سالازار، با بیان این که در ایران کودکانی هستند که دسترسی به آنها راحت نبوده و مشمول سیاستهای کلی دولت نمیشوند، یادآور شد: سیستم بهداشت عمومی در ایران وضعیت مناسبی دارد، اما با این حال مرگ و میر کودکان در اثر بیماریهای مادرزادی و تصادفات هنوز وجود دارد که باید با کمک دولت در مقابل آن ایستاد.
وی با بیان این که آمار سوء تغذیه در ایران به طور کلی پایین است، گفت: اما در برخی استانها این آمار به صورت منطقهای بالاست، لذا با راهنمایی و مشارکت افراد محلی و با ایجاد مراکز تغذیه جامعه محور درصددیم میزان این آمار را کاهش دهیم.
نماینده یونیسف در ایران، بهترین محل برای کودکان را فضای خانواده دانست و با اشاره به تغییرات ایجاد شده در خانوادههای ایرانی این خانوادهها را نیازمند آموزش برای یادگیری «مهارتهای والدین بهتر بودن» دانست و افزود: همچنین در زمینه دادرسی نوجوانان همکاری با قوه قضاییه جزو بهترین همکاریهای ما بوده است تا با آموزش قضات و نیروی انتظامی استانداردهای بینالمللی نحوه برخورد با کودکان متعارض با قانون ارائه شود.
در این مراسم، همچنین پارسی، مدیر پروژه آموزش یونیسف در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آموزش ابتدایی در مورد 5 درصد دانشآموزان ایرانی اجرا نشده است، بیان کرد: در برخی از مناطق این آمار بیشتر به چشم میخورد لذا در این رابطه برنامه خاصی به نام آموزش دختران روستایی اجرا میشود.
از سویی دیگر به نظر میرسد این 5 درصد بیشتر مربوط به دختران بازمانده از تحصیل است که با همکاری آموزش و پرورش و برخی سازمانهای غیردولتی آموزش آنها در حال اجراست و هدف عمده آن درگیر کردن مشارکت جامعه محلی برای آموزش دختران روستایی است.
پارسی ادامه داد: کیفیت تحصیل مساله دیگری جدا از بازماندگی تحصیل است.
به گفته وی، در حال حاضر پوشش آموزش عمومی در ایران 4/96 درصد است که 6/4 درصد بازمانده از تحصیل هستند.