علی ابراهیمی: با گذری بر میوه‌‌فروشی‌های سطح شهر می‌توان میوه‌های خوش‌رنگی را دید که با بسته‌بندی‌های شکیل و آب‌ورنگ هرچه بیشتر جلوه‌نمایی می‌کنند، میوه‌هایی که شاید حتی تلفظ نام آنها نیز برای بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی ثقیل است اما با قیمت‌هایی بسیار گزاف بالا‌نشین مغازه‌ها به‌ویژه در مناطق مرکز و شمال‌شهر تهران هستند.

میوه های وارداتی

گرچه این میوه‌ها مشتری خاص خود را دارند اما شاید شما هم ازجمله کسانی باشید که از روی کنجکاوی یا خواص اعلام شده برای این میوه‌های لوکس با پرداخت مبلغی زیاد، برای یک‌بار هم که شده نسبت به خرید این میوه‌ها اقدام کرده‌اید. اگر تا چند سال پیش نارگیل، آناناس، انبه و موز مظهر میوه‌های وارداتی بود اکنون انواع و اقسام میوه‌های لوکس خارجی مانند پاملو، شاه‌بلوط، توت فرنگی، سیب زرد، سبز و قرمز با ظاهر فریبنده در میوه‌ فروشی‌ها خودنمایی می‌کنند.

واردات میوه‌های خارجی علاوه بر اینکه به‌عنوان رقیبی برای میوه‌های تولید داخل محسوب می‌شود، خطر تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان را نیز به‌دنبال دارد. همچنین طی سال‌های اخیر میوه‌های وارداتی نه تنها کاهش قیمت‌ها را به همراه نداشته بلکه اکنون میوه‌های لوکس خارجی با قیمت‌های گزاف و برای اقشار خاص جامعه عرضه می‌شود؛ میوه‌هایی که به‌رغم ممنوعیت واردات و بدون اطلاع یا مجوز دستگاه‌های ذی‌ربط به مقدار زیاد وارد و با قیمت‌های بسیار بالا عرضه می‌شوند.

قیمت‌های لوکس

با این شرایط اکنون در بازار میوه‌های لوکس وارداتی هرکیلوگرم انگور وارداتی شیلی به نرخ 12 هزار، گلابی چینی 7هزار، توت فرنگی ترکیه 8هزار، شلیل وارداتی 12هزار تومان و هر عدد آناناس به نرخ 4 تا 5هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین اکنون پاملوی ترکیه‌ای به نرخ هر عدد 5هزارتومان عرضه شده و قیمت هرکیلو‌گرم سیب سبز فرانسوی 3هزار، پرتقال مصری 2 هزار، لیموترش ترکیه 3هزارو 800، سیر چینی 5 هزارو 500تومان، شاه‎بلوط 4هزارتومان و گلابی شیلی 5هزارو 800 تومان است.

همچنین آناناس آفریقایی و هندی به نرخ هر کارتن 3 تایی 14هزار‌و 500 تومان و تمبر هندی بسته 10 کیلویی با قیمت 70هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.همچنین مشتری‌پسند‌ی و سود بیشتر میوه‌های لوکس موجب شده‌است تا اکنون بسیاری از افراد تمایل بیشتری به واردات و عرضه اینگونه میوه‌های خارجی داشته باشند. از سوی دیگر گرچه میوه‌های خارجی طعم و مزه میوه ایرانی را ندارد اما مردم تمایل بیشتری به خرید اینگونه میوه‌ها به‌دلیل ضایعات کمتر و ظاهر بهتر میوه‌ها نشان می‌دهند.

واردات قاچاق و عرضه بدون نظارت

واردات بی‌رویه و افزایش قیمت میوه‌های لوکس در بازار درحالی صورت می‌گیرد که حتی دست‌اندرکاران صادرات و واردات میوه نیز از فرایند ورود و قیمت‌گذاری این محصولات اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه و تره‌بار با بیان اینکه این اتحادیه مخالف واردات میوه‌های لوکس خارجی است از چگونگی واردات این میوه‌ها در حجم زیاد و با قیمت بالا اظهار بی‌اطلاعی کرده و به خبرنگار ما گفت: عرضه این میوه‌ها در حالی افزایش یافته که حتی وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام می‌کند مجوزی برای واردات میوه‌های لوکس صادر نکرده است.سید رضا نورانی با اشاره به میزان و نحوه واردات میوه‌های لوکس به کشور گفت: مگر می‌توان این میوه‌ها را بدون کانتینرهای یخچال‌دار به کشور وارد کرد؛ میوه‌هایی که با قیمت‌های سر‌سام‌آور 9تا20هزار تومانی به مصرف‌کنندگان عرضه شده و همه از نحوه واردات و قیمت‌گذاری آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

وی با بیان اینکه واردات رسمی میوه به کشور فرایندی ساده نیست و حتی اتحادیه نیز برای انجام واردات قانونی و ترخیص میوه از گمرک با موانع بسیاری مواجه است، از تشدید واردات بی‌رویه میوه‌های لوکس به کشور اظهار تعجب کرد و افزود: مشخص نیست چگونه میوه‌های لوکس با مارک‌های شناخته‌شده خارجی وارد و با قیمت‌های گزاف به راحتی در بازار عرضه می‌شوند.

میوه‌های لوکس مجاز و غیرمجاز

این در حالی است که نایب رئیس اتحادیه بار‌فروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار، میوه‌های لوکس را به دو گروه میوه‌هایی که به شکل انحصاری توسط برخی وارد‌کنندگان به کشورمان وارد شده و میوه‌هایی که به شکل قاچاق از مرزهای عراق، کویت و برای فرار از مالیات و عوارض به کشورمان وارد می‌شود تقسیم‌بندی کرده و به خبرنگار ما گفت: برخی انواع میوه‌های وارداتی مانند، سیب‌زرد، سبز، قرمز، موز و انبه پس از واردات و نرخ‌گذاری در میدان مرکزی میوه و تره‌بار در سطح شهر عرضه می‌شود اما بسیاری از میوه‌های لوکس پس از واردات قاچاق مستقیما راهی میوه‌‌فروشی‌های سطح شهر شده و به نرخ دلخواه به مردم عرضه می‌شود.

علی امامی با بیان اینکه واردات اینگونه میوه‌ها فاقد مجوز است، افزود: با این وجود برخی افراد به طرق خاص یا از طریق قاچاق نسبت به واردات اینگونه میوه‌ها اقدام کرده و بدون هیچ‌گونه نظارتی این میوه‌ها را با قیمت‌های گزاف به مشتریان خاص عرضه می‌کنند.

کد خبر 135003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز