چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

حامد فرحبخش : شگرد چوپان دروغگو و سکه‌های تقلبی، از آخرین مدل‌های دنیای سیاه و کثیف کلاهبرداری است که خصوصا از 3 یا 4 سال قبل بدجوری مد شده‌است.

تبهکاران تاکنون صدها میلیون تومان با این شگرد از طعمه‌های خود کلاهبرداری کرده‌اند و صدها و شاید هم هزاران شاکی را روی دست پلیس و دستگاه قضایی گذاشته‌اند و نکته تأسف‌بار این است که همچنان هم تعداد این شاکیان زیاد و زیادتر می‌شود.

برق طلا، چشم آدم را کور می‌کند

برق طلا نه تنها چشم آدم را کور می‌کند که عقل آدمیزاد را بدجوری از کار می‌اندازد. کلاهبرداران شگرد سکه‌های طلای تقلبی هم به‌خوبی این قدرت باورنکردنی برق طلا و وسوسه ثروتمندشدن را می‌شناسند. آنها یک نقشه بسیار ساده دارند که با آن به راحتی آب خوردن، سرطعمه‌هایشان را کلاه می‌گذارند.

این تبهکاران بعد از پیداکردن افرادی که وضعیت مالی مناسبی دارند، به سراغ آنها می‌روند و ادعا می‌کنند که یکی از دوستانشان که یک روستایی یا چوپان است، کیسه‌ای پر از سکه‌های طلا را هنگام کشاورزی یا چرای گوسفندانش پیدا کرده است اما چون او هرگز به شهر نیامده، اطلاع زیادی درباره قیمت سکه‌ها ندارد و حاضر است آن را به قیمت بسیار پایینی بفروشد.

با این ادعا و صحبت‌کردن درباره سود هنگفت این معامله، کلاهبرداران طعمه خود را وسوسه می‌کنند و برای آنکه اعتماد او را جلب کنند، چند سکه عتیقه واقعی که ادعا می‌کنند بقیه سکه‌های پیدا شده هم از آن نوع هستند، به طعمه احتمالی خود می‌دهند.

حالا نوبت طعمه است که با وسوسه رسیدن به ثروت هنگفت، این سکه‌ها را به طلافروشی ببرد. طعمه ساده‌لوح وقتی که متوجه می‌شود آنها سکه‌های ارزشمندی هستند، ناگهان مغزش یخ می‌زند و درحالی‌که رؤیای پولدارشدن یک‌شبه خواب و خوراک را از او گرفته، با اعضای باند تماس می‌گیرد و برای خرید سکه‌ها از مرد روستایی با چوپان قرار می‌گذارد و اعضای باند هم طعمه فریب‌خورده را به یکی از شهرهای جنوبی کشور یا جنگلی در شمال کشور می‌کشانند.

بعد از رسیدن به آنجا، اعضای باند در حضور مردی که ادعا می‌شود همان چوپان است، کیسه‌هایی را که گفته می‌شود سکه‌های طلا درون آن است، به طعمه خود می‌دهند و بعد از گرفتن پول‌ها ناپدید می‌شوند. طعمه باند زمانی متوجه تقلبی‌بودن سکه‌های طلا می‌شود که کلاهبرداران متواری شده و فرار کرده‌اند، البته اگر او قبل از دادن پول هم متوجه قلابی‌بودن سکه‌ها می‌شد، کاری از دست او برنمی‌آمد؛ چرا که اعضای باند او را تا سرحد مرگ کتک می‌زدند و پولی را که همراه او بود به سرقت می‌بردند.

موج اول

2 سال قبل با انتشار گزارش‌های متعددی درباره این شگرد کلاهبرداری و دستگیری تعداد زیادی از کسانی که با این شگرد دست به کلاهبرداری‌های ده‌ها و صدها میلیونی از طعمه‌های خود -که متأسفانه در میان آنها چندین طلافروش تهرانی هم دیده می‌شدند - زده بودند، تا مدت‌ها خبری از این کلاهبرداران نبود.

اما از چند ماه قبل، احتمالا با پایان مدت محکومیت متهمان دستگیرشده یا شکل‌گیری باندهای جدید، دوباره اخبار مربوط به وقوع این کلاهبرداری‌ها و یا دستگیری کلاهبرداران این شگرد، در صفحات حوادث مطبوعات منتشر می‌شود.تنها در هفته گذشته 2 باند بسیار گسترده از این کلاهبرداران در استان‌های اصفهان و تهران دستگیر شده‌اند که این نشانه بسیار بدی است و انگار قرار است بار دیگر موجی از این کلاهبرداری‌ها راه بیفتد.

البته این بار کلاهبرداران این شگرد، تغییرات اندکی در نقشه خودشان ایجاد کرده‌اند. آنها برای آنکه لازم نباشد زحمت زیادی بکشند و در خیابان به‌دنبال طعمه‌هایشان بگردند، با شماره تلفن‌های متعددی تماس می‌گیرند و با معرفی خود به‌عنوان یک چوپان یا روستایی، به فردی که آن‌سوی خط است می‌گویند بعد از پیدا کردن کیسه‌های سکه‌های طلا، به خاطر باورهای مذهبی‌ای که دارند نذر کرده‌اند به 5 نفر زنگ بزنند و آنها را در خوشبختی‌ای که خدا نصیبشان کرده، شریک کنند و برای همین حاضرند سکه‌های طلا را به نصف قیمت واقعی به آنها بدهند و با این شگرد، طعمه‌های ساده‌لوح خود را به شهرستانی در جنوب کشور می‌کشند و در آنجا یا با دادن سکه‌های تقلبی یا با تهدید اسلحه، پول‌های طعمه‌هایشان را می‌گیرند و در مواردی آنها را به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

اکنون موج دوم این کلاهبرداری در راه است و اگر زودتر فعالیت تبلیغی درست و مؤثری صورت نگیرد، افراد زیادی به دام کلاهبرداران خواهند افتاد؛ چنانکه تماس‌های متعددی که در یکی دو روز گذشته بعد از انتشار خبر دستگیری این دو باند با گروه حوادث روزنامه همشهری، صورت گرفته، این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند. پس مراقب باشید. ممکن است نفر بعدی که کلاهبرداران با او تماس می‌گیرند، خود شما باشید.

کد خبر 127852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز