیت کافی برای پخش چنین برنامه‌ای در تلویزیون فراهم شود، زمانی تا این اندازه طولانی نیاز بوده است.

البته پیش از هفت نیز برنامه «دو قدم مانده به صبح» به‌عنوان یکی از بهترین برنامه‌های زنده در حوزه فرهنگ، سر از رسانه ملی درآورده بود اما در آن برنامه نیز تنها حوزه‌ای که اصلا جایی در قدم‌ها و مرغزارهای مختلف نداشت، کتاب و ادبیات (و نه شعر) بود. درواقع، با وجود همه حرف‌ها و بحث‌های مختلفی که در چند سال گذشته درباره میزان مطالعه، ضرورت رشد فرهنگ کتابخوانی، اهمیت کتاب و... طرح شده و می‌شود، رسانه ملی راه دیگری می‌رود.

در کارنامه رسانه ملی، آنچه به کتاب مربوط می‌شود، چیزی نزدیک به صفر است و آنچه گاهی دیده می‌شود، تک‌برنامه‌های سرد، خنثی و عملا بی‌مخاطب نظیر برنامه «کتاب 4» است که بود و نبودش، آن هنگام که بود هم فرقی نمی‌کرد.حالا پس از آنکه سینمایی‌ها توانسته‌اند به هر زحمتی که هست و بعد از تجربه موفق دو قدم مانده به صبح، هفت را روی آنتن برده و هر طور که هست، حفظش کنند.

هرچند به سختی می‌توان از رسانه ملی که تمام هم و غم خود را بر ساخت مجموعه‌های عامه‌پسند گذاشته است، کار جدی در حوزه کتاب انتظار داشت ولی این پرسش نیز هر روز پررنگ‌تر می‌شود که چرا برنامه‌هایی نظیر 90، هفت، دو قدم مانده به صبح‌ و... در حوزه کتاب ساخته نمی‌شود؟ چرا با وجود اینکه مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب امسال صراحتا گفتند اگر می‌خواهیم فرهنگ را ارتقا دهیم،

باید به کتاب بپردازیم، رسانه ملی به هر چیزی می‌پردازد جز کتاب؟ چرا همه آنچه رسانه ملی در این عرصه انجام می‌دهد، تنها چند برنامه بی‌فایده مناسبتی در طول نمایشگاه کتاب یا هفته کتاب است؟...هفته کتاب نزدیک است. عملکرد تلویزیون در سال‌های گذشته، حتی در طول همین یک هفته نیز قابل دفاع نبوده است. باید امسال را دید.

کد خبر 115603

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز