چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: همایش بین‌المللی هزارمین سال سرایش شاهنامه که از سوی یونسکو به ثبت رسیده‌ است، در روزهای بیست‌وچهارم و بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

ferdowsi

آنطور که فرهنگستان زبان و ادب فارسی اعلام کرده است، این همایش به همت این فرهنگستان و با همکاری بنیاد ایران‌شناسی برگزار می‌شود. ظاهرا پس‌از ارسال نامه یونسکو به فرهنگستان زبان و ادب فارسی مبنی‌ بر ثبت هزارمین سال پایان سرایش شاهنامه، فرهنگستان مقدمات یک همایش بین‌المللی را فراهم کرد و قرار است همایش هزاره شاهنامه، با حضور چهره‌های مطرح فردوسی‌شناس، شاهنامه‌پژوهان و استادان زبان و ادبیات فارسی ایرانی و بین‌المللی برگزار شود.

در همایش هزاره شاهنامه، تمام استادان و مدیران گروه‌های ادبیات دانشکده‌های ادبیات سراسر کشور، به‌همراه اعضای پیوسته و وابسته فرهنگستان، فردوسی‌شناسان، شاهنامه‌پژوهان و محققان دعوت شده‌اند و نامه‌نگاری برای دعوت میهمانان بین‌المللی از قاره‌های مختلف جهان نیز در حال انجام است.اما همزمان با این همایش، بنیاد فردوسی نیز برنامه‌های خود را از 18 تا 28 اردیبهشت در 10 استان کشور برگزار می‌کند. همین‌طور این بنیاد ششمین کنگره جهانی بزرگداشت فردوسی موسوم به «پاژ» را 23 اردیبهشت در شهر مشهد برگزار خواهد کرد. یاسر موحدفرد، دبیر کل بنیاد فردوسی پیش از آنکه فرهنگستان برنامه‌هایش را اعلام کند، گفته بود:

با توجه به اینکه هزاره سرایش شاهنامه به پیشنهاد بنیاد فردوسی و از سوی کشور ایران در سی و پنجمین کنفرانس عمومی یونسکو در فهرست رویدادهای فرهنگی، هنری و علمی این سازمان جهانی به ثبت رسیده است، سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با رایزنی‌های پیوسته‌ای که با مراجع علمی دانشگاه‌های کشور و همین‌طور نشست‌های پی در پی‌ که با بنیاد فردوسی برگزار کرده است، طرح ملی گرامیداشت هزاره سرایش شاهنامه را برای دانشگاه‌های سراسر کشور درنظر گرفته است که در گام نخست در10 استان از تاریخ 18 تا 28 اردیبهشت‌ماه ویژه‌برنامه‌هایی را برگزار می‌کند.

به گفته موحدفرد، در گام نخست طرح ملی گرامیداشت هزاره سرایش شاهنامه تلاش خواهد شد در 10 استان کشور، نشست‌های شاهنامه‌پژوهی با حضور فراگیر دانشجویان برگزار شود. همچنین از برنامه‌های دیگر «هزاره سرایش شاهنامه»، طرح «ضرب‌ و نقل» است که در آن از نقالان و مرشدان برجسته زورخانه استفاده می‌شود تا بخش‌هایی از شاهنامه فردوسی برای دانشجویان و علاقه‌مندان خوانده شود. طرح «ضرب و نقل» به پیشنهاد بنیاد فردوسی در سال 2010 در آکادمی علوم اتریش به اجرا درآمد که امسال نیز در 10 دانشگاه مراکز استان‌ها در کشور برگزار خواهد شد.

اما علاوه بر اینها، اول اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی در تقویم ایران است و قرار است به این مناسبت نیز برنامه‌هایی برگزار شود. جالب‌تر اینکه دهه 90 دهه سعدی نامگذاری شده و قرار است در هر یک از سال‌های این دهه، یکی از جنبه‌های سعدی مورد تاکید قرار گیرد. ازجمله اینکه امسال سال قصیده است و به گفته مدیر مرکز سعدی‌شناسی، برنامه‌های روز بزرگداشت سعدی امسال در تهران و شیراز برگزار خواهد شد.کوروش کمالی سروستانی در این باره دیروز به ایسنا گفت: برنامه‌های روز بزرگداشت سعدی در روزهای سی‌ام و سی‌و‌یکم فروردین‌ماه در تهران و در شهر کتاب مرکزی برگزار می‌شود و در اول اردیبهشت‌ماه در شیراز پی گرفته‌ می‌شود.

به گفته کمالی سروستانی، همزمان با این همایش، «دفتر چهارم سعدی‌شناسی» که ویژه غزل است و مجموعه مقالات ارائه‌شده در یادبود سعدی در سال گذشته را شامل می‌شود منتشر خواهد شد.
او همچنین گفت: ترجمه شعرهای عربی سعدی که توسط موسی اسوار انجام شده ‌است، همزمان با برنامه‌های روز سعدی منتشر می‌شود.

کد خبر 132304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز