چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

امیر قلعه‌نویی فصل گذشته با سپاهان قهرمان لیگ شد و بدین ترتیب، او نخستین مربی در تاریخ لیگ برتر ایران است که موفق به فتح 4‌دوره لیگ می‌شود.

 قبل از او علی پروین 3‌بار لیگ را با پرسپولیس فتح کرده بود که 2 قهرمانی این مربی مربوط به زمانی است که هنوز لیگ‌برتر شکل نگرفته بود. قلعه‌نویی اما اکنون پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر است و به‌نظر می‌رسد فعلا این رکورد را در اختیار خواهد داشت. نکته جالب اینکه قلعه‌نویی نخستین مربی در تاریخ فوتبال ایران است که 3 بار پیاپی در لیگ کشورمان قهرمان شده و این افتخار را نیزهیچ‌کدام از مربیان دیگر ندارند.

در تاریخ فوتبال ایران تا‌کنون 29‌دوره لیگ برگزار شده است که 28‌بار قهرمان آن مشخص شده چراکه در سال1357 لیگ تخت جمشید ناتمام ماند. در این میان 16 مربی موفق به ثبت نام خود در بین مربیان قهرمان شده‌اند و قلعه‌نویی تنها مربی تاریخ فوتبال ایران است که با 2 تیم مختلف لیگ برتر را فتح کرده است. او 2 بار با استقلال قهرمان لیگ برتر شده و در 2 فصل اخیر هم با سپاهان قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرده است. بعد از قلعه‌نویی، علی پروین رکورددار قهرمانی در لیگ ایران است.

حدود
یک دهه از آخرین قهرمانی پروین با پرسپولیس در فوتبال ایران سپری شده؛ او در نخستین دوره لیگ برتر با پرسپولیس قهرمان شد. البته رکورد پروین مدتی پیش توسط قلعه‌نویی شکسته شد. پروین در سال‌های‌77، 78 و 80 با پرسپولیس قهرمان لیگ شد و البته تنها تیم رسمی دوران مربیگری‌‌اش در لیگ نیز همین پرسپولیس بوده است.

تراکتورسازی هفتمین تیم دوران مربیگری قلعه‌نویی و البته پنجمین تیمش در لیگ برتر است. او در 2 تیم استقلال اهواز و مس کرمان از میانه فصل مربیگری را بر عهده گرفت و در 2 تیم پرستاره استقلال و سپاهان هم موفق بود. بنابراین تراکتورسازی تجربه کاملا جدیدی برای قلعه‌نویی است. این تیم به اندازه استقلال و سپاهان ستاره ندارد و حالا باید منتظر ماند و دید که قلعه‌نویی در این تیم چگونه نتیجه خواهد گرفت. نکته مهم این است که او در مصاحبه‌هایش حرفی در مورد قهرمان‌کردن تراکتور نزده است.

می‌گویند قلعه‌نویی فقط می‌خواهد در تیم‌های پرستاره مربیگری کند اما باید دید قلعه‌نویی در این تیم چه نتیجه‌ای خواهد گرفت. او تا به امروز در 226بازی به‌عنوان سرمربی روی نیمکت نشسته و صاحب 114‌برد، 77‌مساوی و 35‌شکست شده است. هر چند قلعه‌نویی سپاهان را 2سال پیاپی قهرمان کرد ولی این تیم اصفهانی قبلا هم سابقه قهرمانی در لیگ برتر را داشته است.

سپاهان با قهرمانی در دهمین دوره لیگ برتر عنوان پر‌افتخارترین تیم حاضر در این رقابت‌ها را از آن خود کرد. طلایی‌پوشان سپاهان در دوره دوم لیگ برتر با هدایت فرهاد کاظمی به مقام نخست لیگ برتر دست یافتند و در دوره‌های نهم و دهم با مربیگری قلعه‌نویی بر بام فوتبال ایران ایستادند تا لقب پر‌افتخارترین تیم این مسابقه‌ها را به‌دست آورند.

تیم‌های پرسپولیس و استقلال نیز هر کدام با 2 مقام قهرمانی در مکان دوم پرافتخارترین تیم لیگ برتر جای دارند. در ضمن سپاهان تنها تیمی است که توانسته در لیگ برتر از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و 2سال پیاپی جام را بالای سر ببرد.

کد خبر 140244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز