گروه بین‌الملل: سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در نخستین سخنرانی خود پس از سقوط دولت این کشور دلایل استعفای نمایندگان جریان 8 مارس از کابینه حریری و علت شکست تلاش‌های عربستان و سوریه را در هنگام مذاکرات حریری در آمریکا تشریح کرد.

سید حسن نصرالله

سیدحسن نصرالله در این سخنرانی مهم با تاکید بر اینکه دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری یک دادگاه آمریکایی - اسرائیلی و حکم آن هم حکمی آمریکایی - اسرائیلی است اعلام کرد که دیگر نمی‌توان به جریان حریری برای رهبری کشور اعتماد کرد.
دبیر کل حزب‌الله با ارزشمند دانستن ابتکار عربی و سعودی و صریح بودن عربستان در مذاکرات در این رابطه گفت: طرف سعودی می‌گفت امکان لغو حکم احتمالی وجود ندارد و ما هم این موضوع را درک کردیم زیرا سعودی‌ها حکم احتمالی را صادر نمی‌کنند بلکه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها حکم احتمالی را صادر می‌کنند، در نتیجه از طرف سعودی انتظار نمی‌رود بتواند آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را به لغو حکم احتمالی وادار کند.

از همان ابتدا این مسئله مطرح شد که 2 موضوع امکان دارد؛ مسئله اول به تاخیر افتادن صدور حکم احتمالی به‌مدت چند هفته یا چند ماه تا زمانی که امکان تفاهم درباره امری دیگر وجود داشته باشد، بود و مسئله دوم این بود که چگونه ما می‌توانیم از لبنان در برابر پیامدهای حکم احتمالی حمایت کنیم.

تمام این مسائل در روزهای اول مطرح شد.البته تمام این مذاکرات محرمانه بود. ما اعلام کردیم این مسئله را درک می‌کنیم اما مخالف حکم احتمالی هستیم و معتقدیم این حکم، سیاسی است و آمریکا و اسرائیل ما را از طریق حکم احتمالی هدف قرار داده‌اند ولی لبنان کشور ماست و به حمایت از کشورمان پایبندیم.

سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: ما درنهایت به این نتیجه رسیدیم که چگونه لبنان را از خطرات دور نگه‌داریم و از آن حمایت کنیم؛ اینکه دولت لبنان نشست برگزار کند و به دور از ارزیابی دادگاه بین‌المللی یا حکم احتمالی، این سه کار را انجام دهد: اول اینکه قضات لبنانی را از دادگاه فرابخواند. دوم حمایت‌های مالی لبنان را از دادگاه بین‌المللی متوقف کند. سوم اینکه توافقنامه میان دولت لبنان و دادگاه بین‌المللی را لغو کند.

وی تاکید کرد: اگر به این سه بند پایبند باشیم به معنای دورنگه داشتن لبنان از پیامدهای حکم احتمالی است و هرگز به معنای انحلال دادگاه بین‌المللی و لغو حکم احتمالی نیست. با اینکه ما معتقدیم این دادگاه یک دادگاه آمریکایی - اسرائیلی و حکم آن هم حکم آمریکایی - اسرائیلی است ولی ما راه حل میانه را برای این موضوع پیشنهاد دادیم.

طرف سعودی به ما اطلاع داد که آنها با این سه‌بند موافق هستند و سعدحریری هم با آن موافق است و گفتند بیایید برای دستیابی به توافق تلاش کنیم. نصرالله با اشاره به سفر حریری به آمریکا و جریان اعلام شکست راه حل سعودی - سوری گفت: حریری به آمریکا سفر کرد و دیدارهایی با مقامات این کشور انجام داد و بدون اعلام قبلی، طرف سعودی با طرف سوری تماس می‌گیرد و می‌گوید ما به سبب فشارها و اوضاع، از ادامه فعالیت معذوریم و ما قادر نیستیم به تلاش‌ها در این مسیر ادامه دهیم.
دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد: به ما اطلاع داده شد که این روند ناگهان متوقف شده است؛ بدون مقدمه و اشاره و تحلیلی که چه کسی این روند را متوقف کرد و امور را به وضعیت کنونی رساند. همچنین به ما اطلاع داده شد که صدور حکم احتمالی و کیفر خواست به جلو انداخته می‌شود و ممکن است طی چند روز آینده صادر شود. پس ما با هم‌پیمانان خود در گروه‌های مخالف و جریان‌هایی که در دولت وزیر دارند رایزنی کردیم و در نهایت درباره این موضوع به توافق رسیدیم که استعفای خود را از این دولت اعلام کنیم و درنتیجه این دولت را بنا به دلایلی کاملا طبیعی و مطابق قانون اساسی ساقط کردیم.

نصرالله با تاکید بر مخالفت آمریکا از همان ابتدا با تلاش‌های عربی گفت: واضح و آشکار بود که آمریکا و اسرائیل از همان آغاز با تلاش‌های عربی مخالف بودند اما اجازه دادند این تلاش‌ها برای مدتی ادامه یابد، زیرا بر این مسئله حساب باز کرده بودند که این تلاش‌ها به توافق منجر نمی‌شود. اخیرا اما وقتی دیدند تلاش‌ها به مراحل بسیار پیشرفته‌ای رسیده و فضاهای مثبتی برای دستیابی به توافق درباره این موضوع به‌وجود آمده است با قدرت و به‌طور جدی دخالت و اعلام کردند که این روند نمی‌تواند ادامه یابد و باید متوقف شود. به همین خاطر این تلاش‌ها به شکل ناگهانی و غافلگیرکننده‌ای متوقف شد.

وی تاکید کرد: تنها تحلیل و تفسیر دلیل توقف تلاش‌های عربستان و سوریه با توجه به تمام واقعیت‌ها و داده‌ها، همین دخالت‌های آمریکا و اسرائیل است. اظهارات مقامات اسرائیلی و آمریکایی قبل و بعد از تلاش‌ها و همچنین حساب‌بازکردن آنها بر پیامدهای حکم احتمالی که برخی اعضای حزب‌الله را متهم می‌کند این مسئله را به‌خوبی نشان می‌دهد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان همچنین با اعلام اینکه دولت حریری در ارجاع پرونده شاهدان دروغین به شورای قضایی ناتوان بود، تاکید کرد: آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌خواهند کشور را از داخل نابود کنند، زیرا همواره بر فتنه افکنی و درگیری حساب باز کرده‌اند. دولت حریری کشور را در معرض این خطرات قرار داد.

نصرالله با اشاره به اینکه دخالت‌های خارجی در راستای نخست‌وزیری مجدد حریری است اعلام کرد: گروه‌های مخالف درباره معرفی نکردن سعدحریری برای تصدی نخست‌وزیری اجماع نظر دارند، ما در گذشته پذیرفتیم تا در دولت وحدت‌ملی شرکت کنیم ولی پس از این تجربه یکسال و اندی و ارزیابی تلاش‌ها و درک ما از تحولات به‌ویژه در برهه اخیر، به صراحت اعلام می‌کنیم که درصدد معرفی سعد حریری نیستیم و رویکرد دیگری اتخاذ می‌کنیم.

دبیر کل حزب‌الله لبنان با ابراز امیدواری درباره تشکیل دولت مقتدر و کارآمد تاکید کرد: ما براساس شواهد و دلایل و مستندات، این دادگاه را دادگاه آمریکایی - اسرائیلی توصیف کردیم. در سایه صدور حکم احتمالی، رفتار و از کرامت و وجود و آبروی خود دفاع خواهیم کرد. این دادگاه کاملا آمریکایی - اسرائیلی است و هر کس با آن همراه شود به طرح آنها خدمت کرده است.

کد خبر 126054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز