جمعه ۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

محمد سرابی: «14 مارس» و «8 مارس» دو جریان سیاسی اصلی در لبنان، درحال کشمکش هستند و سعد حریری، پسر بزرگ‌ترین سیاستمدار این کشور، تلاش می‌کند قدرت را برای خودش حفظ کند. پدر او در یک انفجار بزرگ کشته شده است.

588

لبنان در قرن‌های گذشته قسمتی از امپراتوری عثمانی بود. بعد از جنگ اول جهانی، این کشور مستقل شد، ولی همچنان زیر نفوذ قدرت‌هایی مانند فرانسه بود.

اقوام و پیروان مذاهب متفاوتی در این کشور زندگی می‌کنند که هیچ‌کدام در اکثریت نیستند. در سال 1975 جنگ داخلی شروع شد و با طولانی شدن آن، هر یک از کشورهای مختلف خاورمیانه به لبنان نفوذ کردند و به حمایت از یک گروه سیاسی یا شبه‌نظامی پرداختند. جنگ پانزده سال طول کشید.

مهم‌ترین شخصیت سیاسی لبنان رفیق حریری بود که ثروت و قدرت زیادی داشت. او به خاطر محبوبیتش دو دوره نخست‌وزیر شد، اما در بین گروه‌های سیاسی مخالفانی داشت. حریری در سال ۲۰۰۵ درانفجار بسیار بزرگی کشته شد.

از همین‌جا دوباره کشمکش‌های داخلی شروع شد. سعد حریری، پسر او که قبلاً شناخته شده نبود، با تعدادی از گروه‌های لبنانی جریان« 14‌مارس» را تشکیل داد و نخست‌وزیر شد. حزب‌الله لبنان و متحدانش هم جریان«8مارس» را ساختند. جریان « 14‌مارس» به دولت‌های غربی گرایش دارد. لبنان تقریباً تنها کشور عربی‌ای است که نظام انتخاباتی دارد و قدرت در آن بین اشخاص جابه‌جا می‌شود؛ اما درگیری‌های داخلی آن زیاد است.

کد خبر 126735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز