گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه مشاوران املاک از ابلاغ بسته سیاستی دولت در حوزه اجاره بهای مسکن خبر داده است.

ابوالفضل صومعلو، معاون وزیر مسکن و شهرسازی

به‌نظر می‌رسد دولت با اجرای این بسته سیاستی برای کنترل بازار اجاره‌بها در تابستان امسال جدی است. با ابوالفضل صومعلو، معاون وزیر مسکن و شهرسازی در این زمینه گفت‌و کردیم.

  • در حال نزدیک شدن به زمان نقل و انتقالات مسکن هستیم و نشانه‌های رونق این بازار از هم‌اکنون قابل مشاهده است. بفرمایید وزارت مسکن و به‌طور کلی دولت چه برنامه‌هایی را به‌منظور کنترل نرخ اجاره بها دارد؟

در حال حاضر وزارت مسکن 4 برنامه عملیاتی را در دستور کار خود دارد که نخستین و مهم‌ترین آنها افتتاح پروژه‌های مسکن مهر در مناطق مختلف است. ارائه تسهیلات برای واحدهای نیمه تمام و نیز حضور جدی در نوسازی بافت‌های فرسوده از دیگر برنامه‌های دولت است و آخرین محور این پروژه بررسی راهکاری درخصوص واحدهای مسکونی خالی است.

  • پروژه‌های مسکن مهر به‌خصوص در استان تهران در چه وضعی است؟

براساس برنامه وزارت مسکن اتمام سریع‌تر واحدهای مسکونی تا سقف 800 هزار واحد در سراسر کشور در دستور کار وزارت مسکن قرار گرفته که سهم تهران از این میزان حدود 200 هزار واحد است. این پروژه‌ها در شهر‌های پردیس، پرند و هشتگرد در آینده بسیار نزدیک افتتاح می‌شود و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

  • در هر کدام از این مناطق چه تعداد واحد مسکونی مهر وجود دارد؟

تعداد این واحدها که هم‌اکنون مراحل پایانی کار خود را می‌گذرانند در پرند 98 هزار واحد، در هشتگرد 57 هزار واحد و در پردیس حدود 55 هزار واحد است.

  • برنامه دقیق دولت برای واحدهای مسکونی خالی از سکنه چیست؟

هدف از این برنامه صرفا ارائه یک راهکار و پیشنهاد در مورد خانه‌های خالی است و برای این منظور گروهی متشکل از وزارت دادگستری، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت مسکن و شهرسازی تشکیل شده است.

  • فکر می‌کنید بسته‌ای که برای بازار اجاره تدوین شده، تا چه اندازه بتواند بر بازار مسکن طی ماه‌های آتی تأثیرگذار باشد؟

طرح اولیه این بسته برای طی مراحل کارشناسی برای تعداد زیادی از اقتصاددانان و کارشناسان بازار مسکن کشور ارسال شد. علاوه بر این مشاوران مسکن در مناطق مختلف نیز در این خصوص نظرات خود را ارائه دادند و 4 محوری که ذکر شد، مواردی است که تمام این افراد به‌عنوان راهکارهای مؤثر در کوتاه مدت و بلندمدت از آن یاد کردند.

  • با توجه به تمام شرایطی که هم‌اکنون در بازار مسکن حاکم است، پیش‌بینی شما در مورد وضعیت اجاره و خرید و فروش مسکن تا پایان سال‌جاری چیست؟

به‌نظر من با وجود سیاست‌های کنترلی دولت و وزارت مسکن و نیز افزایش عرضه مسکن از طریق ارائه واحدهای مسکن مهر در مجموع شرایط با ثباتی را برای این بخش از اقتصاد کشور تا پایان سال‌جاری رقم خواهد زد.

کد خبر 133402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز