همشهری آنلاینِ: نشست اضطراری برای مقابله با بحران شاخ آفریقا، در سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در رم تشکیل شد.

بحران خشکسالی در شاخ آفریقا

به گزارش خبرنگار ایرنا از فائو، این نشست بین المللی به درخواست دولت فرانسه به عنوان رییس دوره ای جی 20 و  با شرکت 191 کشور عضو و آژانس‌های سازمان ملل، سازمان‌های بین المللی، بانک‌های توسعه و سازمان‌های غیردولتی برای بررسی و مقابله با قحطی و خشکسالی در منطقه شاخ آفریقا بویژه شرایط بحرانی سومالی و بررسی راه‌های کمک رسانی در مقیاس جهانی، تشکیل شد.

ژاک دیوف مدیر عامل فائو در مراسم گشایش این نشست اضطراری با اشاره به بحران شدید غذایی که جان 12 میلیون نفر را در این منطقه تهدید می کند، گفت: یک کمک عظیم و فوری برای مقابله با این وضع بحرانی نیاز است.

سازمان ملل اعلام کرده است که برای مقابله با بحران در منطقه شاخ آفریقا، 1.6 میلیارد دلار پول نیاز است.

فائو هم اکنون 120 میلیون دلار برای مداخلات فوری در این منطقه درخواست کرده است که از این مقدار 70 میلیون دلار برای سومالی است.

'محمد ابراهیم' معاون نخست وزیر سومالی در این جلسه خواستار کمک رسانی فوری به سومالی و گشایش یک راهروی بشردوستانه برای حمل کمک های غذایی به افرادی شد که بخاطر گرسنگی با مرگ رو به رو هستند.

وی گفت: ملت سومالی ناامید است؛ ما شاهد رنج شدید آنها هستیم و امیدواریم تا جامعه بین المللی توان افزایش کمک ها راداشته باشد.

'جوزت شیران' مدیر برنامه جهانی غذا نیز گفت: پل هوایی برای کمک رسانی به موگادیشو از روز سه شنبه ایجاد می شود.

موسسه خیریه 'کاریتاس' وابسته به واتیکان 300 هزار یورو برای کمک رسانی و پیشگیری از فاجعه انسانی به منطقه شمال آفریقا اختصاص داده است.

خشکسالی در منطقه شاخ آفریقا، شدیدترین خشکسالی در 60 سال اخیر بوده و 10 میلیون نفر در این منطقه در خطر قرار گرفته اند.

خشکسالی شدید و درگیری ها در سومالی هر هفته هزاران نفر را وادار به فرار از این کشور می کند.

منطقه شاخ آفریقا در برگیرنده کشورهای اریتره، جیبوتی، سومالی و اتیوپی است و جمعیتی بالغ بر 90 میلیون نفر را در خود جای داده‌ است.

کد خبر 141272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز