دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

نیلوفر قدیری: لبنان، این کشور زیبا و تأثیرگذار خاورمیانه با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد همواره در کانون توجه و طمع‌ورزی غرب و رژیم صهیونیستی بوده‌است.

بعد از بیش از 2سال آرامش نسبی در این کشور و در شرایطی که براساس همه نظرسنجی‌ها، جنبش حزب‌الله در افکار عمومی کشورهای عربی در اوج محبوبیت قرار دارد و در عرصه سیاسی لبنان هم بخشی از دولت و رایزنی‌های قدرت است، ناگهان نامش در پرونده‌ای مطرح می‌شود که موضوع آن ترور نخست‌وزیر پیشین لبنان است. متهم اول این پرونده که از 5 سال پیش شروع شد، سوریه بود.

چندی پیش سعد حریری نخست‌وزیر وقت لبنان اعلام کرد که این اتهام غلط بوده و سوریه نقشی در این پرونده نداشته‌است. چند ماهی است که شاهدان دروغین یعنی همان عوامل رژیم صهیونیستی در مکان‌های حساس دولتی لبنان مانند وزارت مخابرات، نشانی عوامل نزدیک به حزب‌الله را در این پرونده به بازپرس‌ها داده‌اند.

این پرونده ابعاد مختلف و گسترده‌ای دارد؛ بخشی از آن به دریافت اطلاعات مهم درباره گروه‌های لبنانی و از جمله حزب‌الله به بهانه جمع‌آوری مدارک و شواهد پرونده و انتقال این اطلاعات مهم به تل‌آویو اختصاص دارد. فهمی هویدی، نویسنده و تحلیلگر برجسته مصری دیروز در مقاله‌ای با عنوان « لبنان روی آتشفشان» تاکید کرد که لبنان با توطئه آشکار غرب و رژیم صهیونیستی در آستانه انفجار و جنگ داخلی قرار دارد.

پایگاه خبری الجزیره در گزارشی به قلم فهمی هویدی، ضمن بررسی شرایط فعلی لبنان و رویکرد گروه‌های مختلف، اوضاع داخلی این کشور را در آستانه انفجار دانسته و به اهمیت نقش ایران، سوریه و ترکیه به‌ویژه طی سفرهای اخیر می‌پردازد و از بی‌تفاوتی اعراب در این زمینه اظهار تعجب می‌کند.هویدی در این مقاله می‌نویسد: تعجب از بی‌تفاوتی اعراب نسبت به حوادث لبنان است؛ لبنانی که آماده می‌شود تا از درون منفجر شود و تعجب بیشتر آنکه بارزترین طرف‌های منطقه‌ای درگیر در این جریانات ایران، ترکیه و رژیم صهیونیستی هستند و درباره بازیگران غربی نیز طبیعتا سؤالی نمی‌شود.

در همین حال خبرگزاری فرانسه دیروز به نقل از یک تحلیلگر غربی نوشت: واشنگتن از این فرصت برای تضعیف حزب‌الله در منطقه استفاده می‌کند. حزب‌الله به‌ویژه بعد از جنگ سال 2008 و مقاومت در برابر حمله رژیم صهیونیستی و پیش‌تر از آن، عقب راندن نظامیان رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان، از محبوبیت بسیار بالایی در داخل لبنان و منطقه خاورمیانه برخوردار شده‌است.

این محبوبیت به نوعی باعث تضعیف دولت‌ها و حکومت‌های عرب نزدیک به غرب شده‌است. خانواده‌های عرب نام فرزندان خود را همنام دبیرکل حزب‌الله‌ انتخاب می‌کنند و تصاویر و پرچم‌های این جنبش در کشورهای عربی و در خانه‌ها و ادارات زیادی به‌چشم می‌خورد. حالا با متهم کردن این گروه به دست داشتن در ترور یک شخصیت عربی، آمریکا و اسرائیل درصدد وارد کردن ضربه به چهره حزب‌الله هستند.

حزب‌الله مدت‌هاست که تبدیل به مانعی جدی برای غرب در پیشبرد اهدافش در لبنان شده و همه به فکر حذف آن هستند. طبیعتا رژیم صهیونیستی و آمریکا نسبت به سایرین بر این مسئله اصرار بیشتری داشتند. 25 نوامبر سایت آمریکایی کانتر پانچ بخش‌هایی از صحبت‌های جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه و سفیر پیشین آمریکا در لبنان، خطاب به مورا کانیلی سفیر فعلی آمریکا در لبنان را منتشر کرد که ضمن آن گفته بود: حزب‌الله محاصره شده و خواهید دید که ما با کمک قطعنامه 1757 سازمان ملل، خواهیم توانست ضرباتی بر آن وارد کنیم و این هدیه من به لبنان به مناسبت کریسمس است.

طبیعتا بر خلاف شواهد موجود، این سخنان رد و تکذیب شد و روزنامه الشرق‌الاوسط فردای همان روز به نقل از بلال فرحات، نماینده حزب‌الله گفت که فلتمن در کنگره آمریکا اعلام کرد که این دولت 500 میلیون دلار برای ضربه زدن به حزب‌الله اختصاص داده که بعدا معلوم شد این رقم بیش از یک میلیارد دلار بوده است.

به هر حال همه شواهد نشان می‌دهد که ماجرای ترور حریری و دادگاه و کیفرخواستی که برای آن مطرح شده دامی برای شکار حزب‌الله و چنگ انداختن به آن از طریق قطعنامه‌های شورای امنیت و دادگاه‌های بین‌المللی بوده‌است. اگر جهان عرب و گروه‌های داخل لبنان در برابر این دام هوشیار نباشند، این سناریوی شوم به بار می‌نشیند.

کد خبر 126056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز