گروه بین الملل: در سومین روز از سقوط دولت لبنان، سعد حریری که اکنون به‌عنوان کفیل مقام نخست‌وزیری در این کشور فعالت می‌کند، با مقام‌های ترکیه در آنکارا دیدار و گفت‌وگو کرد.

لبنان - ترکیه- رجب طیب اردوغان- حریری

به گزارش شبکه خبری الجزیره، سعد حریری در دیدار با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه درباره پیشنهاد آنکارا ‌درباره میانجیگری میان طرف‌ها و احزاب سیاسی لبنان با هدف پایان دادن به بحران جاری در این کشور به رایزنی پرداخت.
سعد حریری پیش از ورود به آنکارا، با باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده در واشنگتن دیدار کرد و همزمان با آن، وزرای دهگانه اپوزیسیون و وزیر توافقی منسوب به رئیس‌جمهور، با اعلام استعفای خود، کابینه‌اش را منحل کردند. در پی آن، حریری از واشنگتن عازم پاریس شد تا با نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه دومین دیدار خود را در کمتر از یک هفته برگزار کند.

در همین حال، میشل سلیمان رئیس‌جمهوری لبنان در حال رایزنی با احزاب حاضر در پارلمان این کشور است تا شخص مناسب برای مکلف شدن جهت تشکیل دولت جدید را تعیین کند. براساس رایزنی‌های پارلمانی، رئیس‌جمهور موظف است نخست‌وزیری را که بتواند موافقت اکثریت پارلمان را به دست آورد، به‌عنوان نخست‌وزیر اعلام و وی را مکلف به تشکیل دولت جدید کند. این در حالی است که اعضای فراکسیون‌های منتقد دولت در پارلمان لبنان، ضمن رد تعیین حریری به‌عنوان نخست‌وزیر در دولت جدید، خواستار تعیین نخست‌وزیری برخوردار از سابقه‌ای مقاومتی در دفاع از کشور و قادر به رویارویی با طرح‌های استعماری شدند. اما جریان 14 مارس در واکنش به این اظهارات، تنها کاندیدا برای نخست‌وزیری را حریری اعلام و تاکید کرد که هرگونه عبور از جایگاه سیاسی سعد حریری را به هیچ عنوان نخواهد پذیرفت.

از سوی دیگر، عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب با اعلام اینکه رایزنی‌های خود را با شماری از کشورهای عربی به‌منظور اتخاذ تدابیر لازم بعد از سقوط دولت در لبنان ادامه خواهد داد، تاکید کرد: پیش از دعوت برای برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب به‌منظور بررسی بحران لبنان، به عربستان و سوریه فرصت می‌دهد تا راه‌حلی عادلانه برای این امر پیدا کنند.

پیش از این، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در تماسی تلفنی با همتای لبنانی خود، رویدادها و تحولات جاری در این کشور را بررسی کرده بود. این در حالی است که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به اینکه واشنگتن اوضاع جاری در لبنان پس از سقوط دولت در این کشور را از نزدیک دنبال می‌کند، گفت: تنش سیاسی و خشونت در لبنان، امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند. واشنگتن به محض اعلام سقوط کابینه حریری، طرفداری خود از وی و و دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان را اعلام کرد.

از سوی دیگر، سید حسن نصر‌الله دبیرکل حزب‌الله لبنان در نشستی با کادر رهبری حزب، تحولات پس از خروج وزرای اپوزیسیون از کابینه حریری را بررسی و تاکید کرد که گام‌های حزب‌الله و متحدانش کاملا حساب شده خواهد بود.نصرالله در این نشست با تاکید بر اینکه هیچگاه فتنه‌ای سنی- شیعی در لبنان رخ نخواهد داد اعلام کرد که اقدامات مربوط به کیفرخواست دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری، مقاومت لبنان را هدف قرار داده است.

کد خبر 125753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز