مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: بمب هدایت شونده واحد 28 موسوم به Unit 28 که GBU-28 نیز نامیده می‏شود، یک بمب 5000 پوندی هدایت شونده به وسیله لیزر است که از سری بمب‏های «استحکام‏شکن» موسوم به «bunker busting» محسوب می‏شود و به وسیله شرکت ریتون طراحی و ساخته شده است.

این بمب مخصوص عملیات نیروهای ارتش ایالات متحده در جریان عملیات طوفان‏صحرا برای نفوذ در استحکامات بسیار مقاوم و در اعماق زمین ساخته شده مراکز فرماندهی ارتش عراق ساخته شد. با این حال، تنها دو عدد از این بمب‏ها توسط بمب‏افکن‏های F-111F در عملیات طوفان صحرا مورد استفاده قرار گرفت و پرتاب شد.


GBU-28 در اصل مدلی است که از تغییر بر روی گلوله توپ 8 اینچی موسوم به M110 howitzers ساخته شده است. وزن گلوله این توپ، بالغ بر 4700 پوند و حاوی 360 پوند از مواد به شدت منفجره است.


متصدی نشانه‏روی، هدف را با لیزر نشانه‏گذاری کرده و سپس مهمات مورد نظر، به سمت نقطه‏ای که لیزر از آن برگشت یافته است، هدایت می‏شود.


این بمب، آزمونهای «شرایط بحرانی» را در مرکز تست تونوپا واقع در نوادا پشت سر گذاشت. این مرکز، یک مکان بزرگ است که توسط وزارت انرژی آمریکا برای سهولت در انجام برنامه‏های تسلیحاتی ارتش بنا شده است. پس از انجام این آزمایش، معلوم گشت که این بمب، توانایی نفوذ تا عمق 30 متری سطح زمین (100 فوت) و یا 6 متری (20 فوت) یک سطح سفت (مانند سطح بتونی) را داراست.


اولین مشتری خارجی این بمب که خرید آن توسط کنگره مورد موافقت قرار گرفت، اسرائیل بود که مجوز خرید این بمب را به تاریخ آوریل 2005 دریافت کرد. اما دریافت این بمب‏ها، به دنبال درخواست دولت اسرائیل به تاریخ جولای 2006، شتاب بسیار بیشتری گرفت.

 مقامات ارشد نظامی اسرائیل، تصریح کردند که در جریان درگیری 33 روزه با حزب الله لبنان، از سایر تسلیحات با دقت بالا در حمله به مواضع نیروهای این سازمان استفاده کرده‏اند.

کد خبر 13752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز