آیت‌الله سیدمحسن طباطبایی‌حکیم، از فقها و مراجع بزرگ مجاهد شیعه عراق در 1306 قمری در شهر نجف‌اشرف به‌دنیا آمد.

hakim

کتابخانه معروف او، به‌نام‏ مکتبه‌الامام‌الحکیم‏ در نجف، یکی از مجهزترین کتابخانه‌‏های اسلامی است و 100شعبه در سراسر عراق دارد. مرحوم آیت‌‌الله‌حکیم برای اداره امور مرجعیت‏ خود، نظم و سازمان‏ خاصی ایجاد کرده بود که در تشکیلات روحانیت ‏بی‏سابقه بود. مرحوم آیت‌الله‌حکیم درباره سیاست می‏فرمود: اگر معنی سیاست اصلاح امور مردم، روی ‏اصول صحیح عقلایی و رفاه حال و آسایش بندگان خدا باشد، اسلام تمامش همین است و جز سیاست ‏چیز دیگری نیست و علما غیر از این کار دیگری ندارند. این عالم بزرگوار، سرانجام ‏در27ربیع‏الاول سال 1390 قمری به ملکوت‌اعلی پیوست و بدن پاکش در مقبره مخصوصی جنب کتابخانه خود ایشان در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

درگذشت آرتور کستلر

آرتور کستلر داستان‌نویس، وقایع نگار و روزنامه نگار مجارستانی در 5 سپتامبر 1905میلادی در بوداپست به‌دنیا آمد و در سال 1945 میلادی تابعیت انگلیس را برگزید. کستلر در جوانی از طرفداران سرسخت کمونیسم بود و در ۱۹۳۱ به حزب کمونیست آلمان پیوست، اما 7سال بعد در بحبوحه دادگاه ‌های مسکو از حزب جدا شد و در باقی عمر خود به یکی از مخالفین آشتی‌ناپذیر استالینیسم و یکی از فعالان ضد کمونیست تبدیل شد. شاهکار او رمان « ظلمت در نیم‌روز» است که به پرده آهنین و محاکمات فرمایشی در شوروی دوران استالین می‌پردازد. کستلر در 3مارس ۱۹۸۳ در حالی که به سرطان خون مبتلا شده و پارکینسون نیز زمینگیرش کرده بود به همراه همسرش خودکشی کرد.

درگذشت فیزیک‌دان انگلیسی

رابرت هوک، دانشمند و فیزیک‌دان انگلیسی که برای نخستین بار از واژه سلول برای توصیف واحد بنیادی ارگانسیم زنده استفاده کرد، در دهکده فرش‌واتر در ساحل جنوبی انگلستان، در سال 1635 میلادی چشم به جهان گشود. در سن ۱۸ سالگی وارد دانشگاه آکسفورد شد و به زودی استعداد خود را در زمینه مکانیک به جامعه علمی آن زمان ثابت کرد. هوک به وسیله میکروسکوپ ساخته خود موفق به شناخت واحد بنیادی ارگانسیم زنده شد و آن را سلول نامید. هوک همچنین با مطالعه رفتار کشسان فنرها، موفق به کشف قانون هوک شد که بیان می‌دارد مقدار کشیده‌شدن یک جسم کشسان، با نیروی وارد آمده بر آن، نسبت مستقیم دارد. او سرانجام در 3مارس 1703 درگذشت.

معاهده سن استفانو

جنگ بین روسیه و عثمانی که در ۱۸۷۷میلادی آغاز شده بود با شکست عثمانی‌ها به پایان رسید و روس‌ها در 3مارس ۱۸۷۸، معاهده سن استفانو را در محلی به همین نام به ترک‌ها تحمیل کردند؛ صربستان و رومانی از عثمانی جدا شد و بلغارستان نیز استقلال داخلی یافت. برای رفع اختلاف در این مورد کنگره برلین در ژوئیه ۱۸۷۸ بین کشورهای اروپایی تشکیل شد. تزار نسبت به بیسمارک و روشی که در کنگره اعمال کرده بود خشمگین بود و الکساندر دوم رهبر آلمان را مانند یک خائن نگاه می‌کرد. همچنین در سال بعد رقابت روسیه و اتریش در بالکان موجب مداخله آلمان شد و چون اتریش از نژاد ژرمن بود آلمان از اتریش طرفداری کرد؛ از این رو اتحاد سه‌گانه به اتحاد دوگانه تبدیل شد. به موجب این معاهده آلمان و اتریش قبول کردند که هنگام لزوم به هم یاری برسانند و هیچ‌گاه جداگانه با دشمن صلح نکنند.

کد خبر 129584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز