اینک متبسم بر آن شده تا این آلبوم را به صورت زنده در تالار وحدت تهران به گوش مخاطبانش برساند و از آن جا که زمان آلبوم کمتر از یک ساعت بود، وی تمهیدی اندیشید تا پاسخگوی نیاز یک کنسرت تقریباً دو ساعته باشد و به همین دلیل یک برنامه سهنوازی ساز سارود هندی با دو ساز کوبهای در آغاز برنامه و سپس گروهنوازی بر اساس قطعاتی از سعید فرجپوری را در ادامه جاسازی کرد. در بخش پایانی کنسرت، اجرای کامل آلبوم یاد شده با خوانندگی سالار عقیلی صورت گرفت. بخشهای سهگانه آن هر یک از منظری قابل توجهاند.
در بخش نخست که با سارود نوازی رجیب چاکرا بورتی از هند، تمبک و دایره کوکی توسط پژمان حدادی و نوازندگی کوزه و دف توسط بهنام سامانی همراه بود، میتوان گفت یک موسیقی نیمههندی به مخاطب عرضه شد. طبیعتاً دونوازی کوبهایها دقیقاً چیزی نیست که در هندوستان رایج باشد، بلکه برآمده از ذوق هنرمندان ایرانی در تلفیق انواع ریتمهای موجود در موسیقی بومی و شهری ایران است. با این وجود چون موسیقی زبان مشترک انسانی است، هر نوازنده قابلی میتواند در کنار یک هنرمند خارجی ساعتها هنرنمایی کند و این سهنوازی هم از این قاعده جدا نبود. گر چه قدرت نوازندگی دو نوازنده ایرانی گاهی بر سارود نوازی هنرمند هندوستانی میچربید ولی در مجموع صداهای پر انرژی از این گروه سه نفری بیرون آمد.
اگر نوازندهای به مراتب قویتر از رجیب چاکرا بورتی حاضر بود، شاید اتفاق نیکوتری رخ میداد. چیزی که شاید برای عموم شنوندگان این کنسرت تازگی داشت، اجرای پرسش و پاسخ میان ساز سارود و دو نوازنده کوبهای بود. زیرا در سنت موسیقی ایرانی چنین پرسش و پاسخهایی چندان معمول نیست و صورت خفیف آن را در آثار زندهیادان فرامزر پایور و پرویز مشکاتیان شنیدهایم. البته آنان که با فعالیتهای گروه ایرانی ضربانگ -فعال در اروپا- آشنایی دارند، با چنین فضاهای نو و جذاب، آشنا هستند.
در بخش گروهنوازی بر اساس قطعاتی بیکلام از سعید فرجپوری، نظم و انظباط همیشگی گروه دستان خودنمایی میکرد و مانند همیشه بیعیب و نقص اجرا شد. ویژگی بارز این بخش، تکنوازی تکتک نوازندگان در لابلای جملات گروهنوازی بود که در ابتدا خود فرجپوری و بعد متبسم نواختند و سپس نوبت نوازندگان مهمان و عموماً جوان گروه شامل رضا آبایی (قیچک آلتو)، شهرام غلامی (عود) و پویا سرایی (سنتور) رسید. زوج کوبهای نیز مطابق سنت همیشگی گروه دستان، دونوازیهای خاص خود را داشتند. آن چه در تکنوازیها قابل تأمل بود، پختگی نوازندگان جوان در بیان جملات بود که به طور طبیعی باعث جلب اعتماد حمید متبسم شده و او نیز این جسارت را به خرج داده بود تا بی هیچ دغدغهای دقایقی را به تکنوازی جوانان بدهد و خود نیز با آرامش در کنارشان ساز بزند.
سعید فرجپوری نیز که همواره نوازندگیاش بر وجه آهنگسازی او میچربد، تکنوازی نیکو و پر احساسی ارائه کرد. شهرام غلامی که با جدا شدن حسین بهروزینیا اینک به صورت نوازنده مهمان، جور عودنوازی گروه دستان را بر دوش میکشد، همانند آثار تکنوازی پیشینش خوش جلوه کرد. امتیاز برجسته غلامی استفاده از برخی ویژگیهای موسیقی بومی ایران به ویژه سنت دوتارنوازی ترکمنها و ترکهای شمال خراسان در عودنوازی است که پنجه وی را از دیگر همنسلانش متمایز میکند.
یکی از شاخصهای تعیین کننده در تکنوازی موسیقی ایرانی، سرعت بیان جملات است که در هیچ فرمولی نمیتوان آن را تثبیت کرد، جز این که هنرمند با توجه به شیوه گفتار فارسی بتواند سرعت بیان جملات عموماً آوازی را طوری تنظیم کند که نه بیخودی کشدار شود و نه با عجله صورت گیرد. در این خصوص حمید متبسم به چنان آرامشی دست یافته که علیرغم داشتن پنجهای قوی برای تند نواختن، جملات آوازی را آن گونه مینوازد که انگار خوانندهای در حال خواندن است و برایش مهم است تکتک واژهها برای مخاطب مفهوم باشد. این آرامش البته با توجه تجربه زیاد متبسم در خصوص اجراهای زنده که شاید رتبه اول را در میان همه صاحبنامان موسیقی ایران داشته باشد و همچنین گذر وی از میانسالی و رویش موهای سپید بر سرش دانست. در نقطه مقابل، پویا سرایی به عنوان جوانترین عضو گروه به طور طبیعی کمی تندتر از سایرین، جملههای آوازی را مینواخت که احتمالاً گذر زمان وی را نیز به آرامش حمید متبسم خواهد رساند.
شاید بتوان این کنسرت را برای سالار عقیلی یک مراسم رونمایی وی از جوانی به پختگی ارزیابی کرد. گر چه او به لحاظ سنی هنوز جوان است ولی آن گونه پخته، بیغلط و با احساس میخواند که محمدرضا شجریان جوان در سالهای آغازین دهه پنجاه میخواند. امروزه که به آن آثار گوش میدهیم، پختگی شجریان در همان اجراهای جشن هنر شیراز کاملاً خودنمایی میکند و اینک سالار عقیلی نیز به همت و تلاش خود و البته همراهی برخی از صاحبنامان موسیقی ایران به جایی رسیده که از مرز خطا عبور کرده و میتواند پنج شب روبروی مردم بنشیند و بیغلط بخواند. آرامش حمید متبسم در حین اجرا نیز مهر تأییدی است که خواننده جوان گروه، همطراز با سایر نوازندگان خواهد خواند و عدم توازنی پیش نخواهد آمد.