گروه بین‌الملل: درحالی‌که دولت آمریکا پیش از این خود را نسبت به مذاکرات صلح با طالبان بی‌توجه نشان می‌داد،

پترئوس

دیروز ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده ارشد نیروهای ائتلاف خارجی از تامین امنیت رهبران و نمایندگان شبه‌نظامیان برای ورود به کابل جهت مذاکره با مقام‌های دولت افغانستان خبر داد.فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکرات با شبه‌نظامیان طالبان تاکید کرد که چندین رهبر ارشد طالبان بدون هیچ مزاحمتی برای گفت‌وگو با مقام‌های دولت افغانستان به کابل سفر کرده‌اند.

پترائوس در سخنرانی خود در لندن گفت: این گفت‌وگوها در سطح اولیه قرار دارد و مطمئنا نمی‌توان آنها را مذاکره خواند. این برای نخستین بار است که یک مقام ارشد نظامی آمریکا صدور مجوز برای ورود رهبران طالبان به کابل و تامین امنیت آنها را به‌طور رسمی اعلام می‌کند.

پترائوس در سخنرانی خود تایید کرد که چندین مقام ارشد طالبان تاکنون با مقام‌های دولت افغانستان و کشورهای دیگر مرتبط با مسئله صلح گفت‌وگو کرده‌اند. گفته می‌شود یکی از این نمایندگان طالبان ملا عبدالکبیر، فرماندار سابق طالبان در استان ننگرهار در شرق افغانستان بوده است.

در هفته‌های گذشته گزارش‌های مختلفی درباره مذاکرات رهبران شبه‌نظامیان طالبان با مقام‌های دولت افغانستان منتشر شده بود. این در حالی است که شبه‌نظامیان طالبان حضور نمایندگان خود را در این مذاکرات رد و اعلام کرده‌اند تا زمانی که آمریکایی‌ها خاک افغانستان را ترک نکنند، به مبارزه با نیروهای خارجی ادامه خواهند داد.

قاری یوسف، سخنگوی طالبان در جنوب افغانستان روز گذشته گفت: ما علیه آمریکایی‌ها می‌جنگیم و تا زمانی که آمریکایی‌ها خاک افغانستان را ترک نکنند به مبارزه ادامه خواهیم داد. افرادی که به‌عنوان اعضای طالبان در این مذاکرات حضور یافتند به ما مربوط نمی‌شوند. این یک تبلیغات با هدف تضعیف روحیه طالبان است اما مؤثر واقع نخواهد شد.

این در حالی است که حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان با انتشار شایعات مختلف در این رابطه، هفته گذشته انجام مذاکرات غیررسمی با شبه‌نظامیان طالبان را تایید کرد. وی اعلام کرد که دیدار با نمایندگان طالبان به‌صورت خصوصی و غیررسمی بوده است. اظهارات پترائوس اما اکنون نشان می‌دهدکه ظاهرا مذاکره با طالبان فراتر از آن چیزی است که قبلا دولت افغانستان اعلام کرده بود.

دولت افغانستان در هفته گذشته نخستین نشست شورای‌عالی صلح این کشور را تشکیل داد و اعلام کرد که مذاکرات دولت با طالبان تنها به وسیله این شورا انجام خواهد شد. کرزی اعلام کرده است که شورای صلح یک نهاد مستقل است و در مورد مذاکره با طالبان صلاحیت تصمیم‌گیری نهایی بر عهده اعضای آن خواهد بود.

برهان‌الدین ربانی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان که ریاست شورای‌عالی صلح را بر عهده دارد به تازگی اعلام کرد که شرایط مطرح شده از سوی طالبان و دولت افغانستان برای مذاکره، نهایی نیست و ممکن است در جریان مذاکرات تعدیل شود.

پیش از این مقام‌های آمریکا و افغانستان بر مذاکره با کسانی که آنها را «اعضای میانه‌روی طالبان» می‌خواندند، تاکید داشتند اما اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد که با وخیم‌شدن شرایط امنیتی در افغانستان، گفت‌وگوها با رهبران ارشد طالبان در حال شکل‌گیری است. آمارها نشان می‌دهد که سال‌جاری مرگبارترین سال از زمان حضور نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا در افغانستان به حساب می‌آید.

کارل تئودور تسوگوتنبرگ، وزیر دفاع آلمان هم روز گذشته با اشاره به «دیوانه‌کننده» بودن وضعیت افغانستان، خواستار مواجهه صادقانه با خطرات ناشی از حضور نیروهای آلمانی در این کشور شد.

وزیر دفاع آلمان با گذشت یک هفته از حمله به مقر نیروهای آلمان در افغانستان و در یک سخنرانی که در کلیسای لامبرتی و در مراسم تدفین سرباز کشته شده‌ این حمله صورت گرفت، گفت: من مسئولیت سنگین حفظ جان یک سرباز را احساس می‌کنم.
خشم افکار عمومی کشورهای اروپایی و آمریکا از ادامه حضور نظامی در افغانستان هر روز در حال افزایش است و این مسئله اکنون یک مشکل جدی برای مقام‌های دولت‌های حاضر در این کشور به حساب می‌آید.

اکنون به‌نظر می‌رسد که مقام‌های آمریکا و ناتو به‌طور جدی در تلاش برای توافق با شبه‌نظامیان طالبان برای خروج از این وضعیت بحرانی هستند. هفته گذشته آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو و شاه‌محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان هم از مذاکرات صلح با طالبان حمایت کرده بودند.

روزنامه آسیا تایمز هم روز گذشته گزارش داد: پاکستان ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره2 طالبان افغانستان را به‌عنوان قدمی جهت پیشرفت مذاکرات صلح آزاد کرده است. وی در فوریه طی عملیات مشترک نیروهای پاکستانی با سازمان سیا در شهر کراچی دستگیر شده بود.

گفته می‌شود آزادی ملا عبدالغنی برادر که نمایندگی ملاعمر را در بسیاری از مذاکرات بر عهده داشته توسط چندنفر از مقام‌های سازمان ضد‌تروریسم پاکستان تایید شده است. بسیاری عقیده دارند که پاکستان در روند مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان نقش کلیدی بازی می‌کند.

کشته‌شدن یکی از فرماندهان طالبان پاکستان

رسانه‌های پاکستان از کشته‌شدن یک رهبر ارشد نظامی طالبان در این کشور خبر دادند. به گزارش شبکه تلویزیونی جئو، قاری حسین، رهبر ارشد طالبان پاکستان در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به وزیرستان شمالی در 2 اکتبر کشته شده است.

گفته می‌شود وی نقش ویژه‌ای در ساخت جلیقه‌های انفجاری و آموزش بمب‌گذاران انتحاری داشته است. حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به منطقه مرزی پاکستان و افغانستان در ماه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. کشتار غیرنظامیان طی این حملات یکی از دلایل مهم خشم مردم پاکستان از نیروهای خارجی حاضر در افغانستان به حساب می‌آید.

کد خبر 118526

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز