رضا کیمیایی: با اجرای قانون یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها، پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که اجرای این قانون ممکن است در بازار باعث افزایش قیمت‌ها شود، اما در مدت زمان گذشته غیراز کالاهای خوراکی که در چند قلم خاص افزایش 10تا20درصدی داشته، بقیه اقلام مورد مصرف مردم افزایش قیمت جدی‌ای نداشته است.

فروشگاه لوازم خانگی

 پیش از اجرای این قانون، وزارت بازرگانی با طرح «میزان 1» و خرید اعتباری یک میلیون‌تومانی برای کارمندان دولت به‌دنبال آن بود تا اگر در زمان اجرای قانون افزایش قیمتی در لوازم خانگی صورت گرفت، با این طرح، آن افزایش قیمت خنثی شود.

پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها وزارت صنایع با مطرح کردن طرح تأمین با هدف خرید لوازم خانگی کم مصرف از محل تولیدات داخلی و با اعتبار یارانه‌های نقدی مردم به‌دنبال آن بود تا بتواند این اشتیاق را در مصرف‌کنن با اجرای قانون یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها، پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که اجرای این قانون ممکن است در بازار باعث افزایش قیمت‌ها شود، اما در مدت زمان گذشته غیراز کالاهای خوراکی که در چند قلم خاص افزایش 10تا20درصدی داشته، بقیه اقلام مورد مصرف مردم افزایش قیمت جدی‌ای نداشته است.

پیش از اجرای این قانون، وزارت بازرگانی با طرح «میزان 1» و خرید اعتباری یک میلیون‌تومانی برای کارمندان دولت به‌دنبال آن بود تا اگر در زمان اجرای قانون افزایش قیمتی در لوازم خانگی صورت گرفت، با این طرح، آن افزایش قیمت خنثی شود. ده نهایی ایجاد کند تا لوازم خانگی مورد نظر خود را از محل یارانه‌ نقدی خریداری کند، اما شواهد بازار لوازم خانگی حکایت از آن دارد که هیچ تحرک خاصی در بازار صورت نگرفته و بازار لوازم خانگی همچنان در رکود به‌سر می‌برد.

محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی در گفت‌وگو با همشهری، درخصوص وضعیت لوازم خانگی در یک هفته اخیر می‌گوید: هیچ حرکت خاصی در بازار رخ نداده است. افزایش قیمتی در محصولات لوازم خانگی نداشته‌ایم و حتی 2 شرکت وارد‌کننده کالای خانگی ریز نیز اقدام به کاهش قیمت کرده‌اند.»

وی با تأکید بر اینکه بازار لوازم خانگی در رکود کامل است، در پاسخ به این سؤال که آیا طرح تأمین که وزارت صنایع متولی آن است و اعتبار آن از محل یارانه‌های نقدی مردم برای تجهیز لوازم خانگی است توانسته است در بازار تحرکی ایجاد کند؟ می‌گوید:« طرح تأمین هیچ تحرکی در بازار ایجاد نکرده و بالعکس بازار را خوابانده است؛ چرا که مردم به‌دنبال خرید قسطی هستند اما وقتی وارد سایت طرح تأمین می‌شویم می‌بینیم که قیمت‌ها  دو نرخه هستند.

با توجه به اینکه وزارت صنایع پول نقدی را از محل یارانه‌های نقدی مردم برداشت می‌کند بنابراین اگر اتفاقی برای کالای فروخته شده بیفتد هیچ خدمات پس از فروشی وجود ندارد.» وی درخصوص اینکه آیا طرح« میزان 1» که گفته می‌شود به یک میلیون نفر از فرهنگیان کارت خرید اعتباری یک میلیون تومانی برای خرید لوازم خانگی داده شده است، توانسته در بازار رونق ایجاد کند؟ گفت: «گزارش‌های رسیده حکایت از آن دارد که مردم به بازار رفته‌اند اما هنوز اقدام جدی برای خرید صورت نگرفته است.»

به‌نظر می‌رسد کنترل بازار توسط سیستم‌های نظارت و بازرسی و جو روانی حاکم بر بازار برای حفظ نقدینگی و عدم‌خرید بیش از هر عامل دیگری باعث شده تا بازار با رکود مواجه باشد.

برخی کارشناسان معتقدند که کنترل بازار با اهداف هدفمندکردن یارانه‌ها که رقابتی شدن بازار است، تناقض دارد اما مسئولان وزارت بازرگانی بیش از آنکه به فکر اهداف عالی و آتی طرح باشند به دنبال آنند تا آرامش را به هر قیمتی که شده بر بازار حاکم کنند.البته نباید فراموش کنیم که یک ماه پیش از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بود که وزارت بازرگانی به 106 تولید‌کننده که افزایش قیمت داشتند اولتیماتوم داد تا قیمت‌ها به حالت عادی برگردد. به‌نظر می‌رسد مسئولان باید دقت بیشتری بین کنترل بازار و اداره بازار داشته باشند؛چرا که کنترل کردن هر مقوله‌ای در بلندمدت نمی‌تواند پاسخ لازم را به انتظارات ما بدهد.

کد خبر 126455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز